تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
plusresetminus
حزب الله: یک رفتارشناس معتقد است چشم و هم‌چشمی باعث شده جوان ایرانی به سمت تغییر ظاهری خود برود. رفتار جامعه هم مزید بر علت شده‌ است. به این شکل که ملاک استخدام یک فرد، اندام و زیبایی ظاهری اوست و نه مهارت‌های کاری که او دارد.
۰
کد مطلب : ۲۸۴۹۱۱
رویای آفت‌زده
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«سن انجام عمل‌های زیبایی پایین آمده‌ است؛ به اضافه اینکه تمایل آقایان به انجام عمل‌های زیبایی افزایش پیدا کرده و حالا آمار انجام عمل‌های زیبایی مردان و بانوان دوشادوش هم است. حالا بسیاری از نوجوانان قبل از اینکه پا به دوران جوانی بگذارند و ۱۸سالشان تمام شود، زیر تیغ جراحی می‌روند و بسیاری از مردان هم در صورت و بدنشان عمل‌ جراحی زیبایی انجام داده‌اند. نکته مهم اما این است که مردان این روزها عمل‌های عجیب و غریبی انجام می‌دهند. حالا بسیاری از آنها چانه خود را شکل می‌دهند یا پروتز گونه و سیکس‌پک می‌گذارند تا جذاب‌تر باشند. اینها نه حرف ما که حرف متخصصان این حوزه است. از نظر کارشناسان رفتارشناس اما معنای زیبایی در جامعه امروز تغییر کرده‌ است. حالا توجه به مسائل معنوی فراموش شده و نه زیبایی درونی که زیبایی ظاهری ملاک است و بنابراین بسیاری از نوجوانان و مردان انجام عمل‌جراحی زیبایی را ملاکی برای بهتر دیده‌شدن در جامعه می‌بینند.
همین چند روز پیش بود که ابراهیم رزم‌پا، نایب‌رئیس و عضو هیات‌مدیره انجمن راینولوژی ایران و متخصص گوش و حلق و بینی درباره کاهش سن عمل‌ جراحی در ایران خبر داد. او به ایسنا گفت که سن درخواست انجام عمل‌ جراحی بینی که رتبه نخست عمل‌ زیبایی را در ایران دارد، به‌شدت پایین آمده‌ است. تا پیش از این در صورتی که افراد به ۱۸سالگی می‌رسیدند، اجازه انجام عمل‌ زیبایی پیدا می‌کردند اما حالا بعد از دوران بلوغ دخترها در ۱۴سالگی و پسرها در ۱۶سالگی تمایل پیدا می‌کنند تا عمل‌ جراحی زیبایی بینی انجام دهند.
این سخن رزم‌پا درست است؛ چراکه این روزها در مطب‌های زیبایی تعداد زیادی نوجوان دیده می‌شود که با رویای زیباترشدن زیر تیغ جراحی می‌روند.
این عمل‌های عجیب و غریب مردانه
ماجرا به سن پایین درخواست‌کنندگان عمل‌ جراحی زیبایی خلاصه نمی‌شود. حالا دیگر جنسیت برای انجام یک عمل‌جراحی ملاک نیست. هر کس با هر جنسیت و هر سنی می‌تواند دست به جیب شود و خود را شبیه عکس سلبریتی‌هایی کند که طرفدار آنهاست. موضوع اما این است که این روزها تمایل آقایان برای انجام عمل‌های جراحی افزایش پیدا کرده‌ است.
رزم‌پا، متخصص گوش و حلق و بینی اخیرا گفته‌ است که حدود ۴۰ سال قبل میزان جراحی‌های بینی در بانوان با اختلاف زیاد بالاتر از مردان بود امروز اما انجام جراحی بینی در مردان هم زیادتر و اختلاف بین آنها کمتر شده‌ است. مردان اما تنها به جراحی بینی بسنده نمی‌کنند. حالا در مطب‌هایی که عمل‌ جراحی انجام می‌دهند پر از مردانی است که یا می‌خواهند موی سر و ریش بکارند یا قصد دارند ابرو بالا بکشند یا در صف تزریق بوتاکس‌ و گونه‌اند یا اینکه می‌خواهند چانه‌شان را توپرتر کنند یا به صورت، زاویه دهند.
انجام عمل‌های زیبایی اما به صورت، خلاصه نمی‌شود. عمل‌های زیبایی عجیب‌تری هم وجود دارد؛ لاغرکردن گردن و تزریق چربی برای ایجاد سیکس‌پک ورزشی از کارهای دیگری است که این روزها در بین آقایان طرفداران زیادی دارد. زمانی که از انجام عمل‌ زیبایی می‌گوییم، بحث هزینه‌ها هم ناخودآگاه مطرح می‌شود. هر پزشکی از مراجعه‌کننده خود هزینه‌ای دریافت می‌کند، تقریبا هیچ تعرفه مشخص و مصوبی برای انجام عمل‌های زیبایی وجود ندارد. یک نفر برای انجام جراحی بینی هشت میلیون تومان و فرد دیگری نیز ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کند. انجام لیفت‌های صورت از ۳۰ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. کاشت مو حدود پنج میلیون تومان، کاشت ابرو سه تا پنج میلیون تومان و کاشت ریش نیز پنج تا هفت میلیون تومان هزینه دارد. پروتز چانه، گونه و زاویه‌سازی فک به ترتیب حدود ۱۰ تا ۱۹ میلیون، ۱۰ تا ۲۰ میلیون و شش تا ۹ میلیون تومان هزینه دارد.
ملاک زیبایی تغییر کرده‌ است
سوال مهم این است که چه بر سر جامعه ایرانی آمده که فکر و ذکر مردان و زنان آن انجام عمل‌های زیبایی است؟ از نظر مصطفی اقلیما، مددکار اجتماعی و رفتارشناس، جواب روشن است. او به جام‌ جم می‌گوید حالا تعریف زیبایی در کشور تغییر کرده‌ است. این روزها بسیاری از مردم نه رفتار پسندیده و ذات زیبا که ظاهر زیبا را ملاک زیبابودن می‌دانند. در صورتی که از نظر او شخصیت اجتماعی داشتن، یعنی اینکه هر فرد به عنوان یک شهروند در جامعه رفتار هنجارگونه و خارج از عرفی انجام ندهد. در صورتی که مهربان باشد و دست نیازمندان را بگیرد، زیبایی است.
این رفتارشناس معتقد است چشم و هم‌چشمی باعث شده جوان ایرانی به سمت تغییر ظاهری خود برود. رفتار جامعه هم مزید بر علت شده‌ است. به این شکل که ملاک استخدام یک فرد، اندام و زیبایی ظاهری اوست و نه مهارت‌های کاری که او دارد.
نگرانی از انحطاط
جامعه را ارزش‌ها و رفتارهای شهروندان آن می‌سازد. به همین دلیل است که تغییر ارزش‌های جامعه می‌تواند مساله مهمی باشد؛ مساله‌ای که البته اگر در سطح باشد و به عمق توجه نکند، مانند آفتی به جان جامعه می‌افتد و او را نابود می‌کند. جامعه‌ای که مسائل معنوی و عمیق در آن جریان نداشته و ملاک ظاهر افراد باشد، جامعه‌ای گمراه شده‌است. از نظر اقلیما، این مساله از این جنبه مهم است که تفکرات فردی افراد می‌تواند سبک زندگی هر فرد و جامعه را بسازد و اگر سبک زندگی جامعه ما به معنویات بی‌توجه باشد، باید نگران این انحطاط بود. مهم‌ترین مساله برای جلوگیری از این مهم، قهرمان‌پروری در حوزه معنویات و رشد تفکرات است.»
منبع : روزنامه جام جم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین