کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صالحی‌امیری: در چهار سال تلاش کردیم از روزمرگی فاصله بگیریم

ایسنا , 21 ارديبهشت 1401 ساعت 11:56

حزب الله:
رییس کمیته ملی المپیک گفت: نتیجه ایده و سیاست هایی را که در روز اول کاری اعلام کردیم اکنون به عنوان کارنامه بیان می‌کنیم.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، رضا صالحی امیری در نشست با رسانه ها بیان کرد: ما به عنوان کمیته ملی المپیک همیشه خودرا پاسخگو می دانیم‌. امروز از عملکرد ها صحبت می‌کنم. خدا را شاکرم هر آنچه ما در روزهای اول به عنوان ایده و سیاست ها اعلام کردیم به عنوان کارنامه در ورزش قهرمانی اعلام می‌کنیم. تلاش ما این بود از روزمرگی فاصله بگیریم.
 بهترین ارتباط را با IOC و OCA داریم
او در مورد اقدامات کمیته ملی المپیک در چهار سال گذشته گفت: روز اول گفتم که ما از شقاق و دودستگی دوری می‌کنیم و خیلی‌ها  به ما گفتند امکان اینکه دودستگی پیش نیاید نیست اما امروز می‌بینید وحدت و انسجام  در دستگاه های ورزش وجود دارد. ما در این چهار سال به دنبال دیپلماسی ورزش بودیم و  بیش از ۱۵۰ جلسه با مسئولان ورزش جهان داشتیم و محصول دیپلماسی، کاهش تهدید نسبت به ورزش ایران و تولید فرصت های جدید بود. امروز که من دارم با شما صحبت می‌کنم کمیته ملی المپیک ایران بهترین روابط را با کمیته‌بین‌المللی المپیک و شورای المپیک آسیا دارد و در هیات اجرایی شورای المپیک حق رای دارد.
طبق قولمان بودجه کمیته را افزایش دادیم
صالحی امیری با اشاره به افزایش بودجه کمیته ملی المپیک تاکید کرد: ما قول افزایش بودجه را دادیم. در ابتدا بودجه کمیته ۴۴ میلیارد بود که ۳۸ درصد آنرا تخصیص داده بودند اما اکنون بودجه کمیته بیش از ۳۲۰ میلیارد است و ۱۰۰ درصد بودجه را تخصیص داده‌ایم. در این مدت بودجه فدراسیون‌ها افزایش یافت. در سال ۱۴۰۰ بودجه فدراسیون ها بین ۱۲۰ تا ۲۲۰ درصد افزایش داشت. میانگین افزایش بودجه در سال ۱۴۰۰ برای ورزش قهرمانی نسبت به بودجه مصوب ۱۵۸ درصد افزایش داشت.
نوسازی زیر ساخت ها تا ۲۰ ساله آینده جوابگوی نیازها است
او همچنین گفت: ما قول دادیم زیر ساخت ها را نوسازی و بازسازی خواهیم کرد و به گونه ای این کار را کردیم که تا ۲۰ سال آینده جوابگوی نیازها خواهد بود. هفته آینده نیز سالن مرکز جدید سنجش  آکادمی را با ظرفیت بیش از ۱۰۰ نفر افتتاح خواهیم کرد. ما وعده کردیم از همه نخبگان ورزشی استفاده کنیم و اتاق فکر فعال کنیم. کمیسیون های ۱۸ گانه ما به عنوان اتاق فکرهای ما فعال شدند. همچنین رسانه را رکن چهارم ورزش ایران دانستیم. موزه ملی ورزش را راه اندازی کردیم و جزو ۲۳ موزه برتر در ایران است. تاریخ شفاهی ورزش را در یک صد سال اخیر ثبت و ضبط کردیم. دو مرحله رونمایی از محصولات تاریخ شفاهی را داشتیم.
پرداخت ۵ میلیارد تومان به پیشکسوتان در سال ۱۴۰۱
او در مورد حمایت از پیشکسوتان گفت: در دوره چهارساله بیشترین توجه مادی و معنوی نسبت به پیشکسوتان محقق شد و ۳میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان حمایت کردیم. برای سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت ۵ میلیارد تومان برای حمایت از پیشکسوتان برنامه ریزی شده است. ما تلاش کردیم در مدت چهارساله ۱۲ برنامه را عملی کنیم.
