کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه اندازی «خانه امن» جدید در تهران/ شرط بازگشت خشونت‌دیدگان نزد خانواده‌

ایسنا , 5 تير 1401 ساعت 9:46

حزب الله:

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در روز جهانی قربانیان خشونت از بهره‌مندی ۲۸۰ فرد خشونت‌دیده از خدمات بهزیستی طی سال گذشته خبر داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،
 فاطمه ارزانیان  با اشاره به خدمات سازمان بهزیستی به افراد خشونت‌دیده یا در معرض آسیب، بیان کرد: طی سال گذشته ۲۸۰ فرد خشونت‌دیده یا در معرض خشونت با میانگین سنی ٢٥ تا ٣٥ سال از سازمان بهزیستی خدمت گرفتند و از خدمات تخصصی مددکاری، روانشناسی، بهداشتی، حقوقی، آموزشی و... با هدف توانمندسازی و بازگشت به کانون گرم خانواده یا جامعه بهره‌مند شدند.
وی ضمن تشریح نوع خدمات تخصصی سازمان به افراد خشونت‌دیده یا در معرض خشونت، اظهار کرد: خدمات به جامعه هدف در چند بخش ارائه می‌شود که خدمات سرپایی شامل خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روانشناسی، پزشکی و… است. در خدمات اقامت شبانه‌روزی، علاوه بر ارائه خدمات سرپایی، افراد می‌توانند حداکثر به مدت ١٢٠ روز از خدمات نگهداری موقت استفاده کنند؛ این مدت در صورت نیاز با تأیید تیم تخصصی برای ٦٩ روز دیگر نیز قابل تمدید است.
به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، انجام حمایت‌های مالی طبق دستورالعمل مالی سازمان بهزیستی و بخشنامه‌های ارسالی از دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی و ایجاد فرصت‌های اشتغال موجود در سازمان بهزیستی یا سایر سازمان‌ها با هدف توانمندسازی، از دیگر خدمات تخصصی به افراد در معرض آسیب یا خشونت‌دیده است.
ارزانیان خاطرنشان کرد: همچنین ارائه خدمات تخصصی توسط سایر سازمان‌ها به افراد خشونت‌دیده با شناسایی و برقراری ارتباط حرفه‌ای، هماهنگی‌های لازم از طریق برگزاری جلسات توجیهی و ترجیحاً با انعقاد تفاهم نامه با نهادهای ذیربط از جمله مراکز نیروی انتظامی، دادگستری، زندانها، پزشکی قانونی و … به منظور شناسایی و ارائه خدمات تخصصی امکان‌پذیر است.
وی در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرط بازگرداندن افراد خشونت‌دیده به خانواده‌شان چیست؟، گفت: ترخیص خدمت‌گیرندگان با نظر خدمت‌گیرنده و تأیید تیم تخصصی، زمانی که بسترهای مناسب برای خدمت‌گیرنده فراهم شده باشد، صورت می‌پذیرد؛ ترخیص فرد خشونت‌دیده یا در معرض خشونت مشروط بر این است که او پس از طلاق از لحاظ اقتصادی و اجتماعی به استقلال رسیده باشد، دارای شغل درآمدزا و سلامت عقلانی و روانی باشد. همچنین بازگشت به خانواده در صورت اصلاح رفتار فرد آزارگر و در صورت تأیید اصلاح رفتار و سلامت روانی آزارگر توسط پزشکی قانونی و اخذ تعهد قضایی از فرد آزارگر مبتنی بر عدم تکرار خشونت و اطمینان تیم تخصصی مرکز از امن بودن بازگشت خدمت‌گیرنده به زندگی با فردی که قبلاً دست به خشونت زده، صورت می‌گیرد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران همچنین درخصوص برنامه امسال بهزیستی برای توسعه خدمات به افراد آسیب‌دیده نیز یادآور شد: برنامه امسال بهزیستی افزایش ظرفیت حداقل یک مرکز با توسعه خوابگاه آن و اضافه کردن مرکز غیردولتی دیگری به خانه‌های امن است که خدمات مددکاری، روانشناسی، بهداشتی و درمانی، خدمات حقوقی و فرهنگی، آموزشی و اشتغال با هدف توانمندسازی جامعه هدف در این خانه‌ها صورت می‌پذیرد.


کد مطلب: 285523

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/285523/راه-اندازی-خانه-امن-جدید-تهران-شرط-بازگشت-خشونت-دیدگان-نزد-خانواده

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com