کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند

ایسنا , 21 ارديبهشت 1401 ساعت 12:54

حزب الله:بررسی جدید پژوهشگران کانادایی نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌های جنگلی در افزایش خطر ابتلا به سرطان موثر هستند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،پژوهش جدیدی که در "دانشگاه مک‌گیل"(McGill University) کانادا انجام شده است، نشان می‌دهد که بروز سرطان ریه و تومورهای مغزی در افرادی که در معرض آتش‌سوزی جنگلی هستند، بیشتر است. این پژوهش که بیش از دو میلیون کانادایی را طی یک دوره ۲۰ ساله ارزیابی می‌کند، نخستین پژوهشی است که تأثیر نزدیک بودن به آتش‌سوزی‌های جنگلی را بر خطر سرطان مورد بررسی قرار می‌دهد.
"اسکات ویشنتال"(Scott Weichenthal)، پژوهشگر بخش همه‌گیرشناسی، آمار زیستی و بهداشت حرفه‌ای دانشگاه مک‌گیل گفت: آتش‌سوزی‌های جنگلی معمولا سالانه در مکان‌های مشابهی اتفاق می‌افتند اما ما اطلاعات کمی در مورد اثرات بلندمدت آنها بر سلامتی داریم. این پژوهش جدید نشان می‌دهد که زندگی در مجاورت آتش‌سوزی‌های جنگلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی را افزایش دهد.
این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که طی ۱۰ سال گذشته در ۵۰ کیلومتری آتش‌سوزی‌های جنگلی زندگی کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که دورتر از آن زندگی می‌کنند، ۱۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی و ۴.۹ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه بوده‌اند.
تاثیر تغییرات اقلیمی بر سلامتی انسان
با تغییر آب و هوا پیش‌بینی می‌شود که آتش‌سوزی‌های جنگلی در آینده شایع‌تر، شدیدتر و طولانی‌تر باشند و بیشتر به عنوان یک مشکل بهداشت جهانی شناخته ‌شوند. "جیل کورسیاک"(Jill Korsiak)، دانشجوی مقطع دکتری آزمایشگاه ویشنتال و سرپرست این پژوهش گفت: بسیاری از آلاینده‌های منتشرشده از آتش‌سوزی‌ها، به عنوان عاملی سرطان‌زا برای انسان شناخته شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌ها، امکان قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به سرطان را در انسان افزایش می‌دهند.
به گفته پژوهشگران، آتش‌سوزی‌های جنگلی معمولا سالانه در مناطق مشابهی اتفاق می‌افتند و در نتیجه، افرادی که در جوامع مجاور آنها زندگی می‌کنند، ممکن است به طور مزمن در معرض آلاینده‌های سرطان‌زای منتشرشده از آتش‌سوزی‌های جنگلی قرار بگیرند.
آلاینده‌های مضر ماندگار
آتش‌سوزی‌ها علاوه بر تأثیر گذاشتن بر کیفیت هوا می‌توانند آب، خاک و محیط‌های داخلی را نیز آلوده کنند. اگرچه برخی از آلاینده‌ها مدت کوتاهی پس از توقف آتش به غلظت طبیعی باز می‌گردند اما سایر مواد شیمیایی از جمله فلزات سنگین و هیدروکربن‌ها ممکن است برای مدتی طولانی در محیط باقی بمانند. ویشنتال گفت: قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های مضر محیطی ممکن است از طریق چندین مسیر ادامه یابد.
به گفته پژوهشگران، با وجود به دست آوردن این نتایج، بررسی‌های بیشتری برای درک ترکیب پیچیده آلاینده‌های محیطی منتشرشده طی آتش‌سوزی مورد نیاز است. همچنین، آنها خاطرنشان کردند که برای تخمین زدن اثرات مزمن آتش‌سوزی‌های جنگلی باید بررسی بیشتری انجام شود.
این پژوهش، در مجله "The Lancet Planetary Health" به چاپ رسید.


کد مطلب: 281569

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/281569/آتش-سوزی-های-جنگلی-می-توانند-خطر-ابتلا-سرطان-افزایش-دهند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com