کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این منظره‌ها ابدی شدند

ایسنا , 4 تير 1401 ساعت 11:17

حزب الله:
هنرمندان از دیرباز ارتباط عمیقی با طبیعت داشته‌اند و این علاقه به طبیعت به بهترین شکل ممکن در نقاشی‌های منظره تجلی پیدا کرده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نقاشی‌های منظره که گاهی کوه‌ها، جنگل‌ها یا رودها را در مرکز توجه قرار می‌دهند در شکل‌گیری تاریخچه هنر نقش پررنگی ایفا کرده‌اند. برخی از این نقاشی‌ها، سوژه مورد نظر را به منظره‌ای ابدی تبدیل کرده‌اند. برای مثال به نقاشی «شب پرستاره» اثر «ون‌گوگ» که در فرانسه نقاشی شده است می‌توان اشاره کرد.
در ادامه با برخی از مشهورترین تابلوهای نقاشی منظره تاریخ هنر آشنا می‌شوید.

این منظره‌ها ابدی شدند
«مسافران  در میان کوهستان و نهر» اثر «فن کوآن»
نقاشی «مسافران در میان کوهستان و نهر» که در قالب یک طومار دو متری خلق شده است یکی از تاثیرگذارترین نمونه‌های نقاشی منظره چینی است. با اینکه در این نقاشی انسان‌ها هم به تصویر کشیده شده‌اند، اما موضوع قالب منظره باشکوه کوهستانی است.
این منظره‌ها ابدی شدند
«اوایل بهار» اثر «گوا شی»
«گوا شی» (Guo Xi)، هنرمند چینی خالق یکی دیگر از نقاش‌های تاثیرگذار منظره است. نقاشی «اوایل بهار» یکی از مشهورترین نقاشی‌های او محسوب می‌شود.
این منظره‌ها ابدی شدند
«شکارچیان در برف» اثر «پیتر بروگل مهتر»
«پیتر بروگل مهتر» یکی از هنرمندان اصلی «رنسانس شمالی» بود. نقاشی «شکارچیان در برف» که توسط او در سال ۱۵۶۵ میلادی نقاشی شده، یکی از آثار مجموعه نقاشی است که زمان‌های مختلف سال را به نمایش می‌گذارند. این تابلو نقاشی صحنه‌ای از زمستان و گروهی از شکارچیان به همراه سگ‌هایشان را به تصویر می‌کشد. درحالی که شکارچیان و سگ‌ها در سمت چپ نقاشی دیده می‌شوند، سمت راست تابلو به نمایی از یک دهکده و یک دریاچه یخ‌زده اختصاص پیدا کرده است.
این منظره‌ها ابدی شدند
«نمایی از تولدو» اثر «ال گرکو»
سبک خاص «ال گرکو»، نقاش یونانی تاثیر ماندگاری بر تاریخ هنر برجای گذاشت. «نمایی از تولدو» که یکی از مهم‌ترین آثار هنری این نقاشی به شمار می‌رود، در حقیقت یکی از دو نقاشی منظره به جای مانده از این هنرمند است. «ال گرکو» در این نقاشی یک آسمان آبی و تیره را به تصویر کشیده است. این آسمان یکی از مشهورترین تصویرگری‌های مربوط به آسمان محسوب می‌شود.
این منظره‌ها ابدی شدند
«کانال بزرگ و سنت ماریا دلا سلوت» اثر «کانالتو»
«کانالتو» نقاش قرن هجدهم بیشتر برای به تصویر کشیدن نماهایی از شهرهای مهم همچون ونیز، رم و لندن شهرت داشت. او در نقاشی «کانال بزرگ و سنت ماریا دلا سلوت» چشم‌اندازی از ونیز را به تصویر کشیده است.
این منظره‌ها ابدی شدند
«سرگردان برفراز مه» اثر «کاسپار دیوید فردیش»
«سرگردان بر فراز دریای مه» اثر «کاسپار دیوید فردریش»، نقاش آلمانی رمانتیک یکی از مشهورترین نقاشی‌های مرتبط با طبیعت به شمار می‌رود. برخی معتقدند فردی که در این نقاشی به تصویر کشیده شده است در حقیقت خودنگاره‌ای از «فردریش» است. «فردریش» این نقاشی را در کوهستان طراحی و در کارگاه رنگ‌آمیزی کرد.
این منظره‌ها ابدی شدند
«باران، دود و سرعت» اثر «ویلیام ترنر»
«باران، دود و سرعت» توسط «ویلیام ترنر» نقاش برجسته بریتانیایی خلق شده است. در بخش پایینی و سمت چپ این تابلو نقاشی نیز یک قایق کوچک در رودخانه نزدیک قطار به تصویر کشیده شده است. نکته قابل توجه آن است که با وجود مبهم و نامشخص بودن تمام اجزای نقاشی، ترکیب این اجزا یک تصویر گیرا را به وجود آورده است.
این منظره‌ها ابدی شدند
«طلوع آفتاب» اثر «کلود مونه»
«طلوع آفتاب» اثر «کلود مونه» یک منظره دریایی مه‌آلود را به تصویر می‌کشد که در آن قایق‌های کوچک و خورشید درخشان و نارنجی به چشم می‌خورند. سبک خاص به کار بردن ضربات قلمو در این نقاشی یکی از ویژگی‌های جنبش هنری امپرسیونیسم بود و «مونه»، پدر امپرسیونیسم به خوبی از این روش برای نمایش طلوع آفتاب استفاده کرده است.
این منظره‌ها ابدی شدند
«کوهستان سنت ویکتور و کاج بزرگ» اثر «پل سزان»
کوه «سنت ویکتور» در جنوب فرانسه سال‌ها سوژه نقاشی محبوبی برای «پل سزان» نقاش پست امپرسیونیست باقی ماند. او در مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی، این منظره‌ را از نماها و رنگ‌های مختلف به تصویر کشیده است. او در تابلو نقاشی «کوهستان سنت ویکتور و کاج بزرگ» این منظره را به همراه درختان و دهکده‌ای که در دور دست قرار دارد روی بوم آورده است.
این منظره‌ها ابدی شدند
«شب پرستاره» اثر «ون‌گوگ»
و اما نقاشی مشهور «شب پرستاره» اثر «ون‌گوگ» نمایی از «سنت رمی» را به تصویر می‌کشد. بسیاری از مردم «وینسنت ون‌گوگ» نقاش هلندی را برای خلق تابلو نقاشی می‌شناسند که آسمانی پر پیچ و خم و ستاره‌های پرنور را به تصویر می‌کشد. «ون‌گوگ» نقاشی «شب پرستاره» را از پنجره آسایشگاهی که در آن ساکن بود خلق کرده است.


کد مطلب: 285452

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/285452/این-منظره-ها-ابدی-شدند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com