تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
plusresetminus
حزب الله: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهمیت سفر منطقه‌ای "محمد بن سلمان" ، ولیعهد سعودی به سه کشور ترکیه، مصر، و اردن گفت: نتایج این سفر بر روی تصمیمات اجلاس ریاض که قرار است در آینده نزدیک با حضور "جو بایدن" در ارتباط با مسائل منطقه در عربستان برگزار شود، تاثیرگذار خواهد بود.
۰
کد مطلب : ۲۸۴۹۲۳
اهداف " بن سلمان" از سفر به ترکیه، مصر و اردن و تاثیر آن بر اجلاس "ریاض "
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سیدهادی سید افقهی  با بیان این که بحران اوکراین و مسائل امنیتی مرتبط با ‌آن در حوزه های مختلف از جمله انرژی جبهه‌بندی جدیدی را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرده است، اظهار کرد: مقامات آمریکایی، اروپایی و برخی از کشورهای منطقه که در ائتلاف آمریکا قرار دارند از جمله مصر،  عربستان و اردن از تحولات رخ داده در جنگ اوکراین نگران هستند و بر این  موضوع تاکید دارند که باید هماهنگی و هم افزایی بیشتری در این زمینه با یکدیگر  داشته باشند.
وی با بیان این که نتایج و جمع‌بندی سفر محمد بن سلمان به سه کشور مصر،  ترکیه و اردن می‌تواند  بر تصمیمات اجلاس ریاض که قرار است با حضور بایدن در عربستان برگزار شود، تاثیر گذار باشد افزود: طبق برخی از اخبار، به نظر می‌رسد  که در این اجلاس قرار است کشورهای شرکت کننده در ارتباط با چارچوب امنیتی منطقه‌ای گفت‌وگو کنند و برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که این چارچوب امنیتی در برابر خطرات و نفوذ ایران در منطقه است.
سید افقهی با بیان این که بعد از قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار عربستانی در ترکیه توسط عوامل سعودی روابط ریاض و ‌آنکارا به شدت تیره و تار شد، افزود: همچنین بعد از کودتای "عبد الفتاح السیسی"  علیه "محمد مرسی" رئیس جمهور مستقر مصر، که از رهبران اخوان بود روابط ترکیه و مصر نیز تیره و تار شد  و اکنون در پی تحولاتی که در منطقه و عرصه  بین‌المللی رخ داده است این سه کشور تصمیم گرفته‌اند که اختلافات  اصولی خود را کنار بگذارند و به تشریک مساعی با یکدیگر  بپردازند. مثلا جریان" اخوان المسلمین" که مصر و عربستان به شدت با آن مخالف هستند، خط قرمز ترکیه بود و اردوغان خود را برادر بزرگتر اخوان می‌دانست ولی اکنون به نظر می‌رسد که این سه کشور تصمیم گرفتند در مورد این مسائل با یکدیگر به تفاهم برسند.
 این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که یکی دیگر از محورهای سفر بن سلمان به ترکیه و مصر و اردن موضوع ایران، پرونده هسته‌ای و همچنین نفوذ راهبردی ایران در منطقه است، گفت: به نظر می‌رسد که در این سفر  منطقه ای موضوع  بحران انرژی  نیز یکی دیگر  از محورهای رایزنی ها باشد .
سید افقهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که موضع ترکیه  نسبت به بحران اوکراین نیز یکی دیگر از محورهای رایزنی در جریان این سفر منطقه ای خواهد بود افزود: دولت ترکیه به خاطر روابط تجاری و بازرگانی گسترده ای که با روسیه دارد نتوانسته موضع صد در صد مخالف روسیه را اتخاذ کند و در این بحران سعی کرده که بر اساس منافع خود نقش وسط را ایفا کند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اعتقاد بر این که احتمالا در جریان سفر محمد بن سلمان به منطقه  در ارتباط با موضوع یمن نیز بحث و رایزنی خواهد شد، اظهار کرد: اکنون آتش‌بس  شکننده ای در یمن حاکم است و در جریان این آتش بس عربستان به برخی از تعهدات خود تاکنون عمل نکرده است.
وی با بیان اینکه در واقع در این سفر  بن سلمان، تلاش می‌کند در مورد پرونده های مهم منطقه به یک وحدت نظر و موضع مشترک با رهبران کشورهای ترکیه ، مصر و اردن دست پیدا کند، افزود:‌ این موضوع همان طور که اشاره شد بر روی نشست  ریاض نیز تاثیرگذار خواهد بود.              
سید افقهی با بیان این که بایدن در اظهاراتی در ارتباط با سفر خود به رژیم صهیونیستی و اسراییل گفته مساله اول ما تامین امنیت دوستانمان است ، خاطرنشان کرد : رابطه بین عربستان و آمریکا یک رابطه سنتی است و در بدترین شرایط امکان ندارد که آمریکا دست از حمایت از هم پیمان قدیمی خود یعنی عربستان در برابر جمهوری اسلامی ایران بردارد.
 این کارشناس مسائل غرب آسیا  در پایان بار دیگر به موضوع اجلاس ریاض اشاره کرد و گفت: با توجه به تحولات منطقه  و نتایج سفر بن سلمان به منطقه باید دید که نتیجه اجلاس ریاض چه خواهد بود و به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که اگر پرونده مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد یک ائتلاف نظامی و امنیتی را علیه ایران در منطقه فعال کنند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین