تاریخ انتشارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: زود است پایان کرونا را اعلام کنیم، اما می‌توانیم بگوییم مهار شده است.
۰
کد مطلب : ۲۸۴۷۷۴
احتمال ۱۰ برابری ابتلا به کرونا در میان واکسن نزده‌ها/ کرونا در ایران مهار شده است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عباس شیراوژن، گفت: اکنون برای اینکه پایان کرونا را اعلام کنیم، زود است، اما می‌توان گفت که این‌ بیماری مهار شده و پیش‌بینی می‌شود که حداقل تا دو ماه آینده موج جدیدی از بیماری را نداشته باشیم. با این حال هنوز این آمادگی نداریم که پایان کرونا را جشن بگیریم.
 
او افزود: طبق پیش بینی ما در حالت خوشبینانه، کرونا از جامعه حذف نخواهد شد و سالانه امواجی را در فصل‌های سرد سال خواهیم داشت.
 
شیراوژن در واکنش به همه‌گیر شدن بیماری گوارشی به عنوان سویه جدید کرونا به ویژه در کودکان، گفت: متخصصین عفونی این احتمال را مطرح کرده‌اند که این بیماری شاید نشانه‌ای جدید از سویه‌ای از کرونا باشد. دقت داشته باشید نزدیک به ۹۹ درصد سویه‌های بیماری کرونا که در کشور داریم، اومیکرون است اما ممکن است علائم مختلفی را از خود بروز دهد، به ویژه آنکه در سویه‌های قبلی بعضاً علائم گوارشی را داشتیم.
 
او درباره مهار کرونا در کشور، افزود: بدون شک یکی از عوامل مهم در کاهش بیماری کرونا در کشور، تفاوت در انجام و تراکم واکسیناسیون در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبلی است. در ۷-۸ ماه اخیر نزدیک به ۱۵۰ میلیون دوز تزریق واکسن داشتیم که عدد بسیار بالایی است و همین موضوع سطح ایمنی خوبی را در جامعه ایجاد کرده است. همچنین رعایت بهداشت و زدن ماسک تا حد زیادی آمارها را کاهش داد و اعمال محدودیت‌ها نیز اثرگذار بود. 
 
شیراوژن درباره افزایش برخی عادی انگاری‌ها در جامعه گفت: عادی‌انگاری‌هایی رخ داده است. اگر چه شاید موج بیماری نداشته باشیم اما با چنین عادی‌انگاری‌هایی ممکن است افراد سالمند، کسانی که نقص ایمنی و بیماری زمینه‌ای دارند دچار مشکل شوند. به هر حال چرخه انتقال هم‌چنان وجود دارد؛ شاید در خیلی از افراد بروز چندانی نداشته باشد اما ممکن است این چرخه به کسی برسد که نقص ایمنی دارد و به همین دلیل درگیر مشکلات جدی شود. تاکید می‌کنم که حداکثر تا ۱۰۰ روز پس از تزریق دوز اول و دوم واکسن، ایمنی خوب داریم و این وضعیت پس از تزریق دوز سوم به ۶ ماه می‌رسد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند دوز واکسن تزریق شده است، گفت: حدود ۶۴.۵ میلیون نفر نوبت اول را تزریق کرده‌اند، بیش از ۵۸ میلیون نفر دوز دوم را زدند و نزدیک به ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نوبت سوم را دریافت کردند. بر این اساس، نزدیک به ۱۴-۱۵ میلیون نفر اصلاً واکسن نزدند. این موضوع از سوی نظام سلامت پذیرفته نیست و آنان نیز باید واکسینه شوند.
 
شیراوژن ادامه داد: این واکسن‌ها کارآمدی خود را نشان داده است و ما اثبات این موضوع را در مراکز درمانی خود دیده‌ایم. عمده افرادی که بدحال می‌شوند و به اتاق آی‌سی‌یو می‌روند، کسانی هستند که واکسن نزده‌اند یا مدت زمان ایمنی بدن آنها به پایان رسیده است. البته سالمندان و کسانی که نقص ایمنی دارند نیز باید به این لیست اضافه شوند. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که افراد واکسن نزده تا ۱۰ برابر بیش‌تر در معرض بیماری شدیدتر کرونا هستند.
 
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سخت‌گیری‌ها برای کسانی که واکسن نزده‌اند، ادامه دارد یا خیر، گفت: سیاست ستاد ملی کرونا تاکنون بر دو موضوع تشویق و اقناع بوده است. معتقدیم که باید با توضیح دادن، منطق و استدلال، مردم را تشویق کنیم که برای تزریق واکسن اقدام کنند. البته محدودیت‌هایی را هم ایجاد کردیم که آخرین نوبت آن برای سفرهای نوروزی بود. اکنون تصمیم جدیدی برای افزایش محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده نداریم و امیدوارم با اقدامات تشویقی افراد بیشتری واکسن بزنند.
 
وی درباره برخی ابهامات مبنی بر اینکه واردات گسترده واکسن در دولت سیزدهم مرهون تلاش‌های دولت قبلی است، افزود: واقعیت این است که شخص آقای رئیسی به صورت مستقیم مسئله واردات واکسن را دنبال کردند. گفتگو با رئیس‌جمهور چین و سایر مقامات موضوعی بود که قبلاً هم امکان وقوع داشت اما آقای رئیسی شخصاً این موضوع را پیگیری کرد و با استقبال طرف خارجی روبه‌رو شد. موضوع دیگر روی خوش نشان دادن به تولید واکسن در داخل کشور بود.
 
شیراوژن ادامه داد: دقت داشته باشید که موضوع واردات واکسن یک مسئله ملی بود و با هماهنگی همه دستگاه‌ها پیش رفت. باید تاکید کنم که عمده تأمین مالی هزینه واردات واکسن در دولت سیزدهم بود. خوشحالیم که به رغم تمام مشکلات، اکنون می‌توانیم در دنیا افتخار کنیم، چرا که حداقل ۲۶-۲۷ کشور داریم که آمار فوتی‌های آنها بالاتر از ایران است.
 
وی درباره تولید واکسن‌های داخلی نیز گفت: واکسن‌های داخلی در عناوین مختلف با رقم قابل قبولی در داخل در حال تولید هستند و به نظرم دانشمندان و نخبه‌های ما به خودباوری بسیار خوبی رسیدند که در مواجهه با بیماری‌های نوپدید می‌توانیم اثرگذار عمل کنیم. اکنون وزارت خارجه به کمک وزارت بهداشت آمده است تا بتوانیم صادرات واکسن داشته باشیم. بخشی از این واردات انجام شده و این روند ادامه خواهد داشت. البته به دلیل آنکه این بیماری در بسیاری از کشورها مهار شده است، اقبال کمی به خرید واکسن وجود دارد.
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بیماری آبله میمونی بیان داشت: خوشبختانه تاکنون مورد اثبات شده از این بیماری در کشور نداشتیم و مرزهایمان را کنترل می‌کنیم. به نظر می‌رسد که نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین