تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
plusresetminus
حزب الله:لطیفی گفت: در ۳ بازه زمانی اطلاعات دستگاه‌ها باید در پنجره واحد خدمات الکترونیکی بارگذاری شود و بارگذاری یک سوم خدمات پرکاربرد دولتی تا پایان سال هدف‌گذاری شده است.
۰
کد مطلب : ۲۸۵۲۲۴
یک سوم خدمات پرکاربرد دولتی تا پایان سال الکترونیکی می‌شود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، لطیفی رئیس سازمان امور اداری استخدامی در برنامه صف اول نکاتی را در حوزه قانون خدمات کشوری و الزامات تحقق دولت الکترونیک مطرح کرد.
 
سوال:در حال حاضر چند نوع قرار داد استخدامی وجود دارد و برای سامان دادن آنها چه تدبیری اندیشیده شده است؟
 
لطیفی: یکی از چالش های دولت تعدد نیروی انسانی از منظر استخدام است که منشا آن نیز قانون است .در قانون استخدامی سه شیوه پیش بینی شده (رسمی ، پیمانی و یا قرار دادی) است .قانون هئیت امنا ها نیز فرق دارد .باید یک قانون جامع داشته باشیم در کشور های دنیا این تعداد قوانین وجود ندارد .دانش سازمانی در قانون گذاری باید مد قرار گیرد .
 
در کشوری مثل فرانسه ۷۰ قانون مادر وجود دارد در کشور ما به این گونه نیست .دستگاه ها بعد از قانون خدمات کشوری در سال ۸۰ خود را جدا و مستثنی کردند .
 
سوال:برای اصلاح این موضوعات و رفع چند گانگی چه تدبیری باید اندیشید؟
 
لطیفی:قطعا در دستگاه اجرایی به نیرو نیاز داریم ولی با الگوی جذب فله ای موافق نیستم .شاخص بهره وری نیروی انسانی در دستگاه های اجرایی در چند سال گذشته در کشور منفی یک بوده است .کاری که در ۳۰ سال گذشته توسط یک نفر انجام می شد اکنون دو نفر آن را انجام می‌دهند. بخشی از این به سبب همین تصمیمات مجلس است .
 
در آموزش و  پرورش چقدر جذب نیرو بدون آزمون صورت گرفته است .
 
در بخشی از دستگاه های اجرایی ۴۵ درصد نیروهای شاغل،  بخش پشتیبانی هستند این باید ۲۵ درصد باشد و این یعنی ارزش افزوده برای اداره وجود ندارد.این نارضایتی از دستگاه اجرایی به سبب همین عدم صلاحیت ها است .برای استخدام باید شایشته ترین افراد انتخاب شود باید نیاز واقعی شناسایی شود.
 
سوال:چرا نظام اداری به سمت دولت الکترونیک نرفته است؟
 
لطیفی:مهم ترین موضوع اراده مسئولان و مقاومت آنها است.مقدمات کار آماده بود اما قسمتی از آن به سبب نگاه بخشی در که دستگاه ها بوده پیش نرفته است .داده و اطلاعات سرمایه ملی است و مردم باید از آن منتفع شوند.
 
هر هفته جلسه ای در این رابطه با وزارت ارتباطات برگزار می شود.گاهی مسئولان دولت را یکپارچه نمی دانند حفظ محرمانه بودن اطلاعات مردم مهم است اما جایی که نیاز است باید از داده ملی استفاده کرد . 
 
به طور مثال در یک بیمارستان انبوهی از کاغذ بازی وجود دارد از بخش بیمه تا اقدامات دیگر و واقعا مردم اذیت می شوند.
 
سوال:چند خدمت در دولت وجود دارد و چه تعداد الکترونیکی شده است؟
 
لطیفی: ۱۸۰ دستگاه را به عنوان محور و دستگاه هدف برای الکترونیکی شدن خدمات قرار داده ایم و ۱۶۷۰ خدمت اصلی دولتی به مردم ارائه می شود و ۶ هزارو  ۱۰۰ زیرخدمت داریم.
 
در سه بازه زمانی اطلاعات این دستگاه ها باید در سامانه بارگذاری شود .به دستگاه ها اعلام شد خدمات پر بسامد باید اولویت باشد.بالای ۹۰ درصد خدمات می توانند وارد سامانه پنجره واحد  خدمات الکترونیکی دولت شوند.
 
در گام نخست فعلا بارگذاری یک سوم خدمات پر بسامد دولت (پرکاربرد) که حدود ۲ هزار خدمت است در سامانه پنجره واحد  خدمات الکترونیکی، هدف گذاری شده و باید تا پایان امسال انجام شود.علاوه بر این فرآیند هم بررسی می شود خیلی از فرآیند ها نیازمند کوتاه سازی هستند .
 
نمونه ای از موفقیت ها در این زمینه بانک ها هستند که خدمات الکترونیک دارند.
 
اطلاعات ثبتی که در دستگاه ها وجود دارد باید یکپارچه شود. یک کارگروه وجود دارد. برای گام اول  این یک سوم خدمات پرکاربرد بررسی می شود تا فرآیندها سرعت گیرد.
 
سوال:تا پایان شهریور باید دستگاه به سامانه پنجره واحد متصل شوند آیا ضمانت اجرایی دارد؟
 
لطیفی:در قانون جریمه ای در نظر گرفته نشده است .خود مردم شاهد و ناظر هستند . ۹ دستگاه خدمات خود را مطرح نکرده بودند به آنها نامه زده شده است.
 
فعلا هدف گذاری الکترونیکی شدن برای خدمات دولت است و دستگاه های خارج از دولت نیز در هدف های بعدی قرار دارند.
 
یکی از مشکلات در این حوزه شهرداری ها هستند متاسفانه هر شهرداری سامانه خود را دارد. در وزارت ارتباطات شیوه یکسان سازی زبان این سامانه ها برنامه ریزی می شود.
 
سوال :زمان برای تحقق حذف مراجعه مردم را می توانید پیش بینی کنید؟
 
لطیفی :حذف مراجعه حضوری را تا سه سال آینده می توان پیش بینی کرد و در خصوص حکمرانی هوشمند باید گفت حرکت در این مسیر ضرورت است چرا که بخش عمده فساد از بین می رود و رضایت ایجاد می کند.
 
سوال:اکنون آمار دقیقی وجود دارد که پرخدمت ترین خدمات دولت چیست ؟
 
لطیفی:اکنون چنین آماری وجود ندارد .حکمرانی هوشمند یعنی مشخص شدن این نکته که چه خدمتی بیشتر از همه ارائه می شود تا تنظیم گری شود .
 
هر چقدر بتوانیم تصمیم گیری ها را به سمت داده ها ببریم به ماکمک خواهد شد .یکی از چالش های جدی دهک بندی است باید این سامانه ها یکپارچه و جدی شوند.
 
سوال:پرداخت های قبوض آب و برق ها از طریق حساب های فردی نیز به این سمت می روند؟
 
لطیفی:خواسته ما این است و به راحتی می توانیم این کار را انجام دهیم حتی نباید قبض خوان درب منازل بروند .
 
سوال:به دانش بنیان ها در دولت الکترونیک چقدر توجه می شود؟
 
لطیفی :یک آیین نامه امضا شد .باید مشاغل متناسب با نخبگان شود تا یک نظام اداری هوشمند مناسب داشته باشیم.
 
در رابطه با ارائه خدمات الکترونیک به خارجی ها، وزارت خارجه مسئولیت دارد بخشی از خدمات قابل ارائه است باید تسهیل شوند البته ملاحظاتی در حوزه امنیت سامانه وجود دارد.
 
سوال:در رابطه با پرداخت عادلانه حقوق چقدر این موضوع اجرا شده است؟
 
لطیفی:در لایحه بودجه چند بخش مهم وجود داشت یکی ضرایب حقوقی بود که نیازمند اصلاح است .عدالت پرداخت ها به معنی برابری نیست عدالت به معنی پرداخت بر اساس بهره وری افراد است .در مجلس بندی بود تبصره ۱۲ که شورای حقوق دستمزد کمرنگ تر شد ه بودکه در حال مذاکرات در این رابطه هستیم.
 
۷ پیش نویس برای لایحه حقوق و دستمزد تهیه کردیم.
 
مذاکراتی با مجلس داریم تا شورای حقوق و دستمزد مجوز داشته باشد در مورد نظامات پیگیری کند. در حوزه ضرایب باید اجازه داشته باشیم همچنین در مورد حوزه رفاهیات و موارد خارج از حکم تحت عنوان کارانه، حق بهره وری، حق ماموریت. یکی از موضوعات موارد خارج از حکم است که باید سامان داده شود باید این موارد متناسب با ارزش افزوده باشد.
 
در حوزه پزشکی افرادی را داریم که به اصلاح پنجه طلا هستند یعنی بهره وری بیشتری دارند بنابراین نکاتی در خصوص پرداخت ها باید لحاظ شود . پرداخت باید بر اساس بهره وری و عملکرد باشد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین