تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
plusresetminus
حزب الله:هزینه‌های حج در سال‌های اخیر به میزان قابل‌ توجهی افزایش یافته و علت آن افزایش تورم در عربستان سعودی است. تورم در عربستان سعودی یکی از عوامل کلیدی است؛ بر اثر این موضوع قیمت بسیاری از کالاها و خدمات افزایش یافته و هزینه کلی یک سفر صعودی شده است.
۰
کد مطلب : ۲۸۵۰۷۸
مراسم حج ۱۴۰۱ در کدام کشورها افزایش قیمت داشته است؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عربستان سعودی برای حج امسال ورود یک میلیون زائر را در نظر گرفته و افراد به شرطی در این مراسم شرکت می‌کنند که به‌ طور کامل در مقابل بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده و بیش از ۶۵ سال سن نداشته باشند. پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ سالانه حدود ۲.۵ میلیون نفر برای حج به عربستان سعودی سفر می‌کردند. پیش‌بینی می‌شود امسال حجاج خارجی  ۸۵ درصد از کل زائران حج را تشکیل دهند.
۲ سال پیش عربستان مرزهای خود را برای مهار شیوع کووید ۱۹ بست و حج به ۱۰۰۰ زائر داخلی و سال گذشته به دلیل تهدید بهداشتی ناشی از همه‌گیری کرونا تعداد آنان به ۶۰ هزار نفر محدود شد. امسال هم پس از انجام واکسیناسیون‌های انبوه و کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹، کاهش فاصله فیزیکی و تغییر قوانین سفر مقامات مشتاق استقبال از مردم خارج از کشور برای انجام مراسم حج در ماه جولای هستند.
سال گذشته عربستان سعودی تنها به ۶۰ هزار زائر اجازه داد به حج مشرف شوند و کل این سهمیه منحصرا به شهروندان سعودی و دارندگان مجوز اقامت اختصاص یافت اما برای حج ۲۰۲۲ وزارت حج و عمره عربستان سعودی افزایش تعداد زائران به یک میلیون زائر از داخل و خارج عربستان را اعلام کرده است. این رقم بر اساس سهمیه‌های اختصاص داده شده به هر کشور تقسیم می‌شود. در حال حاضر هیچ کشوری از ورود به عربستان و انجام مراسم حج منع نشده است.
بسیاری از کسانی که به دنبال انجام عمره هستند، ممکن است بلافاصله برنامه‌ریزی را آغاز کنند. البته برنامه‌های حج ۲۰۲۲ هنوز در حال انجام است و باید منتظر نظر این کشور درباره برگزاری مراسم عمره باشیم.
امسال رزرو از طریق آژانس‌های مسافرتی برای زائران ایالات متحده، اتحادیه اروپا و استرالیا لغو شد. وزارت حج عربستان سعودی تایید کرده زائران مسلمان غربی از اروپا، آمریکا و استرالیا که قصد شرکت در مراسم حج سالانه را دارند، باید از طریق وب‌سایت دولتی اقدام کنند. در نتیجه نقش آژانس‌های مسافرتی برای ثبت نام و رزرو لغو می‌شود.
زائران غربی پس از این روند جدید به‌ طور تصادفی برای حضور در مراسم حج از طریق قرعه‌کشی خودکار یا قرعه‌کشی آنلاین انتخاب می‌شوند و پس از آن می‌توانند مستقیما با دولت عربستان هماهنگ کرده و محل اقامت خود را رزرو کنند. به همین دلیل وزارت حج و عمره یک پورتال آنلاین راه‌اندازی کرده که از طریق آن حجاج از اروپا، آمریکا و استرالیا می‌توانند به صورت الکترونیکی برای حج ۲۰۲۲ ثبت نام کنند. پورتال آنلاین ثبت نام حج امکانات مختلف را در دسترس حجاج قرار داده که در ذیل قیمت حج برای در برخی از کشورها ارائه شده است.
