تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
plusresetminus
حزب الله: سرپرست دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت گفت: اداره کل صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با شناسایی اولویت‌های فناوری و تولیدی موردنیاز کشور در حوزه صنایع تجهیزات و ملزومات پزشکی و با ظرفیت سنجی توانمندی صنایع تولیدی و دانش‌بنیان و استفاده از نظرات صاحب‌نظران، درصدد است که نقشه راه این صنعت استراتژیک را تدوین کند.
۰
کد مطلب : ۲۸۱۸۷۲
تدوین نقشه راه صنعت استراتژیک تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با شناسایی اولویت‌های فناوری و تولیدی موردنیاز کشور
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، عبدالناصر آزادبخت در خصوص تشکیل اداره کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در ساختار جدید وزارت صمت، افزود: صنایع تجهیزات پزشکی یکی از صنایع استراتژیک در کشور بوده که به‌طور مستقیم با سلامت و کیفیت زندگی مردم در ارتباط است.
فعالیت 900 بنگاه تولیدی دارای پروانه در حوزه صنایع تجهیزات پزشکی
وی با اعلام این‌که حدود 900 بنگاه تولیدی در این حوزه دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت است، ادامه داد: با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این تعداد می‌تواند در سال‌های آتی افزایش چشمگیری پیدا کند.
ارتقاء کیفیت، فناوری و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع تجهیزات پزشکی
سرپرست دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که بیشتر تولیدات این حوزه از فناوری و ارزش‌افزوده بالا برخوردار است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر با فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و موضوع مقابله با تحریم‌های ظالمانه و بحران بیماری‌های فراگیر، رشد بازار داخلی و افزایش تقاضای بازارهای خارجی، افزایش چشمگیر ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه و تولید محصولات جدید، ارتقاء کیفیت و فناوری و تکمیل زنجیره ارزش را در پی داشته است.
تقویت عوامل رشد صنعت پزشکی در اداره کل صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت
آزادبخت بابیان این‌که اقلام تولیدی بیشتر دارای استانداردهای ملی و بین‌المللی بوده که این امر سبب صادرات بالقوه و بالفعل محصولات به سایر کشورهای همسایه و اروپا شده است، بیان کرد: در اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین و تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، این اداره کل موضوع تقویت عوامل مؤثر در رشد صنعت پزشکی را به‌منظور افزایش سهم این بخش در اشتغال و توسعه اقتصادی کشور با هماهنگی و تعاملات بین دستگاهی در دستور کار خود قرار داده است.
بازدید از کارخانه‌های کنسرسیوم دیالیز ایران
وی ادامه داد: در همین خصوص، بازدیدی از کارخانه‌های کنسرسیوم دیالیز ایران واقع در شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان تولید کننده تمامی اقلام مصرفی بیماران دیالیز شامل صافی دیالیز، ست و سوزن فیستولا، لوله‌های رابط، کیسه و کارتریج پودر بی کربنات سدیم و همچنین تخت و ماشین همودیالیز و سایر محصولات از جمله مواد گندزدا و کیسه خون انجام شد.
الگویی برای ارتقاء صنعت تجهیزات پزشکی
سرپرست دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت تأکید کرد: وجود زنجیره ارزش از مرحله تولید مواد اولیه پلیمری گرید پزشکی و قطعات محصول تا تولید محصول نهایی و توزیع و لجستیک کالا و ایجاد مراکز دیالیز در کنار نحوه تشکیل و اداره موفق کنسرسیوم، می‌تواند به‌عنوان الگویی برای ارتقاء صنعت تجهیزات پزشکی و سایر صنایع قلمداد شود.
حمایت از تولید یک محصول استراتژیک و فناورانه در کنسرسیوم دیالیز
آزادبخت ادامه داد: در این بازدید برای پشتیبانی از برنامه‌ریزی تعمیق ساخت داخل و بومی‌سازی فناوری و تکمیل نهایی زنجیره ارزش دیالیز کشور، موضوع حمایت از تولید محصول استراتژیک و فناورانه "هالوفایبرهای صافی دیالیز" که تاکنون به‌عنوان حلقه مفقوده زنجیره ارزش تلقی و تأمین آن از محل واردات انجام می‌شده است، در دستور کار قرار گرفت.
تولید عملی رشته‌های هالوفایبر با صرفه‌جویی ارزی سالیانه 35 میلیون یورو
وی، تصریح کرد: بر اساس طرح امکان‌سنجی در صورت ارائه تسهیلات و تأمین مالی پروژه، تولید عملی رشته‌های هالوفایبر در سال 1404 با ظرفیت تولید 30 میلیون کیلومتر (نیاز کشور در سال 1401 به این رشته‌ها برابر 18 میلیون کیلومتر برآورد شده است) با صرفه‌جویی ارزی سالیانه 35 میلیون یورو محقق شده و آماده بهره‌برداری خواهد بود.
اجرای یک پروژه کلان فناورانه ملی در دستور کار دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
سرپرست دفتر صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت توضیح داد: به این منظور مقرر شد با توجه به ابعاد و اهمیت بالای پروژه و سوابق اجرایی کنسرسیوم یادشده، تصویب موضوع به‌عنوان پروژه کلان فناورانه ملی در دستور کار این دفتر قرار گیرد تا با هماهنگی و استفاده از منابع مالی و تسهیلاتی موجود نزد وزارت صمت و دستگاه‌های مرتبط ازجمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صندوق‌های وابسته، پیاده‌سازی پروژه در اسرع وقت عملیاتی شود.
آزادبخت بیان کرد: در انتها اداره کل صنایع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با شناسایی اولویت‌های فناوری و تولیدی موردنیاز کشور در حوزه صنایع تجهیزات و ملزومات پزشکی و با ظرفیت سنجی توانمندی صنایع تولیدی و دانش‌بنیان و استفاده از نظرات صاحب‌نظران، درصدد است که نقشه راه این صنعت استراتژیک را تدوین کند.
منبع : شاتا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین