کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گشتی در روز چهارم نمایشگاه کتاب تهران

ایسنا , 25 ارديبهشت 1401 ساعت 9:38

حزب الله:
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی چراغ‌های چهارمین روز خود را خاموش کرد که برخی نواقص روزهای آغازین رفع شده اما هنوز در بخش‌های گوناگون شمایل یکسانی را از خود به نمایش نگذاشته است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،چهارمین روز از نمایشگاه کتاب تهران ساعت‌های آغازین خود را باز هم غرق در آرامش آغاز کرد؛ البته با ظاهری آماده‌تر از روزهای قبل البته تا عصر بازدیدکنندگان بیشتری خود را به این رویداد رساندند. 

در گوشه و کنار نمایشگاه بحث‌هایی در میان ناشران جاری‌ست. یکی دلیل نگرفتن کاغذ یارانه‌ای را عادلانه نبودن توزیع کاغذ عنوان می‌کند و دیگری از این‌که در روز پنج‌شنبه گذشته کسی کاغذ نمی‌فروخت می‌گوید. 
برخی از ناشران گله‌مندند که برگزاری همزمان بخش حضوری و مجازی هزینه‌های آن‌ها را دوبرابر کرده است.  برخی دیگر نیز نسبت به زمان برگزاری آن که در فاصله زمانی کوتاهی از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن‌ماه بوده است، انتقاد می‌کنند.  
علیزاده، مسئول فروش انتشارات نواندیش درباره وضعیت استقبال از نمایشگاه در روزهای اخیر می‌گوید: هر چند روزهای ابتدایی نمایشگاه است و ممکن است در روزهای آتی بهتر شود، اما نسبت به سال‌های گذشته در این چند روز دیدیم که مشتری می‌آید، انتخاب می‌کند و می‌رود که از نمایشگاه مجازی خرید کند.  
این درحالی است که سخنگوی رویداد جاری، علی رمضانی در دومین نشست خبری در این خصوص معتقد بود که «به جز مردم تهران، بخش زیادی از استان‌های دیگر در نمایشگاه مجازی حضور پیدا می‌کنند و این موارد زیاد نیست.»
علیزاده همچنین درخصوص سیاست اتخاذشده برای استفاده از بن در بخش مجازی، برای کنترل شرایط کرونایی می‌گوید که این روزها خیلی از سمینارها و مسابقات فوتبال با جمعیت فراوان برگزار می‌شود.
او یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های ناشران را خرید کتابخانه‌ها می‌داند و بیان می‌کند: همه آن‌ها سردرگم شدند چون بن‌شان مجازی است و نمی‌توانند حضوری خرید کنند. 

اما از این‌ها که بگذریم، یکی از مسائلی که در رویداد امسال نیز همانند یا بیش از سال‌های گذشته جلب توجه می‌کند، اختلاف طبقاتی در میان جایگاه اختصاص‌داده‌شده به ناشران بخش‌های گوناگون است. 
تقریبا به‌جز ناشران عمومی که در شبستان مستقر هستند و وضعیت بهتری دارند، سایر بخش‌های نمایشگاه کتاب وضعیت دیگری دارند؛ بخش ناشران خارجی که گه‌گاهی مسیر برخی بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، با بخش ناشران عمومی در تفاوت ظاهری محسوسی‌ست؛ بخش ناشران دانشگاهی در غرفه‌هایی هنوز زیر گردوخاک مانده‌اند و بخش کودک و نوجوان که باز هم در زیرزمین نیمه‌کاره مصلی استقرار دارد. 
این در حالی است که غرفه‌های غالبا شیک و تزئین‌شده بخش عمومی با غرفه‌های ناشران خارجی که بعضا حتی کتاب‌های‌شان روی زمین قرار گرفته است قابل قیاس نیستند. 

به‌جز این موارد که البته بیشتر به چشم بازدیدکنندگان می‌آید، ناشران خارجی انتقادات دیگری هم دارند؛ عدنان حسینی، مسئول نشر احسان (به نمایندگی از دارالآفاق) که کتاب‌هایی را از مصر به نمایشگاه کتاب تهران آورده است، می‌گوید که هرچند کتاب‌های‌شان را زود و به‌موقع تحویل گمرک نمایشگاه دادند اما با تاخیر آن‌ها را دریافت کردند. 

اما گذشته از غرفه‌های خالی‌ای که حالا جای خود را به صاحبانی جدید داده‌اند، برخی غرفه‌ها هنوز هم در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم خالی هستند. علاوه‌براین، به‌ویژه در بخش نیم‌طبقه غرفه‌های متعددی دیده می‌شود که هرچند به‌نظر صاحبان‌شان در آن‌ها استقرار پیدا کرده‌اند اما عملا فعال نیستند؛ در میان آن‌ها بعضا حتی غرفه‌ با موانعی بسته شده است. 


روز چهارم سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بازدید علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و همچنین پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما به پایان رسید.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برقرار است.


کد مطلب: 281843

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/281843/گشتی-روز-چهارم-نمایشگاه-کتاب-تهران

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com