سفر حج از هند
پیش‌بینی شده قیمت بسته‌های حج دولتی حدود ۵۰۰ هزار روپیه افزایش یابد.
در ضمن اگر حجاج بسته‌های حج خود را از طریق اپراتورهای تور خصوصی رزرو کنند، حدود ۶۰۰ هزار تا ۶۵۰ هزار روپیه برای بسته حج هزینه خواهند داشت.
سفر حج  از امارات
بسته‌های حج از امارات حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ درهم هزینه دارد و شامل ویزای حج، بلیط هواپیما، هماهنگ کننده حج، غذا، چادر در منا و عرفات و حمل‌ونقل در عربستان سعودی است.
سفر حج از قطر
گزارش شده است قیمت‌های مربوط به سفر حج ممکن است تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ ریال قطر برای هر نفر برسد. معمولا بسته‌های حج شامل بلیط هواپیما، اسکان، غذا و حمل‌ونقل می‌شود.
سفر حج از مراکش
زائران مراکشی ۶۴۰۵ دلار برای ادای حج در سال ۲۰۲۲ پرداخت می‌کنند.
سفر حج از پاکستان
کارشناسان این کشور اظهار کردند که هزینه حج امسال برای پاکستانی‌ها حدود ۰.۷ میلیون روپیه تا یک میلیون است.
البته برخی از خدمات و مالیات منجر به افزایش هزینه نیز خواهد شد.
سفر حج از آمریکا و بریتانیا
بسته‌های حج از ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بین ۱۱ هزار و ۶۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه در بر داشت. بسته‌های بریتانیا نیز بین ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزار پوند(۸۱۶۵ تا ۱۳۶۰۹ دلار) قیمت داشت.
مراسم حج ۱۴۰۱ در کدام کشورها افزایش قیمت داشته است؟
کاهش قیمت حج برای زائران داخلی
قیمت‌های جدید حج برای زائران داخلی شامل موارد ذیل است.
بسته اول کمپ‌های معمولی میهمان‌نوازی است که در حال حاضر به جای ۱۰ هزار و ۲۳۸، ۹۰۹۸ ریال عربستان هزینه دارد. بسته دوم کمپ‌های ارتقایافته میهمان‌نوازی است که به جای ۱۳ هزار و ۴۳ ریال عربستان ۱۱ هزار و ۹۷۰ ریال قیمت دارد. بسته سوم نیز به جای ۱۴ هزار و ۷۳۷ ریال عربستان ۱۳ هزار و ۹۴۳ ریال است.
حج سالانه نزدیک به ۲ میلیون مسلمان را جذب و حدود ۱۲ میلیارد دلار درآمد برای عربستان سعودی ایجاد می‌کند. قوانین در عربستان سعودی تصریح می‌کند یک ساکن یا شهروند تنها هر پنج سال یک بار مجاز به انجام مناسک حج است.
عبدالفتاح مشاط، معاون وزیر حج وعمره عربستان، گفت: حج عمره از اجزای اصلی چشم‌انداز برنامه  ۲۰۳۰ عربستان سعودی است. یکی از اهداف این برنامه تقویت بخش گردشگری مذهبی و میزبانی سالانه از ۳۰ میلیون زائر عمره تا سال ۲۰۳۰ است.
قوانین کووید ۱۹ در حج امسال
عربستان سعودی مانند بسیاری از کشورهای جهان برای کمک به مهار شیوع ویروس محدودیت‌هایی برای ورود وضع کرده است. مسافران چه به‌ عنوان گردشگر و چه به‌ عنوان زائر زمانی که از عربستان سعودی بازدید می‌کنند، باید مواردی را انجام دهند که شامل انجام آزمایش کووید قبل از حرکت و دریافت بیمه درمانی برای پوشش هزینه‌های مرتبط با کروناست.
مقامات عربستان الزامات بهداشتی تعیین کرده‌اند که زائران قبل از ورود باید آن را رعایت کنند. زائران هنگام زیارت حرمین شریفین در ایام حج باید از ماسک استفاده و  همچنین از اجتماعات و سفرهای غیرضروری خودداری کنند. در راستای مدیریت شرایط بهداشتی به محض ورود زائران ملحفه، چتر و سایر ملزومات اولیه به آنان اهدا می‌شود. آنان باید فاصله فیزیکی و بهداشت را رعایت کنند و از دستورالعمل‌های بهداشتی پیروی کنند.
اداره کل هوانوردی کشور عربستان اعلام کرده مسافران حج باید زیر ۶۵ سال سن داشته، به‌ طور کامل در برابر کووید ۱۹ واکسینه شده و حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر(PCR) منفی خویش را ارائه دهند.
عربستان سعودی اولین زائران خارجی حج از زمان شروع کووید ۱۹ را از کشور مالزی پذیرفت.
مراسم حج ۱۴۰۱ در کدام کشورها افزایش قیمت داشته است؟
سهمیه حج ۲۰۲۲ به تفکیک کشورها
دولت عربستان سعودی اعلام کرده سهمیه زیارتی یک میلیونی را برای کشورهای سراسر جهان اعطا خواهد کرد. در ادامه فهرستی از سهمیه حج ۲۰۲۲ به تفکیک کشورهایی که تاکنون گردآوری شده آمده است.
افغانستان ۱۳ هزار و ۵۸۲، الجزایر ۱۸ هزار و ۶۹۷، استرالیا ۲۰۹۰، بحرین ۲۰۹۴، بنگلادش ۵۷ هزار و ۵۸۵، بلژیک ۱۴۹۹، کامرون ۴۵۲۷، کانادا ۱۹۵۱، چاد ۳۹۹۷، چین۹۱۹۰، مصر ۳۵ هزار و ۳۷۵، اتیوپی ۱۹ هزار و ۶۱۹، فرانسه ۹۲۶۸، آلمان ۴۱۲۵، گینه ۴۵۲۷، هند ۷۹ هزار و ۲۳۷، اندونزی ۱۰۰ هزار ۵۱، ایران ۳۸ هزار و ۴۸۱، عراق ۱۵ هزار و ۲۵۲، ایتالیا ۱۳۵۱، اردن ۳۶۲۲، قزاقستان ۴۵۲۷، کنیا ۴۵۲۷، کویت ۳۶۲۲، لبنان ۲۷۱۶، مالزی ۱۴۳۰۶، مالی  ۶۰۳۲، مراکش ۱۵ هزار و ۳۹۲، میانمار ۲۱۷۳، نپال ۵۴۳، نیوزیلند ۲۰۴، نیجر ۷۱۹۴، نیجریه ۴۳ هزار و هشت، عمان ۶۳۳۸، پاکستان ۸۱ هزار و ۱۳۲، فلسطین ۲۹۸۸، فلسطینیان در لبنان  ۶۷۹، قطر ۱۰۸۷، روسیه ۱۱ هزار و ۳۱۸، سنگال۵۸۲۲، سنگاپور ۴۰۷، سومالی ۵۲۰۶، آفریقای جنوبی ۱۱۳۲، سودان جنوبی ۶۱۶، اسپانیا ۹۷۰، سریلانکا ۱۵۸۵، سودان ۱۴ هزار و ۴۸۷، سوئد ۱۱۸۲، سوریه  ۱۰ هزار و ۱۸۶، تانزانیا ۱۱ هزار و ۴۷۶، تونس ۴۹۷۲، ترکیه ۳۷ هزار و ۷۷۰، ازبکستان ۱۰ هزار و ۸۶۵، اوگاندا ۴۸۷۱، امارات متحده عربی ۲۸۲۰، بریتانیا ۱۲ هزار و ۳۴۸، ایالات متحده‌ آمریکا ۹۵۰۴، ونزوئلا ۹۱، غرب آفریقا ۳۰۶ و یمن ۱۰ هزار و ۹۸۱ نفر است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین