تاریخ انتشارشنبه ۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
plusresetminus
حزب الله: سرمربی تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران گفت: آمار تیم ما مشخص است و همه می‌توانند از روی عملکرد تیمی نظر بدهند اما اینکه مغرضانه و برای منافع شخصی صحبت کنند درست نیست.
۰
کد مطلب : ۲۸۵۴۲۷
بغض سرمربی تیم ملی بسکتبال نوجوانان شکست/ شاه‌علی: با آمار نقد کنید نه مغرضانه!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محسن شاه‌علی درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا (انتخابی جام جهانی مالاگا) توضیح داد: ابتدا باید بگویم که مشکل اصلی ما در این رده‌ها توجه به نتایج است اما بهتر است نتایج را در شرایط خاص به صورت کارشناسانه بررسی کنیم. شخصا خوشحال می‌شوم که کارشناسان با بنده به گفت‌وگو بنشینند تا در فدراسیون بسکتبال این موضوع را به صورت دقیق بررسی کنیم. تاکنون گلایه‌ای نکرده‌ام اما مشکل اصلی تیم من وقت کم و عدم وجود بازی تدارکاتی بود. همان طور که دیدید حتی در فوتبال نیز نبود بازی تدارکاتی تیم ملی امید را که دست مهدی مهدوی‌کیا بود با مشکل روبرو کرد. ضمن اینکه باید بگویم من در ابتدای کار قصد بر عهده گرفتن این سمت را نداشتم ولی فدراسیون به بنده لطف داشت و اصرار کرد که اکنون بنده هم بر حسب وظیفه این شکست را به گردن گرفته و پاسخگو هستم.
* وقت کافی نداشتیم
او ادامه داد: در حقیقت از اول راه وقت کافی نداشتیم که روی دفاع گروهی یا همان دفاع زون کار کنیم به همین دلیل کارهای تکنیکی فنی را کنار گذاشتیم تا فقط روی هماهنگی تیمی و دفاع گروهی تمرکز کنیم. ما در مجموع ۷۰ جلسه تمرین داشتیم. وقتی گروه‌بندی مسابقات مشخص شد ما می‌دانستیم اندونزی و لبنان را می‌بریم هر چند که لبنان تیم متحول‌شده است و ایران هم تجربه باخت مقابل آن‌ها را دارد که دو سال پیش در تهران رقم خورد. ما سعی کردیم برای این مسابقات بازی من تو من را در دستور کار قرار دهیم اما در یک جا معادله‌ای که ما در نظر داشتیم بهم ریخت. ما فکر می‌کردیم نیوزلند کره را می‌برد و ما در دور دوم به کره می‌خوریم که می‌توانستیم با بازی من تو من و دفاع فردی آن‌ها را شکست دهیم، اما به دلیل شکست نیوزلند که به نظرم با اشتباهات داوری بود به کره برخوردیم. دفاع زون برابر کره اشتباه است چون می‌دانید که چرخش توپ و سرعت کره زیاد است و شوتزن‌های خوبی دارند. بنابراین نمی‌شود دفاع زون را در دستور کار قرار داد و ما بیشتر روی این موضوع تأکید داشتیم که همه چیز تغییر کرد.

* نتوانستیم روی پرتاب سه امتیازی کار کنیم
سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران در پاسخ به این سوال که آیا اصلا احتمال برخورد به تیم نیوزلند را در برنامه‌های خود قرار نمی‌دادند؟ توضیح داد: ما ۲۰ درصد هم احتمال می‌دادیم که به نیوزلند بخوریم و برای همین آنالیز خوبی داشتیم، اما اصلا برابر نیوزلند دفاع زون لازم نیست. طبق آمار بازیکنان شماره ۱۱ و ۱۲ نیوزلند در بازی‌های قبل از ما حدودا ۷۳ درصد امتیازات تیم خود را کسب کرده بودند یعنی چیزی حدود ۵۷ تا ۵۸ امتیاز در هر بازی. ما پس از مشخص شدن حریف‌مان در دور دوم که نیوزلند بود سعی داشتیم دو بازیکن تأثیرگذار نیوزلند را مهار کنیم که جا دارد به بازیکنانم خسته نباشید بگویم، چون این کار را به خوبی انجام دادند و آن دو بازیکن در مجموع مقابل ایران تنها ۲۷ امتیاز کسب کردند. این موضوع نشان می‌دهد که آنالیز تیم ما کاملا درست بوده است. نیوزلند در کل این مسابقات شش بازربیتر را به ثبت رساند که دو تا از آنها را مقابل ما زد. همانطور که گفتم ما موفق شدیم بازیکنان کلیدی آنها را کنترل و مهار کنیم. در مقابل نیز آنها هم همان کار را با تیم ما کردند. وقتی محمد امینی صاحب توپ می شد و از یک نفر عبور می کرد، همه آنها زیر سبد جمع می شدند و دفاع زون را می زدند که به همین دلیل مجبور بودیم توپ را به خارج از محوطه انتقال دهیم که از پرتاب سه امتیازی استفاده کنیم، اما متاسفانه به دلیل آنکه زمان کافی برای کار کردن روی پرتاب های سه امتیازی را نداشتیم، موفقیت ما تنها ۱۷ درصد بود که از اصلی‌ترین دلایل باخت ما به شمار می رود.
* از داخل کشور برای ما حاشیه ساختند
او در ادامه با اشاره به تاثیرات منفی نبود بازی تدارکاتی تاکید کرد: همانطور که دیدید ما در مقابل تیمی چون نیوزلند تنها با شش امتیاز باختیم. در حقیقت تیمی که ما برای مسابقات جهانی ساخته بودیم قطعا توانایی بردن این تیم را داشت اما تنها ضعف ما نبود زمان، بازی تدارکاتی و البته حاشیه هایی بود که از داخل کشور برای ما ساختند. برای نخستین بار نبود که یک تیم تصمیم می گرفت موهای سر بازیکنان خود را بتراشد. ما قبلا این اقدام را در والیبال و سایر رشته ها مثل فوتبال نیز دیده ایم. اگر بازیکنان ما موهای خود را تراشیدند به این معنی بود که سرباز کشور هستند و باید به آنها افتخار کنیم نه اینکه یک تیم نوجوان را در فضای مجازی به حاشیه ببریم. هدف ما بزرگتر بود و برای رسیدن به هدف خود از موضوعات ریزی چون مدل مو گذشته بودیم اما متاسفانه همه تیم را مورد هجمه قرار دادند.

* نبود بازی تدارکاتی تاثیرگذار بود
سرمربی تیم نوجوانان با اشاره به باخت مقابل هند و فیلیپین تصریح کرد: می بینیم که بسیاری با حب و بغض شخصی تیم ما را زیر سوال می برند و می گویند برنامه ای نداشتیم که اصلا درست نیست. ما در نیمه اول بازی با هند ۲۰ امتیاز جلو بودیم و قطعا شانس برد با ما بود. یار شماره ۹ هند هر بازی ۲۶ الی ۲۷ امتیاز کسب می کرد که نهایتا هم در تیم رویایی مسابقات قرار گرفت اما در بازی مقابل ما تنها ۱۱ امتیاز کسب کرده بود. وقتی نیمه تمام شد در رختکن به بازیکنان گفتند که نباید استرس بگیرند اما عدم تجربه کافی به دلیل نبود مسابقه تدارکاتی باعث شد در نیمه دوم تمرکز خود را از دست بدهند.
او ادامه داد: همانطور که می دانید ما در پرتاب سه امتیازی شرایط خوبی نداشتیم و تیم هند نیز به این موضوع واقف بود. وقتی که حریفان مثل هند دفاع زون زدند ۴۰ پرتاب را انجام دادیم که فقط پنج تا از آنان وارد سبد شد. این یعنی ۱۱ درصد موفقیت. مقابل ما اما هندی بود که ۳۶ درصد سه امتیازی موفق داشت. اگر اینها را می گویم به این دلیل است که نقاط ضعف تیم من مشخص است و نباید مغرضانه انتقاد کرد. همانطور که گفتم نبود زمان برای کار کردن روی توانایی های فردی بازیکنان عامل شکست تیم ما بود. تیم ایران برنامه داشت، فقط زمان نداشت و در حقیقت ما به پرتاب های سه امتیازی باخته ایم.
* مسئولیت باخت‌ها را می‌پذیرم، اما نگویند برنامه نداشتیم
شاه علی با بیان اینکه آمار فنی و عملکردی همه تیم ها مشخص است، گفت: اگر اجازه بدهید درباره نیمه دوم بازی با هند بگویم که متاسفانه بازیکنان ما به واسطه کم شدن اختلاف تمرکزشان به هم ریخت و حتی چهار پرتاب آزاد ما گل نشد که نشان می دهد فشار روانی روی تیم زیاد بوده که البته مقصر همان زمان کم است. البته تاکید می کنم که بنده خودم را مقصر می دانم و مسئولیت را به گردن می گیرم اما اجازه دهید نقدها مقرضانه نباشد، اگر تیم ما کار نکرده بود در نیمه اول ۲۰ امتیاز از هندی که رتبه پنجم را کسب کرد پیش نمی افتاد. هند اگر به ژاپن نمی خورد قطعا فینالیست بود و شما تیم زیر ۱۸ سال آنها را در مسابقات تهران که یک یا دو ماه دیگر است خواهید دید.

* نباید دوباره از صفر شروع کنیم
او تاکید کرد: از فدراسیون می خواهم کارشناسانی که با آمار تیم را تحلیل می کنند دعوت کند تا بنده نیز با آنها به بررسی عملکرد تیم نوجوانان بپردازم. ما لبنانی را که چهارم آسیا شد در همین مسابقات با ۱۸ اختلاف امتیاز بردیم پس بدون برنامه نبودیم. بهتر است نقاط ضعف و قوت تیم را بررسی کنیم که در سال های بعد نیاز نباشد از صفر صفر کار را آغاز کنیم. شاید تیم من نقاط ضعفی داشته باشد که آن را قبول دارم اما این تیم با برنامه پیش رفت و اگر مشکل زمان نداشت و می توانستیم برای مقابله با دفاع زون نیز کار کرده و سه امتیازی های خود را بهبود ببخشیم قطعا شرایط فرق می کرد هر چند در همین مسابقات هم اگر مقابل همان نیوزلندی که با شش اختلاف باختیم دو پرتاب سه امتیازی ما گل می شد نتیجه کاملا متفاوت بود و این یعنی ضعف فقط پرتاب سه امتیازی بود.
* نوجوانان و جوانان را ول نکنیم
شاه علی در پاسخ به این سوال که برای سال های بعد چگونه می توان این مشکلات را در تیم های پایه برطرف کرد، توضیح داد: سه یا چهار سال پیش تیم ملی جوانان در اختیار من بود و ما باز هم به همین نیوزلند باختیم ولی الان ۱۱ نفر از همان تیم جذب باشگاه های لیگ برتری شدند، چه اتفاق خوبی است. پنج سال پیش تیم آقای رضا نوری در رده جوانان قهرمان آسیا شد. سوال این است که چند نفر از آن تیم الان در تیم ملی حضور دارند؟ پاسخ مبهم است چون بازیکنی از آن تیم وجود ندارد. آقای نناد ترویچ تیم نوجوانان ما را هفتم آسیا کرد ولی چون آن تیم رها نشد شاهد حضور نفرات با آتیه و خوش استعدادی از آن تیم در تیم فعلی خودمان هستیم. الان تیم نوجوانان فعلی نیز باید کارشناسی شود تا با امید خدا برای سال های بعد شاهد نسل خوبی باشیم. مسلما همه کارهای محسن شاه علی در این تیم اشتباه نبوده که اگر بود در نیمه های نخست بازی از حریفان پیش نبودیم. پس یعنی باید ضعف و قوت ها شناسایی شود.
او افزود: از نظر من می توانیم تیم فعلی را در قالب یک تیم مجزا در لیگ یک به کار بگیریم تا بتواند نقاط ضعف و قوت خود را برای سال های آینده پوشش دهند. لطفا از دادن نظرات تخریبی بر علیه تیم ملی خودداری شود. متاسفانه بسیاری منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می دهند. اردوی تیم ملی جای یاد دادن شوت سه امتیازی نیست و همه چیز طبق آمار مشخص است. ترن اور تیم شاه علی از همه تیم ها کمتر بوده که یک آمار بسیار مثبت است. اگر در کل مسابقات آمار پرتاب های از راه دور ما ۱۰ درصد بیشتر بود قطعا در بین چهار تیم بودیم و می توانستیم برای قهرمانی هم بجنگیم.
بغض سرمربی تیم ملی بسکتبال نوجوانان شکست/ شاه‌علی: با آمار نقد کنید نه مغرضانه!
* نقدها کارشناسی باشد قطعا می‌پذیرم
سرمربی تیم زیر ۱۶ سال ایران در پایان صحبت های خود با بیان اینکه ارنج بازیکنان و برنامه ریزی در طول مسابقات مشکلی نداشت تاکید کرد: همه انتقادها را که از روی آمار باشد قبول دارم اما اینکه بگویم مشکل نبود برنامه تیمی است، خیر. ما کلا ۷۰ جلسه تمرین کردیم و بیشتر روی هماهنگی بازیکنان تاکید داشتیم. ما مگر در بزرگسالان به عراق و قزاقستان و در تهران به سوریه نباختیم، الان تیم هند آقای ماتیچ را سه سال است به خدمت گرفته تا رده های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را به صورت هماهنگ با یکدیگر پیش ببرد که قطعا نتیجه هم خواهد داد و از جمله نتایج آن همین مسابقات جوانان بود. لطفا کارشناسانه صحبت کنند تا بنده نیز با کمال میل پذیرای نقدها باشم، همانطور که این شکست را به گردن می گیرم چون مسئولیت تیم با من بود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین