تاریخ انتشارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
plusresetminus
حزب الله: تا زمانی که تزریق دوز سوم واکسن کرونا در کشورها به بالای ۷۰درصد نرسد، نمی‌توان ماسک را حذف کرد.
۰
کد مطلب : ۲۸۴۷۸۳
پایان ماسک کی از راه می‌رسد؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «با ادامه‌دارشدن وضعیت پایدار شیوع کرونا در کشور، متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که هنوز واکسیناسیونشان را تکمیل نکرده‌اند، برای تزریق دوز سوم اقدام کنند. آنهایی هم که در گروه پرخطرند و بیش از چهار ماه از تزریق دوز سوم‌شان گذشته، برای دریافت دوز چهارم اقدام کنند؛ چراکه در صورت رخداد پیک جدید کرونا تزریق واکسن تأثیر زیادی نخواهد داشت.
علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی، این توصیه را به مردم می‌کند و به همشهری می‌گوید: «مردم همچنان در تزریق دوز سوم کم‌لطفی می‌کنند. واکسن موجود است و باید از شرایط فعلی استفاده کرد. آمارها نشان می‌دهد ۷۰درصد مردم دو دوز واکسن و بیش از ۳۰درصد دوز سوم را زده‌اند. لازم است دوز سوم به بالای ۷۰درصد برسد و افرادی که کاندید تزریق دوز چهارم هستند، برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند.»
بر اساس اعلام این ویروس‌شناس افرادی که چهار تا پنج ماه از تزریق دوز سوم‌شان گذشته و در گروه‌های پرخطر به‌ شمار می‌روند، باید برای تزریق دوز چهارم اقدام کنند. ناجی تأکید می‌کند که هم‌اکنون، کشور در موقعیت طلایی قرار دارد و بهترین زمان برای تزریق واکسن، همین حالا و پیش از وقوع پیک جدید است: «تزریق واکسن در دوران پیک، تأثیر آن را کم می‌کند و ایمنی را پایین می‌آورد. در شرایط فعلی وزارت بهداشت، شهرداری و صداوسیما با تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده روی بیلبوردها باید مردم را برای تزریق دوزهای تکمیلی ترغیب کنند.»
او می‌گوید: «باید اطلاعات علمی به مردم داده شود. اینکه کشورهای دیگر را در مدیریت شیوع تخریب کنیم، فایده‌ای برای ما ندارد و اساسا چنین اقدامی اشتباه است. نمی‌توان گفت وضعیت ما از فلان کشور بهتر است، در این شرایط مردم دچار توهم می‌شوند و تصور می‌کنند کرونا تمام‌ شده است.»
به‌ گفته او یکی از دلایلی که مردم تمایل کمتری برای تکمیل واکسیناسیون دارند، دادن پیام‌های اشتباه از جمله بی‌خطرشدن کروناست: «ما در مقایسه با وضعیت شیوع کرونا در کشورهای دیگر، با تقدم و تاخر مواجه‌ هستیم. یعنی نمی‌توانیم بگوییم که کشور ما بهترین شرایط را از نظر مدیریت شیوع کرونا داشته یا هم‌اکنون شرایط خوبی داریم؛ چرا که کشورهای دیگر هم همین وضعیت را تجربه کرده‌اند و در دوره‌ای، روزهای بدون فوتی داشته‌اند. تجربه‌ای که اکنون کشور ما در آن به‌ سر می‌برد، تجربه کشورهای دیگر در هفته‌ها و ماه‌های گذشته است.»
او ادامه می‌دهد: «همین کشورها زمانی ‌که وضعیت‌ شیوع‌شان مناسب شد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کنار گذاشتند اما با پدیدارشدن زیرسویه‌های امیکرون، دوباره موارد ابتلایشان بالا رفت و حالا درگیر شده‌اند. ما کمی از کشورهای اروپایی و آمریکا عقب هستیم و این احتمال وجود دارد که چند ماه دیگر وضعیتی شبیه آنها پیدا کنیم.»
اشاره ناجی به ماجرای حذف یا کمرنگ‌شدن استفاده از ماسک در کشور است. پیش از این کمیته علمی کرونای وزارت بهداشت به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد کرده بود ماسک می‌تواند بر اساس رنگ‌بندی شهرها، استفاده شود و افرادی که در گروه بیماران زمینه‌ای با سیستم ایمنی ضعیف و سن بالا قرار ندارند، در فضای باز می‌توانند ماسک را حذف کنند. با این حال استفاده از آن در مراکز درمانی که احتمال مراجعه بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد، همچنان باید اجباری باشد.
روز چهارشنبه مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، به ایسنا اعلام کرد که در وضعیت فعلی، می‌توان در شرایط خاصی از ماسک استفاده کرد. کادر درمان یا افرادی که با بیماران زیادی مواجه‌اند، افراد با نقص ایمنی یا سن بالا یا درگیر بیماری‌های حاد زمینه‌ای، باید در مکان‌های تجمعی که فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود و تهویه مناسبی ندارد، برای محافظت از خود از ماسک استفاده کنند. او گفت که استفاده از ماسک در اتوبوس، مترو، هواپیما و... توصیه می‌شود و تنها در مکان‌هایی که تراکم جمعیت بالا نیست و تهویه خوبی دارد، می‌توان ماسک را برداشت.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی هم به همین موضوع اشاره می‌کند. به‌ گفته او هنوز زمان حذف ماسک نرسیده است: «در صورتی که افراد به‌ طور کلی استفاده از ماسک را کنار بگذارند، با ورود احتمالی واریانت‌های اومیکرون یعنی BA4 و BA5 ویروس دوباره در کشور به گردش درمی‌آید؛ آن‌هم برای زیرسویه‌ای که سرایت‌پذیری بالایی دارد و ایمن‌گریز است.»
او درباره زمان حذف کامل ماسک هم توضیح می‌دهد و می‌گوید که برداشتن ماسک، بستگی به شرایط جهانی و وضعیت اپیدمی در ایران دارد: «اگر موارد ابتلا و بستری‌ها بسیار کاهش پیدا کند و موارد بستری در آی‌سی‌یو که اکنون بیش از ۳۰۰ مورد است به زیر ۵۰ نفر برسد و این وضعیت برای چندین ماه هم ادامه داشته باشد و موارد مرگ هم بسیار پایین بیاید، می‌توان گفت که دیگر زمان حذف کلی ماسک است. البته همه اینها به شرایط جهانی هم بستگی دارد.»
ناجی امیدوار است که امسال جهان چنین شرایطی را تجربه کند: «اگر میزان واکسیناسیون در بیشتر کشورها به بالای ۷۰درصد برسد، دیگر می‌توان گفت که وضعیت خوب است و تا نیمه‌های سال میلادی با تبدیل‌شدن کرونا از پاندمی به آندمیک، می‌توان ماسک را حذف کرد.»
منبع : روزنامه همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین