تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
plusresetminus
حزب الله: معاون رئیس جمهور با بیان این که با افزایش یارانه، ضریب جینی اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، گفت: با آزاد شدن قیمت‌ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می‌کشد و به نظارت مشغول می شود.
۰
کد مطلب : ۲۸۵۳۷۶
کمرنگ شدن نقش دولت در اقتصاد با مدیریت تخصیص ارز ترجیحی / افزایش یارانه‌ها فاصله طبقاتی را کاهش داد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر مسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور در سفر به شهر مقدس قم و در دیدار با مراجع تقلید، مطالبی را درباره وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد و اظهار داشت: کشور در وضعیت خوبی به این دولت تحویل داده نشد، بدهی‌های دولت قبل، از جمله اوراق بهادار و نیز بدهی به بانکها و نیز تامین اجتماعی از مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل است که بحمدالله همه این مشکلات توسط دولت فعلی مدیریت شد.
وی افزود: در ابتدای تحویل این دولت، حتی حقوق کارکانان دولت با مشکل مواجه بود، اما دولت توانست با تلاش مستمر و گسترش روابط با کشورهای منطقه این مشکلات را پشت سر بگذارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، بیان کرد: دولت توانست تا پایان سال گذشته حدود 180 هزار میلیارد تومان هزینه خدمات عمرانی پرداخت کند، بدون اینکه هیچ گونه استقراضی داشته باشد.
وی با بیان این که دولت بدون پیوستن به «اف ای تی اف» واکسن خریده و کرونا را مهار کرد گفت: دولت تلاش کرده درآمد نفت را بالا ببرد و همچنین درآمد مالیاتی افزایش پیدا کرده است و پول های بلوکه شده نیز پس گرفته شده است.
معاون رئیس‌جمهور افزود: گرانی گندم که معلول خشکسالی و بالا رفتن قیمت جهانی آن است از یکسو، و حذف دلار 4200 تومانی که قانون لازم الاجرا بود از سوی دیگر، مشکلاتی برای دولت در آغاز راه ایجاد کرد و با تایید رهبر معظم انقلاب، به دلیل آغاز کار دولت، حذف ارز 4200 تومانی 6 ماه به تعویق افتاد و بودجه ماه های آخر سال گذشته نیز که توسط دولت قبل تماما هزینه شده بود، به دستور رهبر معظم انقلاب تامین شد و ما را از مشکل بزرگی رهاند.
میرکاظمی با بیان این که با افزایش یارانه، ضریب جینی، اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، بیان کرد: با آزاد شدن قیمت ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می کشد و به نظارت مشغول می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین تصریح کرد: اختلاف قیمت کالای یارانه ای داخل و خارج باعث شده بود که اجناس یارانه ای ایران پس از چند روز به وفور در فروشگاه‌های کشورهای همسایه به فروش برسد و حذف ارز ترجیحی باعث شد هم رانت و قاچاق کم شود و هم رقابت در تولید افزایش پیدا کند، چون تولیدکننده درگذشته نمی توانست با کالای وارداتی که با ارز 4200 تومانی وارد شده، رقابت کند.
معاون رئیس جمهور با تأکید بر این که دولت امانتدار است و با صرفه جویی از دارایی مردم حفاظت می کند، ادامه داد: مواد غذایی در سطح بین الملل در همه کشورها دچار آشفتگی است و با حذف ارز ترجیحی در ایران، قیمت کالاها در کشورهای همسایه به شدت افزایش یافته است.
وی افزود: طرح دولت در خرید نان با کارت بانکی از مهمترین طرح‌های دولت است که باعث صرفه جویی تا 30 درصد در مصرف گندم کشور خواهد شد،با عنایت به نیاز کشور به واردات گندم این اقدام باعث جلوگیری از هدرر فت ارز و کمک به اقتصاد ملی خواهد شد.
میرکاظمی در پایان به سیاست های دشمنان در منطقه اشاره کرد و گفت: بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر به منطقه نقشه هایی برای ایران و انقلاب دارد که خود بیانگر حساسیت اوضاع کنونی است.
پس از بیان مطالب توسط وی، حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان برخی از گلایه‌های عمومی مردم مانند گرانی کالاها و اجاره مسکن و خودرو، از دولت خواستند برای این گرانی ها تدبیر کنند و ضمنا از تلاشهای دولت تقدیر کرده و برای دولتمردان آرزوی موفقیت نمودند.
بیشتر بخوانید
میرکاظمی نیز در پایان به بیان علل گرانی ها پرداخته و توضیح دادند که بخش از گرانی ها مستند به گرانی و تورم جهانی است که بی سابقه است. بخش دیگر نیز معلول تورم به ارث رسیده از دولت قبل است و بخش سوم نیز ناشی از حذف ارز 4200 تومانی است که مصوبه مجلس بوده و دولت برای جبران این هزینه ها یارانه 300 و 400 هزار تومانی را به ازای هر نفر می‌پردازد که البته این رقم بار سنگینی به دوش دولت است.
وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اوضاع کشور رو به بهبود است و امید بسیاری به حل مشکلات وجود دارد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین