تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
plusresetminus
حزب الله: سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» ضمن اعلام خبر پیوستن این پردیس سینمایی به طرح آزمایشی فروش شناور بلیت سینماها به ارائه توضیحاتی درباره این طرح و لزوم اجرای فراگیر آن در سینمای ایران پرداخت.
۰
کد مطلب : ۲۸۴۹۲۲
نجات گیشه با «بلیت شناور»/ مخاطب از دوران کرونا هم کمتر شده است!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» تهران درباره اجرای آزمایشی طرح فروش بلیت با قیمت شناور در سینماهای حوزه هنری، توضیح داد: واقعیت این است که فعالان صنفی و نهادهای سیاست‌گذار باید بپذیرند که سازوکار اکران در سینماها و نحوه اقبال مخاطبان به آثار، دگرگون شده است. عاملی مانند کرونا شاید این دگرگونی را تسریع کرده باشد اما به‌طور کلی در همه جای دنیا هم در حوزه تولید، هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تبلیغات، مانند هر کسب و کار دیگری، سینما هم متحول شده است و سازوکارهای جدیدی را برای جذب مخاطب ایجاد کرده است.
 
وی افزود: در همه پیشه‌ها حتی صنایع بزرگ و مشاغل واسطه‌ای و خدماتی هم نسبت به ۱۰ سال یا حتی ۵ سال قبل، نحوه تعامل با مردم متحول شده و طراحی‌های جدیدی صورت گرفته است. متأسفانه در سینمای ما اما طی ۲۰ سال گذشته هیچ گونه خلاقیت و طراحی جدیدی را برای تعامل بهتر با مخاطب، ایجاد ظرفیت‌های جدید و حتی حفظ مخاطب شاهد نبوده‌ایم. تنها تحول بنیادین در حوزه تولید و توزیع، تحول از آنالوگ به دیجیتال بوده اما سازوکارهای سنتی در حوزه اکران ادامه داشته است. گویی ما با یک توده متراکم و قابل شکل‌پذیری مواجه‌ایم که ما هر کاری انجام دهیم آن‌ها به‌عنوان مخاطب موظف به آمدن به سینما هستند!
 
نوروزی تأکید کرد: نحوه مواجهه ما با مخاطب لااقل طی ۱۵ سال گذشته همین گونه بوده است؛ اینکه گویی به مخاطب می‌گوئیم ما دل‌مان می‌خواهد اینگونه فیلم بسازیم، اینگونه هم اکران کنیم و تو هم باید بیایی و آن را تماشا کنی! این رویکرد ارتباطی با نهاد دولت هم ندارد. این نگرش سنتی و تاریخ‌مصرف‌گذشته در بخش خصوصی سینمای ما هم رسوخ کرده است. همین امروز اگر بحث‌های روز سینمای ایران را در رسانه‌ها رصد کنید خواهید دید که مجادلات و دعواها هنوز بر سر آئین‌نامه و نهادهای خاص است و گویی مسئله‌ای به‌نام «مخاطب» موضوعیت ندارد. این از عوارض «سینمای رانتی» و سینمایی است که پول خود را از مخاطب درنمی‌آورد.
 
مدیر سینما «آزادی» افزود: در چنین شرایطی از همان دو سال قبل که تیم جدید در حوزه هنری مستقر شد، در این زمینه دغدغه داشتیم، البته نمی‌خواستیم بی‌گدار به آب بزنیم و سراغ طرح‌های هیجانی مانند فروش بلیت نیم‌بها برویم. این برخوردهای هیجانی غالباً به نتیجه نمی‌رسد و ما به دنبال یک کار علمی و جدی در این حوزه بودیم. کار دقیقی در حوزه مخاطب‌شناسی در حوزه هنری صورت گرفت و برمبنای آن طرح قیمت شناور ارائه شد.
 
وی افزود: فروش شناور بلیت، تجربه‌ای است که پیش‌تر در همه جای دنیا اجرایی شده بود و همین امروز در سینماهای آمریکا، کانادا، چین و حتی اروپا این طرح با سازوکارهای خاصی در قالب باشگاه مخاطبان با ارائه سرویس‌های خاص به مخاطبان در حال اجراست. در این طرح قیمت بلیت برای فیلمی که یک ساعت و ۴۵ دقیقه است، با قیمت بلیت یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای متفاوت است. دو هفته اول اکران هر فیلم، قیمت بلیت متفاوت از هفته‌های بعدی آن است. در ساعت‌های مختلف روز قیمت بلیت متغیر می‌شود. سرویس‌های خاصی برای گروه‌های خاص مانند بازنشستگان و یا دانشجویان ارائه می‌شود. این‌ها یک تجربه جهانی تثبیت‌شده است که در شرایطی که حیات و ممات مخاطبان سینما دچار بحران شده است، لاجرم باید به سمت آن می‌رفتیم.
 
نوروزی در ادامه تأکید کرد: سینما «آزادی» با قوت تمام به این طرح پیوسته است و از امروز شنبه ۲۸ خرداد ماه این طرح به‌صورت آزمایشی برای فیلم «هناس» اجرایی خواهد شد. این طرح در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از این مرحله آن را به همه فیلم‌ها تعمیم می‌دهیم. با همه صاحبان آثار وارد مذاکره می‌شویم تا این الگوی خیلی درست و جدی، با رویکردی علمی در سینمای ایران اجرایی شود و به نتایج خوبی هم برسیم.
 
این سینمادار درباره واکنش صنف سینماداران به اجرای چنین طرحی با توجه به اصرار آن‌ها مبنی‌بر لزوم گرانی بیشتر قیمت بلیت سینماها، گفت: ما باید یاد بگیریم در مواجهه با اتفاقات روز، تحلیل‌های به‌روز و متناسب داشته باشیم. زمانی که درباره افزایش قیمت بلیت سینماها صحبت می‌کردیم، هنوز وضعیت تورم در جامعه مانند امروز نبود. ما سال گذشته با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها مواجه بودیم اما امسال با رشد سیلاب‌گونه مواجهیم! در آن شرایط تحلیل منطقی این بود که ما به‌عنوان سینمادار باید بتوانیم جوابگوی هزینه‌های خود باشیم. علاوه‌بر این حوالی آبان و آذر سال گذشته هم بحران مخاطب مشابه آنچه در اکران نوروز شاهد بودیم و همچنان شاهدیم نبود. بدبینانه‌ترین سناریوی ما برای استقبال مخاطب در این بازه زمانی محقق شد. امروز اما باید با شرایط جدید تصمیم‌گیری کنیم.
 
وی افزود: سناریوی خوش‌بینانه ما بازگشت به قبل از کرونا بود که به‌طور کامل منتفی شد، سناریوی واقع‌بینانه ما افت اندک مخاطبان بود اما همین سناریو هم محقق نشد و حالا باید براساس سناریوی بدبینانه تصمیم‌گیری کنیم. سمفا هم امروز دیتاهای لازم برای مقایسه وضعیت مخاطبان با شرایط مشابه سال گذشته را در اختیار ما نمی‌گذارد. واقعیت این است که در خرداد ۱۴۰۱ که کرونا نیست، نسبت به آذر ۱۴۰۰ که کرونا بود، تعداد مخاطبان ما کمتر شده است! قطعاً برای این شرایط باید فکری کنیم.
 
این سینمادار تأکید کرد: به‌نظرم سینماداران هم در ادامه از طرح قیمت شناور بلیت سینماها استقبال خواهند کرد. این طرح مانند همان ماجرای نیم‌بها بودن بلیت در روز سه‌َشنبه‌ها، باید در تمام سینماها جا بیفتد و تبدیل به سنت شود.
 
نوروزی در ادامه درباره وضعیت اکران آنلاین در شرایط فعلی هم گفت: از آنجایی که همواره در کشور خود می‌خواهیم ورای تجربه‌های مرسوم کار کنیم، در زمینه اکران آنلاین هم همینگونه رفتار می‌کنیم! در دنیا شما هیچگاه نمی‌بینید که یک فیلم همزمان با اکران روی پرده سینماها، در پلتفرم‌ها عرضه شود. در زمینه جدی‌تر شدن اکران آنلاین هم قطعاً سینماداران زیر بار آن نخواهند رفت. اگر قرار باشد یک فیلم همزمان هم در سالن اکران شود و هم در اکران آنلاین عرضه شود، لوث کردن هر دو جریان اکران است. فیلم یا باید در سالن اکران شود، یا در پلتفرم‌های آنلاین.
 
وی در پایان بیان کرد: اکران آنلاین در این شرایط جلوی فروش فیلم‌ها در سالن را می‌گیرد. ما داریم با دست خودمان زیرساخت‌های موجود در سینمای خود را ویران می‌کنیم! در همه جای دنیا وقتی اکران عمومی یک فیلم در سالن تمام شد، در پلتفرم‌ها عرضه می‌شود. کاری که در حال حاضر صورت می‌گیرد، با هیچ منطقی سنخیت ندارد! اگر قرار باشد فقط منافع یک صنف دیده شود، من هم به‌عنوان سینمادار می‌توانم در قراردادم شرط کنم که تنها فیلم‌هایی را اکران می‌کنم که نخواهند به اکران آنلاین بروند. اگر قرار باشد وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد، ما هم ابزارهایی برای مقابله داریم.
 
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین