تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
plusresetminus
حزب الله: نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس گفت: دولت سال گذشته، لایحه دو فوریتی حذف ارز ترجیحی را به مجلس فرستاد که در این مدت بارها به آن پرداخته شد، از این رو اقدامی ناگهانی صورت نگرفته است.
۰
کد مطلب : ۲۸۱۸۶۸
اقدام دولت در هدفمندی یارانه‌ها ناگهانی نبود/رئیسی صادقانه حرف زد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی  در رابطه با هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح ارز ترجیحی، گفت: کار بزرگی باید در این زمینه انجام شود و همه کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی می‌دانند که هیچ راه چاره و فراری از این تصمیم وجود ندارد، به گونه‌ای که دولت ناگزیر به اعمال اصلاحات و تغییرات اساسی درباره ارز ترجیحی است، بنابراین این اقدام حتماً باید انجام شود.
وی افزود: تولید گندم به لحاظ خشکسالی به حداقل رسیده است و بسیاری از کشورهای دنیا هم پیشاپیش برای جلوگیری از تاثیر قحطی در جامعه خودشان، به سمت کالابرگ‌ها رفته‌اند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس خاطرنشان کرد: هم اکنون در فرانسه، آلمان و ترکیه ارائه کالابرگ آغاز شده است و مردم با استفاده از کارت‌های مخصوص، بنزین، نان و برخی کالاهای اساسی خود را تأمین می‌کنند چراکه در شرایط فعلی چاره دیگری وجود ندارد.
ابوترابی با اشاره به اینکه ما ناگزیر از اعمال چنین راهبردی در اقتصاد هستیم، تاکید کرد: به نظر می‌رسد بهترین تصمیم در این شرایط، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی باشد و دولت ناچار به انجام این تغییرات است. هر روز و هر لحظه که تغییرات و اصلاحات کامل در زمینه ارز ترجیحی اتفاق بیفتد بهتر است و در بلند مدت به نفع جامعه خواهد بود.
وی افزود: البته بهترین حالت این است که قشر مستضعف و کم درآمد جامعه که دهک‌های پایین جامعه را تشکیل می‌دهند، کمکبیشتری دریافت کنند تا تغییر قیمت‌ها تا حد زیادی برای آنها جبران شود. طبیعتاً باید کمک به گروه متوسط، کمتر و به صورت حداقلی و نهایتاً کمک به دهک‌های بالا و پردرآمد جامعه به طور کامل حذف شود.
نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس در رابطه با انتقادات اخیر مبنی بر اینکه اطلاع‌رسانی لازم به جامعه درخصوص اصلاح ارز ترجیحی و هدفمندسازی یارانه‌ها توسط دولت صورت نگرفته است، بیان کرد: این انتقاد وارد نیست. حدوداً چهار ماه است که دولت این موضوع را به صورت جدی مطرح کرده است. در بودجه سال ۱۴۰۱، درصحن علنی و با حضور همه رسانه‌ها طی چند جلسه متعدد در رابطه با حذف ارز ترجیحی بحث شد؛ علاوه بر این موضع مذکور بارها در جلسات غیرعلنی و کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت.
ابوترابی با اشاره به اینکه مدت‌هاست تصمیم جدی دولت برای تک نرخی کردن قیمت ارز مطرح شده است، تصریح کرد: دولت پیش از نوروز سال ۱۴۰۱، این موضوع را در لایحه‌ای دو فوریتی به مجلس فرستاد و همین باعث شد در تمام این مدت رسانه‌های مختلف در این باره به بحث و گفتگو و بررسی بپردازند، بنابراین اینطور نبوده که اطلاع‌رسانی اتفاق نیفتاده باشد یا به گونه‌ای نبوده که دولت به صورت ناگهانی و یکباره دست به کار شده باشد.
وی تاکید کرد: همچنین وزرا و مسئولان مربوطه در این مدت توضیحات خود را ارائه داده‌اند و رئیس‌جمهور نیز در گفتگوی صمیمانه اخیر با مردم جزئیات این تصمیم را بازگو کرد. با همه این مسائل، اول پول و افزایش یارانه‌ها به حساب مردم رفت و بعد تصمیمات به اجرا گذاشته شد، از این رو همه این موارد گویای آن است که دولت اطلاع‌رسانی را تا حد قابل قبولی انجام داده است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس متذکر شد: البته گفتگوی رئیس‌جمهور با مردم به هیچ عنوان قابل قیاس با آنچه وزیران مختلف مطرح می‌کنند نیست و نمی‌توان این دو را هم‌ردیف هم دانست. حجت‌الاسلام رئیسی بسیار صادقانه و دقیق آنچه در دست انجام است را موشکافانه به مردم توضیح داد. قطعاً صداقت در کلام رئیس‌جمهور بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بر افکار عمومی خواهد بود.
ابوترابی گفت: گرچه وزرا توانسته بودند قسمتی از تصمیمات را به گروهی از جامعه انتقال بدهند اما این انتقال به صورت جامع نبود؛ اما رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی با بیانی شفاف توانست جامع، دقیق و صادقانه این هدف را محقق کند و البته این گفتمان باید ادامه داشته باشد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین