تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
plusresetminus
حزب الله: به گفته متخصصان با پوشش واکسیناسیون کرونا، آمار فوت، ابتلا و میزان بستری‌ها در کشور کاهش پیدا کرده است.
۰
کد مطلب : ۲۸۱۵۲۹
از آمار فوت و بستری چند صد نفری روزانه تا تک رقمی شدن قربانیان کرونا
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بیماری کرونا بزرگترین چالش قرن در دنیا لقب گرفته است. به گفته متخصصان با انجام واکسیناسیون در دنیا و در کشورمان، آمار مرگ و میر، ابتلا و همچنین بستری رو به کاهش است.
امروزه بازگشایی در تمام سطوح انجام شده است؛ اما این موضوع ربطی به افزایش یا کاهش آمارها ندارد.
در سال ۹۹ بیماری کرونا تازه و ناشناخته بود و به همین دلیل محدودیت های مختلف از جمله قرنطینه خانگی را در تمام کشورها اجرا کرده بودند؛ اما امروزه محدودیت ها کاهش یافته اند و سیاست دنیا برگشت به زندگی عادی با رعایت شیوه نامه ها است.
با بررسی آمارهای یک روز خاص از اردیبهشت در سال ۹۹ و پارسال در می یابیم که تعداد مبتلایان در سال ۹۹، ۹۸۳ نفر، در سال گذشته ۱۷ هزار و ۸٠ نفر و امسال ۶۵۵ نفر بوده است.
میزان فوت بیماران مبتلا به بیماری کرونا در یک روز مشابه در سال ۹۹ حدود ۷۱ نفر، سال گذشته ۳۳۲ نفر و امسال ۱۳ نفر گزارش شده است.
تعداد بیماران بد حال در سال ۹۹ ۲۹۷۶ نفر ، سال گذشته پنج هزار و ۴۲۱ نفر و امسال هزار و یک نفر گزارش شده است.
آمارها نشان از این دارند که واکسیناسیون تاثیر مثبت و خوبی در زمینه کاهش چشمگیر ابتلا، فوت و بستری افراد در بیمارستان ها دارد.
شهنام عرشی، معاون دفتر مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر شیوع بیماری کرونا، آمار مرگ و میر، ابتلا و همچنین میزان بستری در کشور کاهش خوبی پیدا کرده که یکی از دلایل اصلی آن انجام واکسیناسیون است.
به گفته وی در اوایل شیوع بیماری کرونا درمان خاصی برای این عارضه نبود و در مراحل بعدی درمان های بیماران فرق کرد.
عرشی گفت: در ماه های اول شیوع بیماری کرونا، ایمنی در بین افراد وجود نداشت و برخی از مردم بدون علامت بودند. این موضوع سبب افزایش آمارها شده بود. امروزه میزان رعایت دستورالعمل ها بهتر شده و واریانت ها با شدت های متفاوتی در دنیا و کشورمان وجود دارند.
حمید سوری، اپیدمیولوژیست گفت: وقتی بیماری کرونا در سال ۹۸ در کشورمان شیوع پیدا کرد، به دلیل سردرگرمی اولیه در خصوص این بیماری، نظام سلامت کشور دچار غافلگیری شده بود. متاسفانه به موضوع قرنطینه توجه لازم نشد و اعمال محدودیت های کوتاه مدت جز تحمیل هزینه های زیاد اقتصادی موثر واقع نشد.
به گفته وی با شیوع بیماری کرونا با وجود هشدارهای لازم توسط کارشناسان نکات لارم در زمینه بروز اپیدمی جدی گرفته نشد بود.
او گفت: طرح شهید سلیمانی یکی از پروژه های موثر و خوب در راستای شناسایی بیماران و کانون های طغیان اپیدمی بود که متاسفانه مورد حمایت کافی قرار نگرفت.
 
بزرگترین چالش قرن از آمار فوتی و بستری وحشتناک تا تک رقمی شدن قربانیان کرونا/
او گفت: میزان مرگ و میر، مبتلایان و حتی تعداد بستری ها در بیمارستان ها و مراکز درمانی در این مدت یعنی بین سال های ۹۹ تا ۱۴٠۱ کاهش چشمگیری پیدا کرده است. یکی از علت های کاهش موارد فوت و ابتلا، واردات واکسن و تزریق آن برای مردم بود. این موضوع سبب ایجاد میزانی از ایمنی در بین مردم کشورمان شده است.
به گفته وی واکسیناسیون کرونا در ایران به دلایل مختلف از جمله تحریم ها دیر انجام شد و همین مسئله سبب شده است تا افراد نسبت به مردم سایر کشورها ایمنی بدنشان بیشتر شده باشد.
او گفت: با ورود حجم زیادی از واکسن کرونا در کشور در عرض چند ماه، ۷۵ درصد از مردم دو دز واکسن کرونا را دریافت کردند. ما باید یک نقشه راه بر ای بازگشت به شرایط زندگی عادی ترسیم کنیم. بازگشایی های مجدد ادارات و دانشگاه ها با وجود تزریق واکسن کرونا باید طبق مطالعات و بررسی های لازم انجام شده باشد.
به گفته وی در حال حاضر واریانت امیکرون مرگ و میر بالایی نسبت به موج دلتا در کشور نداشته است؛ اما باید تمامی موارد را در سراسر کشور رصد کرد تا دوباره دچار غافلگیری و بروز طغیان اپیدمی در ایران نشویم.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین