کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون اول قوه قضائیه عنوان کرد؛

حذف برخی عناوین مجرمانه/بررسی تبدیل استجازه رهبری به قانون

مهر , 29 خرداد 1401 ساعت 12:43

حزب الله:
معاون اول قوه قضائیه از کاهش عناوین مجرمانه در کشور خبرداد و گفت: عنوان مجرمانه از برخی عناوین حذف و به تخلف تبدیل می شوند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حجت الاسلام محمد مصدق در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه امروز با برنامه در حال حرکت است و این برنامه‌ها پشتوانه علمی دارد و در تدوین این برنامه‌ها از اساتید فن و قضات دیوان عالی کشور استفاده شده و همواره در حال ارتقا است.
وی افزود: موارد شش گانه ای که رهبری در حکم انتصاب ریاست قوه قضائیه اعلام کردند، پیش روی ماست و بر این اساس ملزم به برنامه نویسی هستیم. علاوه بر این سند تحول قضائی هم از دیگر منابع برنامه ریزی قوه قضائیه است.
مصدق با بیان اینکه حرکت جهادی با برنامه خاص از سیاست‌های قوه قضائیه است گفت: امسال برای اولین بار در حوزه معاونت اول، برنامه عملیاتی تدوین و ابلاغ کردیم و هر چند ماه یکبار ارزیابی می‌شود. در این برنامه‌ها رضایت مردم را در نظر گرفتیم.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در این دوره مسائل قوه قضائیه را با نخبگان در میان می‌گذاریم و رئیس قوه قضائیه در مسائل مختلف این موضوعات را مطرح کرده است.
تلاش می‌کنیم قوه قضائیه در تراز را دنبال کنیم.
مصدق افزود: کشور ما امروز نیاز به امید آفرینی دارد. در قوه قضائیه همواره باید به فکر حل مشکلات مردم باشیم.
معاون اول قوه قضائیه گفت: برخی مشکلات دستگاه قضائی ربطی به قوه قضائیه ندارد به عنوان مثال پرونده‌ها جای دیگری تشکیل می‌شود.البته درست است که از وظایف دستگاه قضا پیشگیری از جرم است.
وی ادامه داد: عناوین مجرمانه در کشور زیاد داریم به عنوان مثال رانندگی بدون گواهینامه جرم است و می‌توان اینگونه مسائل را به بیرون قوه قضائیه سپرد که در این رابطه لایحه اصلاح برخی عناوین مجرمانه در حال بررسی است تا عنوان مجرمانه از برخی عناوین حذف و تخلف محسوب شوند. در این دوره مسائل قوه قضائیه را با نخبگان در میان می‌گذاریم و رئیس قوه قضائیه در مسائل مختلف این موضوعات را مطرح کرده است. تلاش می‌کنیم قوه قضائیه در تراز را دنبال کنیم.
مصدق افزود: کشور ما امروز نیاز به امید آفرینی دارد. در قوه قضائیه همواره باید به فکر حل مشکلات مردم باشیم.
معاون اول قوه قضائیه گفت: برخی مشکلات دستگاه قضائی ربطی به قوه قضائیه ندارد به عنوان مثال پرونده‌ها جای دیگری تشکیل می‌شود.البته درست است که از وظایف دستگاه قضا پیشگیری از جرم است.
وی ادامه داد: عناوین مجرمانه در کشور زیاد داریم به عنوان مثال رانندگی بدون گواهینامه جرم است و می‌توان اینگونه مسائل را به بیرون قوه قضائیه سپرد که در این رابطه لایحه اصلاح برخی عناوین مجرمانه در حال بررسی است تا عنوان مجرمانه از برخی عناوین حذف و تخلف محسوب شوند.
وی از تدوین برخی سامانه‌های قضائی اشاره کرد و گفت: برخی افراد مقابل دادگاه‌ها شهادت فروشی می‌کنند و نطر بنده برخی افراد شهادت را شغل خود قرار دادند در این رابطه سامانه‌ای جهت اعتبار سنجی شهود تدوین کرده است.
وی در خصوص کاهش جمعیت کیفری گفت: رویکرد این است که قضات در این راستا حرکت کنند و تا جایی که می‌شود به حبس رأی ندهند. امروز نیاز جدی داریم که سیاست جنایی ما مشخص شود. تا کنون سیاست جنایی مشخصی نداریم. در خصوص برخی جرایم آیا نمی‌توان مجازاتی جایگزین حبس صادر کرد؟ مجازات جایگزین حبس بیشتر مربوط به جرایم عمدی است. البته حدود ۶ درصد کاهش ورودی زندان داشتیم.
وی افزود: موضوع صلح و سازش را با صورت جدی در برنامه خود قرار دادیم، افراد در سال گذشته ۷۶۳ مورد از قصاص رهایی پیدا کردند.
مصدق در خصوص احکام مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان جزای نقدی و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال رد مال داشتیم .۲۷۹ مورد به شعب ویژه اخلالگران ارجاع شده است.
وی در ادامه و در خصوص برنامه‌های هفته قوه قضائیه گفت: اول تیرماه مراسم تجدید میثاق با امام راحل داریم. ساعت ۲۲ اول تیر ماه هم مصاحبه تلویزیونی رئیس قوه قضائیه خواهد بود.
وی افزود: مراسم تکریم ریاست قوه قضائیه از خانواده کارکنان دستگاه قضائی هم برگزار می‌شود. دیدار با خانواده ایثارگران و شهدا روز پنجشنبه انجام می‌شود. سخنرانی رؤسای دادگستری‌ها پیش از خطبه‌ها هم جمعه برگزار می‌شود.
مصدق تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه با تولید کنندگان و مدیران شرکت‌های دانش بنیان دیدار خواهد داشت. دومین نشست مشترک قوه قضائیه با مجلس هم برگزار می‌شود.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: همایش سراسری قوه قضائیه و دیدار با رهبری هم از برنامه‌های دستگاه قضائی است.


کد مطلب: 284963

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/284963/حذف-برخی-عناوین-مجرمانه-بررسی-تبدیل-استجازه-رهبری-قانون

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com