تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
plusresetminus
حزب الله: یک کارشناس مسایل آمریکا محورهای سفر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به عربستان را موضوع انرژی، ایران و توافق ابراهیم دانست و گفت: البته بعید می دانم آمریکا بتواند به حداکثر دستاوردها در این موضوعات در این سفر دست یابد.
۰
کد مطلب : ۲۸۵۲۴۴
اهداف بایدن از سفر به عربستان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،امیرعلی ابوالفتح با اشاره به سفر آتی جو بایدن به عربستان و اهدافش از این سفر گفت: در این رابطه باید بین بایدن به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و دولت ایالات متحده تفاوت قایل شویم. بایدن از وقتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، درباره سیاست خارجی اش با عربستان نگاه تند و منفی داشت و معتقد بود در عربستان حقوق بشر رعایت نمی‌شود و جنگ هولناکی را در یمن راه انداخته و دولتی است که حداقل از حادثه ۱۱ سپتامبر پشتیبانی کرده و اتباع سعودی در آن دست داشتند. در کل فضای ضد سعودی که در آمریکا وجود داشت بر موضع بایدن تاثیر داشته است. در روزهای اول ریاست جمهوری‌اش نیز اقداماتی علیه عربستان انجام داد. ممنوعیت فروش تسلیحات و طرح‌های علیه جنگ یمن.
وی ادامه داد: اما دولت ایالت متحده آمریکا رویکردش نسبت به پادشاهی سعودی تغییر نکرده است و شاهد تحول چشمگیر بین آمریکا و عربستان قبل و بعد از روی کار آمدن بایدن نیستیم و روابط عمیقی که بین آمریکا و عربستان وجود داشته است هم‌چنان برقرار است. آمریکا امنیت عربستان را تامین می کند و ما به ازای آن بر اساس منافع آمریکا، عربستان بازار انرژی را مدیریت می‌کند. معتقدم قضیه خاشقجی و جنگ یمن و غیره تاثیری اساسی در روابط این دو کشور نداشته است.
این کارشناس مسایل آمریکا تصریح کرد: بایدن بنا بر مصلحت اندیشی‌هایی این سفر را تدارک دیده و امیدوار است با همکاری با عربستان موفقیت‌هایی را به دست آورد. بایدن و دموکرات‌ها به این موفقیت‌ها و همراهی‌ها برای پیروزی بر انتخابات آتی نیاز دارند چرا که به خاطر مساله تورم و افزایش قیمت بنزین در آمریکا موقعیت متزلزلی پیدا کرده‌اند. بایدن امیدوار است در این سفر از ظرفیت تولید نفت عربستان استفاده کند و عرضه و تولید نفت را افزایش دهد تا به این شکل بتواند تا حدودی قیمت‌ها را کنترل کند.
ابوالفتح در رابطه با موضوع اوکراین و نقش این بحران بر روابط آمریکا و عربستان اظهار کرد: عربستان از جمله کشورهایی نیست که به تحریم‌ها علیه روسیه پیوست. اما روابط واشنگتن ـ‌ ریاض آنقدر عمیق است که متاثر از جنگ اوکراین نباشد.
وی در پاسخ به این که عربستان می تواند جایگزین نفت و گاز روسیه در شرایط فعلی باشد؟ تصریح کرد: سعودی‌ها اگر بخواهند هم نمی‌توانند کمبود نفت صادراتی روسیه را جبران کنند. تحلیل‌ها می‌گویند هیچ بلوک یا کشوری نمی‌تواند خلاء ناشی از کاهش صادرات نفت و گاز روسیه را جبران کند، این از یک طرف نقطه قوتی است برای آمریکا که عربستان با آنها همراه است اما از طرف دیگر باعث خشم و نارضایتی شان شده است. آنها با توجه به مشکلاتشان در داخل آمریکا نمی توانند درک کنند که عربستان نمی‌تواند جبران کاهش صادرات نفت روسیه را داشته باشد نه اینکه نخواهد.
این کارشناس مسایل آمریکا درباره تاثیر این سفر بر بحران یمن و اینکه احتمال دارد این جنگ به طور کلی پایان یابد اظهار کرد: فشار حوثی‌ها به عربستان در رابطه با یمن موجب شده است که این بحران به سمت نوعی آتش بس پیش رود. البته فشار آمریکا و اروپا در این رابطه به عربستان هم موثر بوده است به هر حال سعودی‌ها می دانند بدون حمایت آمریکا نمی‌توانستند مشکلاتشان در غرب آسیا را حل کنند. شواهد نشان می‌دهد که عربستان پذیرفته که مساله یمن راه‌حل نظامی ندارد و باید مدیریت دیپلماتیک شود. الان دیگر جنگ و خونریزی که قبلا در یمن شاهد بودیم را نداریم و این فضا احتمالا استمرار می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد که البته آمریکا در قبال پذیرش آتش بس از سوی سعودی‌ها، چتر امنیتی‌اش برای عربستان را نیز افزایش داده است.
ابوالفتح دیگر هدف بایدن از سفر به عربستان را بررسی امکان پیوستن عربستان به توافق ابراهیم دانست و گفت: احتمالا در همین چارچوب است که بایدن ابتدا به اسراییل می رود و هواپیمایش از اسراییل به عربستان می‌نشیند؛‌مثل این اتفاق برای اولین بار در دولت ترامپ اتفاق افتاد.
وی با بیان این که انرژی، ایران و توافق ابراهیم سه هدفی است که بایدن در این سفر دنبال می کند تصریح کرد: اما فکر نمی‌کنم در هیچ یک از آنها، اهداف حداکثری بایدن محقق شود. معتقدم به بخشی از اهدافش می‌رسد اما به طور کامل خیر. احتمالا در مدیریت بازار متلاطم انرژی، عربستان بتواند به آمریکا کمک کند یا همکاری جمعی منطقه‌ای علیه ایران شکل بگیرد و مراودات پشت پرده میان اسراییل و عربستان احتمالا از این پس آشکارتر می‌شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین