کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارتخوان‌ هوشمند در خرید نان تغییری ایجاد می‌کند؟

ایسنا , 31 خرداد 1401 ساعت 9:09

حزب الله:با توجه به اینکه مرحله نخست طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران آغاز شده است، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در اینباره گفت: در مرحله اولیه این طرح فقط کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها نصب می‌شود و تغییری در روند فروش و قیمت نان صورت نخواهد گرفت.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،همزمان با تغییر سیاست دولت در پرداخت یارانه‌ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را مطرح و اجرا کرد.

 
این طرح ابتدا در استان زنجان به صورت آزمایشی اجرا شد و سپس به استان‌های قم، گلستان، فارس، کرمان و ... رسید.
 
اکنون نیز، استانداری تهران امروز اعلام کرد که مرحله اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران آغاز شده است.
 
طبق گفته معاون اقتصادی استانداری تهران، در مرحله نخست اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در سطح نانوایی‌های استان تهران، ۶۸۰۰ دستگاه کارتخوان آماده شده و تحویل داده خواهد شد.
 
در این زمینه، محمد جلال - مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی - درباره طرح هوشمندسازی توزیع نان اظهار کرد: فعلا روند اجرای این طرح فقط شامل نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌هاست و تغییری در قیمت و روند فروش نان برای مردم ایجاد نخواهد شد. فروش کیلویی نان از موضوع هوشمندسازی یارانه آرد و نان متفاوت است. البته، ممکن است که در آینده این دو طرح ترکیب شوند.
 
فروش کیلویی نان ایده محوری دولت نیست
 
وی افزود: ایده فروش کیلویی نان در رابطه با برخورد با کم فروشی نانواهاست که از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است و فعلا ایده محوری دولت نیست. با نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها، عملکرد نانوایان در فروش نان به مردم به صورت سیستمی سنجیده می‌شود و داده‌های مربوط به این موضوع ثبت می‌شود.
 
مشاور خاندوزی با بیان اینکه فاز بعدی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به نظام آرد یارانه‌ای و عملکرد نانوایان مرتبط می‌شود، ادامه داد: با اجرای این طرح عملکرد نانوایان در تعداد نانی که فروخته‌اند، سنجیده می‌شود. این بررسی و سنجش اینگونه است که هزینه تبدیل آرد به نان و ما به التفاوت آن برای نانوا لحاظ خواهد شد. پیش از این، عملکرد نانوایان اینگونه بود که آرد ارزان دریافت می‌کردند اما محاسبات و نظارتی بر خروجی عملکرد نانوایی‌ها وجود نداشت.
 
جلال با بیان اینکه با نصب کارتخوان‌های هوشمند عملیات تولید نانوایی‌ها نیز قابلیت اندازه‌گیری پیدا می‌کند، گفت: در پی اجرای این طرح، ورودی نانوا به صورت آرد و خروجی آن در قالب فروش نان به مردم مرتبط و متناسب‌سازی می‌شود. این طرح سازوکار مالی نیز دارد که بعد از استقرار کامل کارتخوان‌های هوشمند در آینده مطرح خواهد شد.
 
روند خرید نان برای مردم تغییر نمی‌کند
 
وی افزود: با نصب کارتخوان‌های هوشمند، خرید نان برای مردم تغییری نمی‌کند و به جای ورود مبلغ، تعداد نان خریداری شده در این کارتخوان‌ها وارد می‌شود و مبلغ نان به صورت سیستمی اعمال می‌شود تا اعمال قیمت‌های سلیقه‌ای از سوی نانوایان از بین برود و مدیریت قیمت نیز صورت بگیرد.
 
مشاور وزیر در پایان خاطرنشان کرد: مبنای عمل نانوایان نیز همین مبلغ فعلی نان است و در صورت تغییر قیمت نان نیز، مبلغ موردنظر را استانداری با تایید سازمان حمایت در شهر تهران و سایر شهرها نهایی می‌کند و به صورت خودکار روی ساختار کارتخوان‌های هوشمند اعمال می‌شود.


کد مطلب: 285118

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/285118/کارتخوان-هوشمند-خرید-نان-تغییری-ایجاد-می-کند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com