تاریخ انتشارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
plusresetminus
حزب الله:اردوغان خطاب به رئیس بزرگترین اتحادیه کارآفرینان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی هشدار داده و از توسیاد خواسته حد خود را بداند.
۰
کد مطلب : ۲۸۴۸۴۵
تبعات حمله اردوغان به بزرگترین اتحادیه اقتصادی ترکیه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در شرایطی که ترکیه در بحران اقتصادی فرو رفته، رهبران 6 حزب مخالف دولت متحد شده و مصرانه خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد هستند و فعالان اقتصادی نیز در مورد آینده کشور، نگران هستند. در این میان، رئیس توسیاد نیز به دولت هشدار داده و اعلام کرده که اگر ترکیه در همین وادی پیش برود، خطرات بزرگی در انتظار اقتصاد کشور است.
کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,
توسیاد، نام بزرگترین اتحادیه کارآفرینان، صنعتگران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی ترکیه است که ارزش سرمایه های این گروه، فراتر از چند صد میلیارد دلار است و به عبارتی روشن، آنها هستند که بازار و اقتصاد کشور را در دست دارند.
رئیس این اتحادیه، در سخنرانی عمومی خود، مواضع اردوغان علیه فنلاند و سوئد را تند و رادیکالی قلمداد کرده و از او خواسته در سیاست خارجی، انعطاف بیشتری نشان دهد.
یکی دیگر از سخنان توسیاد، این است که به گفته او، در تمام دنیا، در مقاطعی که تورم بالا می رود، سود سپرده های بانکی را نیز بالا می برند اما در ترکیه، به دستور اردوغان و به شکلی غیرمنطقی، سود بانکی را پایین آورده اند و این اقدام نادرست، لطمات بسیاری به اقتصاد زده و باعث شده که بخش مهمی از سرمایه های مردم، در بازار دلار، طلا و مسکن به چرخش درآید.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، به شکلی تند و هیجانی به سخنان رئیس توسیاد پاسخ داد و در واکنش تند او، سه انتقاد تند و تیز متوجه توسیاد شد.
اردوغان گفت:
1.ای آقایی که به تازگی رئیس توسیاد شده ای، حد خودت را بدان! قبل از هر چیزی باید حد خودت را بدانی. ما در سیاست خارجی، نیازی به توصیه های تو نداریم و کار خودمان را بلدیم.
2.چرا با ادبیاتی مانند حزب جمهوری خلق صحبت می کنی؟
3.اگر به همین روال موضع گیری کنید، حق ندارید با دولت در ارتباط باشید و دروازه دولت را بزنید.
در واکنش تند اردوغان به بزرگترین اتحادیه سرمایه داران و صنعت گران و کارآفرینان ترکیه، چنین پیام هایی مشاهده می شود:
اول این که رئیس جمهور، با استفاده از جمله تند و تحقیرآمیز «حد خودت را بدان»، آشکارا به جنگ توسیاد رفته و این در حالی است که همه آگاهان سیاسی می دانند، هر سیاستمداری که در ترکیه با توسیاد دربیفتد، فرجامی جز شکست در انتظار او نخواهد بود.
خود اردوغان نیز این واقعیت را می داند اما واقعیت این است که او، خیلی وقت ها نمی تواند خشم خود را کنترل کند و سخنرانی با لحن آمرانه و ستیزه جویانه، به یکی از عادات اردوغان و مشی سیاسی داخلی او تبدیل شده است.
نکته دوم این است که حزب جمهوری خلق را همچون یک مخالف جدی و خطرناک می بیند و انتظار ندارد هیچ نهاد و فرد دیگری مانند این حزب صحبت کند.
این در حالی است که توسیاد، از روزی که تاسیس شده تاکنون، همواره از منظر فلسفه سیاسی و فکری، در مدار کمالیسم و لائیسم بوده و حامی حزب جمهوری خلق بوده است. برخلاف اتحادیه نوپای موسیاد که دربرگیرنده گروهی از تجار و ثروتمندان اسلامگرای آناتولی است که همگی به اردوغان و حزب حاکم، ارادت دارند.
سومین موضوع مهم این است که اردوغان، توسیاد را تهدید کرده و گفته است، با این وضعیت، توسیاد حق ندارد دروازه دولت را بزند.
رئیس جمهور ترکیه، با این ادبیات، چنین پیام روشنی می دهد: «هر گروه و نهادی که بخواهد با دولت، کار اقتصادی کند و امتیاز و پروژه بگیرد، باید در گفتمان سیاسی، با شخص رئیس جمهور و حزب او، به وحدت برسد و تنها در این صورت است که می تواند بخشی از رانت مالی را از آنِ خود کند.»
اما روزنامه نگاران و تحلیل گران طرفدار توسیاد نوشته اند: «این دولت و حزب حاکم است که به مالیات کلان توسیادی ها و حمایت سیاسی آنان نیاز دارد.»
حمله گسترده به توسیاد
در دو روز گذشته، اغلب روزنامه های چاپ استانبول و آنکارا که تحت امر حزب عدالت و توسعه هستند، در تیتر و عکس صفحه نخست، با عبارت «حد خودت را بدان»، به توسیاد هشدار داده و برخی از آنها، رئیس توسیاد و اعضای این گروه بزرگ اقتصادی را، دشمن و خائن، قلمداد کرده اند.
حتی احمد هاکان سردبیر روزنامه حریت که قبلاً در میدان لاییک ها بود و حالا از رفقای نزدیک اردوغان است، در یک ستون روزانه خود، توسیاد را به باد انتقاد و افترا گرفت. او از رئیس توسیاد خواسته که در همنوایی با اردوغان، علیه فنلاند و سوئد موضع گیری کند و از مسیر اشتباه، بازگردد.
کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,
جم کوچوک از دیگر تحلیل گران وابسته به حزب حاکم ترکیه نیز در روزنامه ترکیه نوشته است:«توسیاد در روزهای سخت و بحرانی کجا بود؟ این گروه اقتصادی هیچگاه پشت دولت را نگرفته و برای تضعیف کشور، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است. اما گذشت آن دورانی که شما بتوانید به دولت ضربه بزنید.»
اردوغان در حالی با غول های اقتصادی بخش خصوصی دعوا راه انداخته که اقتصاد ترکیه سخت ترین دوران خود را سپری می کند و میزان تورم برای ده ها میلیون نفر از شهروندان این کشور، دشوار و حتی ناممکن شده است. لیره ترکیه در برابر دلار آمریکا ضعیف و نحیف شده، حجم بدهی های خارجی ترکیه رکوردشکنی کرده، روز به روز به آمار لشکر بیکاران افزوده شده و حتی میلیون ها نفر از محافظه کاران اسلامگرای ترکیه نیز از زیر چتر حزب عدالت و توسعه بیرون آمده اند.
توسیاد چه خواهد کرد؟
 توسیاد به عنوان قدرتمندترین گروه اقتصادی بخش خصوصی ترکیه با صدها میلیارد دلار سرمایه و برخورداری از یک شبکه ارتباطی گسترده سیاسی و مایل به کشورها و شرکت ها و نهادهای بین المللی جهان، در کنار جایگاه اقتصادی و مالی، نقش سیاسی – اجتماعی مهمی دارد و بدون تردید می تواند بر سرنوشت انتخابات آتی تاثیر بگذارد.
اما بر اساس یک سنت قدیمی، روسای توسیاد، هیچگاه به شکل آشکار و روزمره، خود را گرفتار بگومگوهای سیاسی و جدل و کل کل حزبی نمی کنند و امورات خود را پشت پرده پیش می برند.
چنین چیزی به این معنی است که آنان می توانند در تعامل با حزب جمهوری خلق و حمایت از شخصیت هایی همچون کمال کلیچدار اوغلو، عبدالله گل، علی باباجان، مرال آکشنر و دیگران، زیر پای حزب حاکم را خالی کنند و طوری بر رقابت های حزبی و سیاسی سال 2023 تاثیر بگذارند که اردوغان و شریک او دولت باغچلی، عملاً به خانه بازگردند.
کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,
توسیاد دارای استقلال اقتصادی است اما بدون شک روابط نزدیکی با آمریکا و قدرت های اروپایی دارد و چنین چیزی به این معنی است که زنجیره گسترده جبهه مخالفین و منتقدین اردوغان، حالا در کنار بال سیاسی  حزبی، بال نهادی و مالی قدرتمندی هم دارد و اظهارات تند اردوغان علیه صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی، بر سرنوشت حزب عدالت و توسعه، اثر خواهد گذاشت.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین