تاریخ انتشاريکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
plusresetminus
حزب الله:یک متخصص قلب و عروق تاثیر ریزگردها بر سلامت قلب را تشریح کرد و گفت: ریزگردها زمینه را برای سکته های قلبی فراهم می کند.
۰
کد مطلب : ۲۸۵۵۹۳
ریزگردها زمینه‌ساز سکته‌های قلبی است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر اسدالله امیری پور با اشاره به تاثیر ریزگردهای موجود در گردو غبار بر سلامت قلب و با بیان اینکه ریزگردهای موجود در هوای آلوده انواع مختلفی دارند، گفت: بعضی از این ریزگردها که بیشترین اثر را بر روی سیستم قلبی عروقی بدن دارند، آنهایی هستند که قطری کمتر از 10 میکرون دارند.
وی ریزگردهای ظریف و ریزگردهای اولترافاین را از انواع ریزگردها معرفی کرد که قطری کم دارند و افزود:ریزگردهای اولترا فاین می توانند از طریق سیستم تنفسی توسط سلولهای ماکروفاژ که سلولهای دفاعی بدن هستند، بلعیده شده و وارد گردش خون شوند و اثر مستقیمی برتمامی سیستم ها از جمله قلب و عروق  داشته باشند. 
وی اظهار کرد: ریزگردهای موجود در هوای آلوده به واسطه ترشح مواد التهابی در ریه باعث اختلال انعقادی، افزایش ترومبوز و آسیب جدار داخلی عروق کرونر و انقباض شریانی شده و از سوی دیگر با افزایش و تغییرات در ضربان قلب، زمینه را برای ایجاد سکته های قلبی و آریتمی های قلبی متعاقب آن فراهم می کند.
وی عنوان کرد: در کوتاه‌مدت ریزگردها می‌توانند باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی، عفونی، انواع سرطانها و آلرژی شوند، به همین دلیل باید برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان، توصیه‌های بهداشتی در زمان افزایش آلودگی هوا جدی گرفته شود.
امیری پور با بیان اینکه پیامدهای آلودگی هوا برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند کودکان، سالمندان، مادران باردار و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی زیان‌بارتر است، افزود: در زمان آلودگی هوا به افراد توصیه می‌شود از فعالیت در فضای باز خودداری کنند و اگر ناگزیر به حضور در هوای آزاد هستند، ضمن استفاده از ماسک مناسب، زمان فعالیت را به حداقل کاهش دهند.
وی گفت: ماسک مناسب جهت مقابله با ریزگردها N95 یا FFP2 می باشد. در صورت دسترسی نداشتن به این ماسک‌ها، ماسک‌های معمولی اگرچه نمی توانند به طور کامل از ورود ریزگردها جلوگیری کنند اما برای کاهش ورود گردوغبار به ریه‌ها موثرند.
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به افراد و به ویژه مبتلایان به مشکلات تنفسی و قلبی توصیه می‌شود از ورزش در فضای باز مانند پیاده‌روی در پارک خودداری کنند و در خانه یا محیط‌های بسته بمانند و درها و پنجره‌ها را بسته نگه داشته و شیشه‌های خودرو را بالا بزنند.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: اگر شخصی مبتلا به آسم است و یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی نفس، سرفه و خس‌خس کردن و درد قفسه سینه دارد، باید به پزشک مراجعه کند.
وی توصیه کرد، افراد در زمان آلودگی هوا حتماً مایعات، میوه و سبزیجات را بیشتر مصرف کنند و از انجام فعالیت‌هایی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، اجتناب کنند.
امیری پور ادامه داد: با ادامه آلودگی هوا گرد و غبار وارد فضاهای بسته نیز خواهد شد، به همین دلیل افرادی که دچار آسم و بیماری‌های تنفسی و قلبی هستند می‌توانند از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین