کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عمویی: تعهدات فراپادمانی ایران پس از قطعنامه آژانس کاملاً متوقف شده است

تسنیم , 28 خرداد 1401 ساعت 13:34

حزب الله:عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعنامه ضدایرانی آژانس گفت: در صورت تداوم گزارش‌های سیاست‌زده مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، واکنش‌ ایران نیز به همان نسبت شدید‌تر خواهد شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  در این باره که برخی کارشناسان حوزه سیاست خارجی معتقدند که واکنش ایران نسبت به قطعنامه اخیر آژانس علیه برنامه هسته‌ای کشورمان از توازن لازم برخوردار نبوده است و این اقدام ضدایرانی باید با عکس‌العمل جدی‌تری از جانب ایران  روبه‌رو می‌شد، گفت:  قطعنامه‌ای که اخیراً از سوی آژانس صادر شد از نظر محتوایی قطعنامه پیچیده و سختگیرانه‌ای نبود، هرچند اصل صدور این قطعنامه با توجه به همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هیچ عنوان قابل قبول نبود.
وی افزود: در همین چارچوب پاسخ جمهوری اسلامی ایران این بود که همکاری‌های فراتر از پادمان را که تا الآن وجود داشته است متوقف کند، البته بخش زیادی از این همکاری‌ها در چارچوب اجرای قانون هسته‌ای مجلس پیش از این متوقف شده بود ولی پس از قطعنامه ضد‌ایرانی آژانس بخش دیگر این اقدامات نیز که شامل از مدار خارج کردن 27 دوربین‌ فراپادمانی آژانس بود، در روزهای گذشته به مرحله اجرا رسید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: البته پیش از این نیز علی‌رغم فعالیت دوربین‌های فراپادمانی، فیلم این دوربین‌ها بر اساس قانون اقدام راهبردی در اختیار آژانس قرار نمی‌گرفت ولی پس از قطعنامه اخیر آژانس این دوربین‌ها به‌کلی از مدار خارج شدند. البته دوربین‌های پادمانی آژانس که پیش از برجام نیز در تأسیسات هسته‌ای ایران مستقر بود، به کار خود ادامه می‌دهد، اگرچه که این سؤال جدی میان افکار عمومی و محافل نخبگانی کشور وجود دارد؛ فایده همکاری‌ ایران با آژانس انرژی اتمی چه بوده است؟
عمویی با بیان اینکه "در سالهای گذشته در عمل شاهد هستیم که ما هرچه همکاری بیشتری با آژانس می‌کنیم طرف مقابل سؤالات جدیدی را مطرح می‌کند"، گفت: در زمان حاضر مجلس از اقدام دولت در جهت کاهش همکاری‌های فراپادمانی و کنار آن افزایش ظرفیت غنی‌سازی با استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید حمایت می‌کند. 
وی همچنین درباره احتمال کاهش همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عنوان کرد: در صورت تداوم گزارش‌های سیاست‌زده مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، واکنش‌های ایران نیز به همان نسبت شدید‌تر خواهد شد.


کد مطلب: 284864

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/284864/عمویی-تعهدات-فراپادمانی-ایران-قطعنامه-آژانس-کاملا-متوقف-شده

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com