مجمع در ۳ خرداد هر تصمیمی بگیرد انتخابات را در آن زمان برگزار می‌کنیم
رییس کمیته ملی المپیک در مورد نشست هیات اجرایی شورای المپیک آسیا گفت:  این جلسه فوق العاده بود و ستاد عالی بازی های آسیایی آمادگی برگزاری بازی ها را داشت اما دولت چین به دلیل کرونا این آمادگی را ندارد. مسئولان ستاد بازی ها به صورت مجازی گزارش دادند و به دلیل قرنطینه امکان حضور در نشست را نداشتند. در نهایت بازی های آسیایی یک سال به تعویق افتاد و تعیین زمان نهایی با توجه به تداخل با رویدادهای دیگر نیاز به مطالعه دقیق داشت. من بلافاصله نامه‌ای به کمیته ملی المپیک ارسال کردم که چون بازی ها به تعویق افتاده تاییدیه آیین نامه را سریعا به ما اعلام کنند. در هیات اجرایی روز گذشته نیز بحث برگزاری انتخابات در اولین فرصت مطرح شد. دو دیدگاه وجود داشت: اول  آغاز ثبت نام  در هفته اول خرداد و ۴۵ روز بعد انتخابات باشد. به نظر ما هم منطقی ترین و سریع ترین زمان بود.
دوم، پیشنهادی از سوی روسای فدراسیونها مطرح شد که چون این تاریخ با حضور در بازی های کشورهای اسلامی تداخل دارد، آغاز ثبت نام ها ۱۵ تیر و انتخابات ۳۰ مرداد پس از پایان بازی های کشورهای اسلامی باشد. جمع بندی این شد که در مجمع به رای گذاشته شود و تصمیم مجمع اعلام رسانه‌ای شود. طبق اساسنامه مجمع باید دو هفته قبل زمان مجمع را اعلام می کردیم و این کار انجام شد. مجمع در روز ۳ خرداد هر تصمیمی بگیرد همان موقع بیانیه انتخابات را صادر می‌کنیم.  
حرمت مجمع باید حفظ شود
صالحی امیری در مورد اینکه نیازی به رای مجمع برای تعیین زمان انتخابات نیست، تصریح کرد: پیشنهاد من این بود. چون برای تصمیمات کلان حتما مجمع به عنوان عالی ترین سطح تصمیم گیری، دخالت مستقیم داشته باشد. حرمت مجمع باید حفظ شود. مجمع تصمیم گرفت انتخابات بعد از بازی ها باشد و اکنون هم مجمع زمان جدید انتخابات را تعیین کند. پیش‌بینی من این است که در ۴۵ روز آینده تاییدیه اساسنامه می آید.
۱۵ تیر بازنشسته‌ام
صالحی امیری در مورد بازنشستگی خود تصریح کرد: تاریخ بازنشستگی من بر اساس ۳۵ سال خدمت ۱۵ تیر خواهد بود. مجلس تصویب کرده بود تغییرات اساسنامه باید به تصویب دولت برسد. روند اصلاح تسریع شد، کمیته کارشناسی تشکیل شد، اساسنامه را در مجمع تصویب کردیم، به کمیسیون اجتماعی ارسال و تصویب شد که به صحن دولت رفت. بعد از آن اساسنامه به شورای نگهبان ارسال و با نگاه مثبت آنها تصویب شد. تاریخ تصویب ۲۴ آبان ۱۴۰۰ تایید و دی ماه توسط دولت ابلاغ شد. ماده ۱۹ می‌گوید ریاست کمیته افتخاری است و شغل محسوب نمی‌شود. به لحاظ سابقه ایثارگری ۳۵ سال سابقه و ۶۵ سال سن را مطرح می‌کنند و الان من در سن ۶۱ سالگی هستم امکان فعالیت در ۴ سال آینده را دارم اما چنین تصمیمی ندارم. ۳ نفر از اعضای هیات اجرایی بازنشسته هستند اما براساس همین ماده مشکلی ندارند و حضورشان قانونی است. من کرسی را به فرد شایسته‌ای خواهم سپرد.
