تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
plusresetminus
حزب الله:معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی از اجرای سیاست محدودیت کشت محصولات آب بر و افزایش عوارض صادراتی محصولات آب بر در سال آینده خبر داد.
۰
کد مطلب : ۲۸۵۳۲۸
جنگ جهانی نان تا پنج سال آینده ادامه دارد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمد قربانی روز چهارشنبه یکم تیر ماه در دهمین سالگرد تاسیس بسیج جامعه کشاورزی که در سالن شهدای دانشکده‌های کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد بحرانی در کل جهان هستیم که از آن به عنوان جنگ جهانی نان یاد می‌شود، اظهار کرد: طبق پیش بینی صورت گرفته این بحران تا پنج سال آینده ادامه دارد.
این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی مردم که به مثابه امنیت ملی است را در سرلوحه اهداف خود قرار داده است.
قربانی افزود: در تدوین این سیاست‌ها عدم ایجاد اختلال در سفره مردم به عنوان هدف اصلی لحاظ شده و در این راستا از  توان  نخبگان و صاحبنظران بخش کشاورزی استفاده می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از شهریور ماه سال گذشته تاکنون انواع بحران‌ها را در بخش کشاورزی داشته‌ایم، افزود: بسیاری از این بحران‌ها را با شعار همه با هم پشت سرگذاشته‌ایم.
وی با اشاره به اجرای موفق طرح مردمی سازی یارانه‌ها توضیح داد: با اتکا به همین شعار  این طرح با حداقل هزینه اجرا شد و این امر شکست بزرگی برای دشمنان بود.
قربانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت ایمان به شعار ما می‌توانیم اشاره کرد و افزود: با این کلید واژه توانستیم الگوی کشت را عملیاتی و سیاست‌های حمایتی داشته باشیم و اتحادیه‌ها و تشکل ها را به صورت مثبت در میدان حاضر کنیم و برای اولین بار پرداخت مستقیم یارانه را به کشاورزان داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی  از یکبار برای همیشه به عنوان کلیدواژه نام برد و گفت: یکبار برای همیشه توانستیم  درسال زراعی گذشته کشت قراردادی کاشت برنج را شروع کنیم که این نوع کشت نیز به زودی برای سیب زمینی و پیاز نیز ابلاغ خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین یکبار برای همیشه توانستیم مشکل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را با هوشمندسازی زنجیره تامین ارزش کشاورزی توسط رصدخانه وزارت جهاد کشاورزی را  برطرف کنیم.
قربانی خاطرنشان کرد: یکبار برای همیشه الگوی کشت را عملیاتی خواهیم کرد و به زودی سیاست‌هایی که در ارتباط عملیاتی کردن الگوی کشت لازم است مورد تصویب قرار می‌گیرد و در شورای عالی قیمت گذاری ابلاغ خواهیم کرد و با سیاست های حمایتی که در آنجا به این جمع رسیده‌ایم باید از الگوی تولید برای رسیدن به الگوی کشت شروع کنیم.
وی گفت: همچنین توانستیم یکبار برای همیشه سبد تولیدی محصولات کشاورزی را ارائه دهیم و سیاست‌های حمایتی را طراحی کنیم که به هشت محصول رسیدیم که در فرمایش رهبر انقلاب  نیز به آن اشاره شده است تا مشکل کمبود و خلل در سرمایه گذاری بخش کشاورزی حل شود.
وی چهارمین عبارت کلیدی را «سیاست‌های علم پشتیبان» دانست و افزود: جمع بندی ما این است که اگر قرار است از فضای شکل گرفته در سال‌های گذشته عبور کنیم که با ارز ترجیحی به ضرر بخش کشاورزی تمام شد باید از این سیاست استفاده کرده و از نخبگان دانشگاهی استفاده کنیم.
قربانی با بیان اینکه توانستیم قیمت گندم را به قیمت جهانی نزدیک کنیم که بهره بردار کشاورزی از آن منتفع شود، تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از دانه‌های روغنی مابه التفاوت پرداخت می‌کنیم به طوری که برای هر کیلوگرم ۸۵۰۰ تومان ما به التفاوت پرداخت می‌کنیم که به ۱۷ میلیون تومان در هکتار می‌رسد.
قربانی با اشاره به اینکه برای ایجاد انگیزه در کشاورزان پرداخت‌ها به روز می‌شود، گفت: احیای بخش کشاورزی با قانون تمرکز شروع شد و اقدامات مختلفی در بخش کشاورزی صورت گرفته است که کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه را داشتیم و قیمت گذاری زعفران را داشتیم ضمن اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولیدات بخش کشاورزی پرداخت شده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قرار است دیمزارها به ۵.۲ میلیون هکتار برسد که انقلابی در دیمزارها اتفاق می افتد، افزود: با تمام خسارت دیدگان حوادث و بلایا تسویه حساب شد.
وی از دیگر اقدامات ویژه در دولت سیزدهم را راه اندازی قرارگاه های امنیت غذایی، تحول و نوآوری، پیشرفت و قرارگاه رصدخانه و صدور اسناد کشاورزی دانست و اظهار کرد: آخرین گام وزارت جهاد کشاورزی مربوط به هدفمندسازی توزیع یارانه ها بود که در مرحله قبل از اجرای طرح حدود ۱۲۰۰ ساعت تبیین با تشکل ها و اتحادیه ها و تولیدکنندگان داشتیم.
وی تصریح کرد: علیه این طرح وزارت جهاد کشاورزی و اقدامات بنیادی که در حوزه های مختلف مثل واردات انجام می شود و تغییر و تحولات داخلی و اقدامات خوبی که شده دشمنان تحرکات زیادی دارند که باید کارهایی تبیینی خود را به خوبی انجام دهیم و اطلاع رسانی کنیم .
وی با اشاره به اینکه از سال آینده برخی سیاست‌ها اجرایی می‌شود، توضیح داد: سیاست محدودیت کشت محصولات آب بر و ممنوعیت کشت و افزایش عوارض صادراتی محصولات آب بر را برای سال آینده خواهیم داشت و تولید محصولات جایگزین انجام می‌شود تا کشاورزی برای کشاورزان اقتصادی باشد و از طریق پرداخت یارانه مستقیم تلاش می‌کنیم که این جذابیت را ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه با توجه به بحران‌های موجود جهان در حوزه امنیت غذایی بسیاری از کشورها سیاست توقف و محدود کردن صادرات را دارند، تاکید کرد: باید با تکیه بر داخل امنیت غذایی کشور را تامین کنیم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین