کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

در اخذ مالیات بر خانه‌های خالی کوتاهی نکردیم! / اطلاعات به صورت سی دی به سازمان مالیات ارسال شد

باشگاه خبرنگاران جوان , 30 خرداد 1401 ساعت 9:08

حزب الله:اصلانی گفت: در زمینه راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کوتاهی صورت نگرفته و اطلاعات هم به صورت آفلاین و از طریق سی دی به سازمان مالیات ارائه شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در برنامه "میز اقتصاد" درباره مالیات بر خانه های خالی با حضور آقای توتونچی معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، آقای سعید لطفی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور، آقای حمید رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و خانم پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی  بحث و بررسی شد.

 
سوال: چه تعداد خانه خالی تاکنون توسط وزارت راه وشهرسازی و از طریق سامانه املاک و اسکان معرفی شده است؟
 
آقای توتونچی: ۴۹۳ هزار واحد مسکونی در ابتدای راه اندازی سامانه املاک و اسکان شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد، همچنین مجدد ۱۲۰ هزار واحد خالی دیگر از طریق وزارت راه و شهرسازی  بررسی و معرفی شد که در مجموع اطلاعات ۵۷۷ هزار واحد مسکونی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.
 
سوال: آیا از سال ۹۵ تعداد واحدهای خالی افزایش یافته است؟
 
آقای توتونچی: تصور می‌کنم  اگر تعداد واحدهای خالی افزایش پیدا نکرده  اما  هم کاهش نیافته است چراکه تاکنون ۵۷۷ هزار اطلاعات در اختیار سازمان قرار گرفته  و به دارندگان پیامک ارسال شده است.  سامانه به شکلی طراحی شده که اگر کسی اعتراض داشت بتواند اعتراض خود را ثبت کند و به آن رسیدگی شود.
 
سوال: چه میزان مبلغ تاکنون از خانه های خالی دریافت شده است؟
 
آقای توتونچی: از ۲۵۰ مودی تاکنون مالیات اخذ شده که رقم اخذ مالیات یک میلیارد تومان است اما هدف گذاری و برآورد مالیاتی ما برای این بخش حدود ۳هزار میلیارد تومان بوده است.
در صورت عدم پرداخت مالیات، مودیان در هرماه حدود ۲.۵ درصد مبلغ مالیاتی جریمه می شوند و سازمان امور مالیاتی ابزار اجرایی دارد.
 
معرفی دستگاه هایی که در طرح مالیات بر خانه های خالی کم کاری کرده اند
سوال:  آیا شما اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان وارد کرده اید  و آیا هنگام ثبت نام با چه مشکلی روبرو شده اید؟ 
 
آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: بله ثبت نام کرده ام و در هنگام ثبت نام  مشکلات وجود داشت که در همان زمان این مشکلات اعلام شد.
 
سوال: روند اجرا به چه صورت بود  و  کم کاری در این زمینه از طرف چه دستگاهی بوده است؟
 
آقای پور ابراهیمی: قانون مالیات بر خانه های خالی بیشتر رویکرد تنظیم گیری برای بازار مسکن داشته  و ما در اجرای این طرح به فکر جبران کسری بودجه نبودیم، هدف اصلی ایجاد تعادل بین  عرضه و تقاضای مسکن است.
 
سوال: عدم همکاری کدام دستگاه در این بخش محرز شده است؟
 
آقای پور ابراهیمی: بسیاری از دستگاه ها از جمله مجموعه ثبت اسناد همکاری نکرده اند و باید مجموعه شهرداری هم در این بخش همکاری کنند. وزارت راه و شهرسازی کارهای اجرایی را کامل نکرده  و این اقدامات اولیه  باید انجام می شد که تاکنون انجام نشده است.
 
سوال: در مجلس چه کار کرده اید؟
 
آقای پور ابراهیمی: جلساتی با دولت قبل و دولت جدید درباره این موضوع برگزار شده است، گزارش های اولیه ارسال شده و وزارت راه و شهرسازی هم در این بخش اقدامات بهتری انجام داده اما  مجلس ظرف یک ماه آینده در صحن علنی اقدام به معرفی دستگاه هایی که در این بخش کوتاهی کرده اند می کند.
 
بانک ها بیشترین صاحبان خانه های خالی هستند 
سوال: مشاوران املاک تاکنون چه میزان واحد خالی مسکن را معامله کرده اند؟
 
آقای لطفی: سامانه کد رهگیری از چندین سال پیش بوده است اما  سازمان ثبت اسناد سطح دسترسی نمی دهد برمبنای پلاک ثبتی کد رهگیری بگیریم در این زمینه سایر دستگاه‌ها همکاری لازم را انجام نمی دهند. 
 
سوال: چه میزان خانه خالی در سطح کشور  وجود دارد و بیشترین تعداد واحدهای خالی برای کدام دستگاه بوده است؟
 
آقای لطفی: نهادها، بانک ها و سایر دستگاه ها بیشترین تعداد واحدهای خانه خالی را دارند و شاهدیم که در این بخش، بانک ها بیشترین تعداد واحدهای خالی را دارد.
 
سوال: این قانون چندین سال است که بین سازمان امور مالیاتی و وزارت راه وشهرسازی اجرا نمی شود؛  آیا  اطلاعات شما به صورت برخط ارسال می شود؟
 
خانم اصلانی: سال ۹۵ که میزان نرخ تورم افزایش یافت و نرخ های اجاره تغییر کرد،‌ تعداد واحدهای مسکونی خالی در مناطق شهری کاهش یافته و بسیاری از این واحدها دارای سکنه شدند.
 
۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شدند که از این تعداد  ۴۶۳ هزار  واحد در روستاها قرار دارند و از سال ۹۵ تا الان، مرکز آمار اطلاعات جدید صادر نکرده اما طبق بررسی ها تعداد واحدهای مسکونی کمتر شده است. یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد  مشکوک به خالی است که  براساس اطلاعات از داده های حاکمیتی  ۱۵ پایگاه، اطلاعات و کد ملی این خانوارها متفاوت است.
 
سوال: چه تعداد اطلاعات ارسال شده است؟
 
خانم  اصلانی: ۵۷۰ هزار رکورد اطلاعاتی ارسال شده و در پکیج دوم هم اطلاعات  ۴۷۰ هزار خانه خالی ثبت شده است.
 
سوال: مجلس می گوید در این زمینه  وزارت راه وشهرسازی کوتاهی کرده است؟
 
خانم  اصلانی:  به هیچ عنوان در زمینه راه اندازی سامانه املاک و اسکان کوتاهی صورت نگرفته و تاکنون اطلاعات هم به صورت آفلاین و از طریق سی دی به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است.


کد مطلب: 285003

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/285003/اخذ-مالیات-خانه-های-خالی-کوتاهی-نکردیم-اطلاعات-صورت-سی-دی-سازمان-ارسال

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com