هیات اجرایی برای رفع شائبه خواست مجمع رای بدهد
او در مورد دلیل برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تعیین زمان مجمع گفت: چون شائبه نباشد که اعضای هیات اجرایی  در جهت منافع خود هستند قرار شد مجمع به عنوان عالی ترین بخش، تصمیم گیری کند. من می توانم اختیاری که مجمع به من تفیض کرده را به خود مجمع تفیض کنم.
صالحی امیری در مورد اینکه طبق اساسنامه باید دعوتنامه یک ماه قبل اعلام شود نه ۱۵ روز، گفت:  زمان ارسال دعوتنامه برای مجمع عادی یک ماه و مجمع فوق العاده ۱۵ روز قبل از آن می توان این کار را انجام داد.
برگزاری مجمع فوق‌العاده از اختیارات رییس است و مشکلی ندارد
او  در خصوص اینکه حرمت مجمع در ۱۷ اسفند ماه حفظ نشد و تعداد رای نصف به علاوه یک در آن مجمع رعایت نشد، یادآوری کرد: اعضای مجمع در ۱۷ اسفند رای دادند و نهادهای نظارتی هم آمدند و بررسی کردند و تایید کردند. صورت جلسه در IOC هم تایید شد. قرار نیست بعد از رسمیت و تایید آن هر کسی بگوید من آن را قبول ندارم.
نهاد برگزارکننده باید پاسخگوی انتخابات باشد
رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که مهمترین وظیفه کمیته، نظارت بر انتخابات فدراسیون ها است و چرا در قبال مهندسی انتخابات سکوت کرده است؟ تصریح کرد: من در این خصوص نمی‌خواهم صحبت کنم و حرف من این است انتخابات باید طبق اساسنامه باشد. اگر هست که هیچ اگر نه نهاد برگزارکننده باید پاسخ دهد.
یکسال قبل گفته‌ام در انتخابات شرکت نمی‌کنم
او در مورد اینکه خودش نخواسته در انتخابات شرکت کند یا مجبورش کرده‌اند؟ تاکید کرد: من یکسال قبل از تشکیل دولت بنا بر شهادت اعضای هیات اجرایی، مجمع و کمیسیون رسانه اعلام کردم دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنم و برای دوره چهارساله آمده‌ام. تا امروز برای عدم ثبت‌نام در مجمع انتخاباتی از هیچ مرجعی با من صحبت نشده است. البته در این مدت برخی‌ها اخلاق را زیر پاک گذاشتند و حرفهایی زدند و این بداخلاقی‌ها باید ریشه‌کن شود.
او در مورد علت انتقادات نسبت به او گفت: باید از آنها پرسید و من نباید جواب بدهم. کسانی که ناکارآمدی داشته‌اند حق تعیین تکلیف کمیته را ندارند.  
او در پاسخ به این پرسش که حق امضا گرفته شده است یا خیر؟ تصریح کرد: این هم ساخته و پرداخته ذهن کسانی است که دوست دارد این گونه باشد. آن چه برای اینجانب هست ورزش قهرمانی است و نباید هیچ حاشیه‌ای در مسیر قطار قهرمانی مانع ایجاد کند. من همیشه از حاشیه دور بوده‌ام. برخی افراد که سابقه ناکارآمدی مدیریتی در ورزش داشتند نباید خود را قیم ورزش ایران بدانند. پیشکسوتان قهرمانان و بزرگان قیم ورزش قهرمانی هستند و هیچ کسی نمی تواند خود را قیم ورزش بداند و تعیین تکلیف کند خصوصا کسانی که ناکارآمدی داشته ‌اند حق تعیین تکلیف راجع به کرسی کمیته ملی المپیک اعم از هیات اجرایی و ریاست را ندارند.


کد مطلب: 281562

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/281562/صالحی-امیری-چهار-سال-تلاش-کردیم-روزمرگی-فاصله-بگیریم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com