تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
plusresetminus
حزب الله:عزت الله اکبری تالارپشتی گفت: بخشنامه های خلق الساعه وزارت صمت از جمله اجبار خودروسازان به فروش از طریق قرعه کشی، سبب نابسمان تر شدن صنعت خودرو شد.
۰
کد مطلب : ۲۸۵۲۱۴
تالارپشتی: فروش از طریق قرعه کشی سبب بی نظمی در بازار و نحوه فروش شد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عزت الله اکبری تالارپشتی عضو کمیسیون صنایع در مجلس شورای اسلامی در برنامه صف اول شبکه خبر تفکر دولتی مانع از ورود بخش خصوصی به صنعت می شود گفت: همکاران آقای رئیسی هنوز تفکرات دولتی دارند. مدیران صمت  نباید وعده هایی در مورد کاهش قیمت، قرعه کشی و تولید می دادند بلکه اگر این ها را به بخش خصوصی محول می کردند، صنعت خودرو از یک ثبات برخوردار می شد.
تالارپشتی با انتقاد از عملکرد و تصمیمات اخیر وزارت صمت خاطرنشان کرد: بخشنامه های بی پایه و اساسی از جمله اجبار خودروسازان به فروش از طریق قرعه کشی توسط صمت در این مدت صادر شد که نتیجه آن نابسمان تر شدن صنعت خودرو بود. صمت وعده داده بود که تا اردیبهشت فرآیند قرعه کشی خودرو حذف می شود ولی بر خلاف آن عمل کرد و اوایل اردیبهشت با اعلام یک بخشنامه خلاف قانون، شرکت های خصوصی را هم اجبار کرد تا محصولات خود را تنها از طریق قرعه کشی به فروش برسانند.
وی ادامه داد: فروش از طریق قرعه کشی سبب بی نظمی در بازار و نحوه فروش شد. همچنین امید القا شده به تولیدکنندگان، حمایت و ارتباطات تنگاتنگی که با بخش خصوصی داشتیم را یک شبه به باد داد.
عضو کمیسیون صنایع در با اشاره به توانمندی های بخش خصوصی اظهار کرد: صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واگذار شود و اصلا نیازی به بودجه های دولتی نیست. در مدیریت خصوصی، مدیر یک مجموعه به دنبال سوددهی است و باید پاسخگوی سهامداران باشد، بنابراین به موازات 50 تا 100 پروژه سودده را تعریف می کند و از هر اقدامی که دستاوردی نداشته باشد جلوگیری می کند که این امر در بلند مدت رشد صنعت خودرو را به دنبال دارد.
گفتنی است اوایل اردیبهشت ماه سال جاری وزارت صمت به همه شرکت های خودروساز چه دولتی و چه خصوصی اعلام کرد تا برگزاری طرح های فروش خود به صورت مستقل را متوقف کرده و از این به بعد فروش محصولات را تنها از سامانه یکپارچه قرعه کشی انجام دهند. این تصمیم در زمانی انجام شد که وزیر صمت وی اواخر سال گذشته وعده حذف قرعه کشی را از طرح فروش شرکت های خودروساز در سال جاری را داد.
در کنار این موضوع انجام طرح فروش در سامانه یکپارچه نارضایتی شدید مردم را در پی داشت که نشان می دهد وزارت صمت قبل از راه اندازی و اجرای این طرح نه فاز مطالعاتی را درست طی کرده و نه زیرساخت های آن را فراهم کرده است. از جمله این مشکلات، پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی، نتیجه آن در سامانه قرعه کشی برای برخی برندگان، از برنده به رزرو تغییر کرد. در واقع، زمانی که این افراد برای پرداخت وجه به سایت مراجعه کردند، متوجه تغییر نتیجه قرعه‌کشی شدند. بعضی از خریداران خودرو در مرحله واریز وجه با مشکل رو به رو شدند و این در حالی بود که سامانه جامع فروش نام آنها را در لیست افراد مجاز برای خرید قرار داده بود. بعضی دیگر از خریداران در آخرین مرحله واریز وجه با مشکل رو به رو بودند و سامانه ناگهان از دسترس خارج شد.
فارغ از این که سامانه جامع فروش چقدر طرحی غیرمنطقی و کارشناسی به حساب می آید، عملکرد این سامانه نشان می دهد تا به امروز نه تنها نتوانسته دست دلالان را از بازار کوتاه کند، بلکه عملکرد خود این سامانه هم آنقدرها شفاف نیست. زیرا هیچکدام از مراحل فروش و قرعه کشی محصولات به صورت آنلاین از طریق فضای مجازی در حضور رسانه ها و ناظرین و مردم انجام نشد و همچنین تاخیر چند روزه در اعلام نتایج اولین قرعه کشی  موجب نارضایتی خریداران و خودروسازان شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین