کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی ماسک کرونا از چهره کنکورهای کشوری کنار می‌رود

مهر , 21 ارديبهشت 1401 ساعت 9:23

حزب الله:
پس از دو سال از شیوع پاندمی کرونا و در حالی که آمار درگذشتگان کرونا تک رقمی شده، به نظر می‌رسد آزمون‌های کشوری به ثبات رسیده‌ و مُهر تعویق از کنکورها برداشته شده است.


 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،اواخر سال ۱۳۹۸ در روزهایی که کشور همچون سایر نقاط جهان در تب و تاب مواجهه به ویروس کرونا بود، قرار بود در اسفندماه ۹۸ کنکور دکتری با حضور بیش از ۲۰۰ هزار داوطلب برگزار شود که ناگهان اولین بر آزمون‌های کشوری مُهر تعلیق خورد.

همزمان با آن ۷ آزمون کشوری دیگر از جمله امتحانات علوم پایه پزشکی، امتحانات علوم پایه دندانپزشکی، امتحانات پیش کارورزی، امتحانات جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی)، آزمون جامع پیش درمانگاهی دامپزشکی و آزمون دستیاری پزشکی نیز به تعویق افتادند.
در ادامه این تعویق‌ها هر زمان یک تاریخی برای آزمون‌ها اعلام می‌شد و در مقابل داوطلبان نیز از شرایط برگزاری کنکورها در شرایط کرونا اطلاعی نداشتند و با توجه به خطر بیماری که همچنان ناشناخته بود درخواست داشتند که آزمون‌ها برگزار نشود.
همان زمان مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و قرار شد آموزش از طریق مجازی پیگیری شود و این موضوع برای داوطلبان آزمون‌ها شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرد. ترم بهمن ماه نیمه‌کاره به آموزش مجازی کوچ کرده بود و بسیاری از سازوکارهای آموزشی دچار تغییر و تحول شده بود.
ادامه پاندمی کرونا اجازه برنامه‌ریزی را از سیستم آموزشی سلب کرده بود. در حالی که جامعه با موضوع شیوع بیماری مواجه بود و خانواده یک میلیون نفری داوطلبان کنکورهای کشوری نگران وضعیت برگزاری و چگونگی برگزاری بودند، کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری با مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در چند نوبت به تعویق افتادند.
ابتدا مقرر شد این آزمون‌ها بعد از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ برگزار شوند اما با ادامه شرایط خطرناک بیماری کرونا و اعتراضات گسترده داوطلبان زمان آزمون‌ها تغییر یافت و قرار شد کنکور سراسری سال ۹۹ از ۱۲ و ۱۳ تیرماه به ۳۰ و ۳۱ مردادماه ۹۹ و آزمون دکتری تخصصی سال ۹۹ که قرار بود در ۹ خرداد برگزار شود در ۲۶ تیر برگزار شود و آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ نیز که پیش از این قرار بود در روزهای ۲۲ و ۲۳ خردادماه برگزار شود به روزهای ۲ و ۳ مرداد موکول شد.
اما این زمان‌ها بازهم تغییر کرد و زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ به ۱۶ و ۱۷ مردادماه ۹۹ و زمان آزمون دکتری تخصصی (نیمه متمرکز) سال ۹۹ به پنجشنبه ۹ مرداد سال ۹۹ موکول شد. در نهایت آزمون دکتری سال ۹۹ به عنوان اولین آزمون کشوری در دوران کرونا، با پروتکل‌های بهداشتی خاص که برای اولین بار در دوران آزمون‌های کشوری بود، برگزار شد.
از آن زمان به بعد ماسک به اقلام ضروری آزمون‌ها بدل شد و برای نخستین بار در تاریخ آزمون‌های کشوری محل‌های جداگانه از حوزه امتحانی به عنوان محل آزمون داوطلبان مبتلا به بیماری کرونا در نظر گرفته شد که البته این موضوع در زمان کنکور سراسری به محلی برای سو استفاده برخی از افراد را از شرایط به وجود آورد.
در سال ۱۴۰۰ نیز زمان برگزاری آزمون‌ها ابتدا به صورت تقویم آزمون‌ها اعلام شد. آزمون سراسری در روزهای ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ تیرماه برگزار شد و پس از آن آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در روزهای چهارشنبه ۶ مردادماه، پنج شنبه ۷ مردادماه و جمعه ۸ مرداد برگزار شد.
در سال ۱۴۰۰ چند آزمون بین المللی و چند آزمون استخدامی با تعویق مواجه شدند که دوباره در زمان‌های جدید نیز این آزمون‌ها برگزار شدند.
تعویق آزمون‌های کشوری به آزمون‌های گروه علوم پزشکی نیز تسری پیدا کرد و مهمترین آزمون گروه علوم پزشکی یعنی آزمون دستیاری نیز دستخوش تغییرات بی وقفه شد که همین موضوع مبدا مشکلاتی شد که تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است.
چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پس از لغو در روزهای ۱۵ اسفند ۹۸ و ۴ اردیبهشت ماه ۹۹، بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار شد در ۵ تیرماه ۹۹ برگزار شود اما در نهایت ۱۶ مرداد برگزار شد. همین مسئله موجب شد که دستیاران پزشکی که به عنوان خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا بودند در مهرماه به بیمارستان‌ها معرفی نشوند و کار خود را از آبان ماه آغاز کردند.
پس از آن دومینوی تغییر زمان آزمون دستیاری به دوره‌های چهل و هشتم و چهل و نهم نیز سرایت کرد و آزمون چهل و هشتم که قرار بود در ۷ اسفندماه ۹۹ برگزار شود با اعتراض داوطلبان به ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ موکول شد و در نهایت با تعویقی دوباره آزمون در ۸ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
همین امر برای دوره چهل و نهم هم رخ داد و در حالی که ابتدا اعلام شد آزمون دستیاری دوره چهل و نهم در ۵ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، پس از برگزاری شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مقرر شد آزمون در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شود و در نهایت ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به عنوان تاریخ قطعی آزمون مشخص شد اما این زمان مورد اعتراض برخی از داوطلبان قرار گرفت و عنوان کردند دیوان عدالت اداری رأی داده است که زمان آزمون دستیاری باید به تعویق بیافتد.
دلایل داوطلبان برای تعویق زمان آزمون‌های کشوری: آموزش مجازی برای یادگیری کافی نبوده است، آموزش حضوری مدارس و امتحانات نهایی با فاصله کمی از زمان کنکور قرار گرفته است، همه دوز سوم واکسن کرونا نزده‌اند، دوره رفع اشکال برای دوازدهمی‌ها برگزار نشده استاما در سال ۱۴۰۱ با وجود کاهش چشمگیر مبتلایان به بیماری کرونا و ثبات نسبی شرایط بیماری در کشور هنوز برخی از داوطلبان نسبت به زمان برگزاری آزمون‌ها معترض هستند و معتقد هستند که آموزش مجازی برای یادگیری کافی نبوده است. همچنین برخی داوطلبان کنکور سراسری می‌گویند که آموزش حضوری مدارس و امتحانات نهایی با فاصله کمی از زمان کنکور قرار گرفته است و این امر مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است.
ابتدا داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در پویش‌هایی دلایلی برای درخواست تعویق آزمون کارشناسی ارشد مطرح کردند. آنها می‌گویند بر اساس قوانین مصوب، فاصله آزمون‌ها از هم باید یک سال باشد و زمان دو آزمون کارشناسی ارشد یک فاصله ۱۰ ماهه را نشان می‌دهد و اینکه بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان آزمون برگزار شود مشکلاتی ایجاد می‌کند.
احتمال همه‌گیری زیرسویه‌های جدید کرونا و عدم تزریق دوز سوم در میان داوطلبان و خانواده‌هایشان از دیگر نکاتی است که داوطلبان به آن اشاره می‌کنند.
از دیگر دلایل داوطلبان، همزمانی آزمون‌های مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت و وزارت علوم با امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها است که معتقد هستند مشکلاتی را برای داوطلبانی که هنوز دانشجو هستند ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر گروهی از داوطلبان کنکور سراسری نیز تاکید دارند که با توجه به اینکه مدارس بعد از نوروز ۱۴۰۱ حضوری شده است باید وقت بیشتری در اختیار داشته باشند و خواستار تعویق زمان کنکور شدند.
این گروه از داوطلبان می‌گویند که عدالت آموزشی حکم می‌کند دوره رفع اشکال برای دوازدهمی‌ها برگزار شود زیرا بسیاری از داوطلبان توان هزینه‌های گزاف کلاس‌های کنکور ندارند و آموزش آنلاین کافی نبوده است و دانش آموزان چیز زیادی یاد نگرفته‌اند و افت تحصیلی باعث شده داوطلبان نتوانند معدل خوبی داشته باشند.
در این میان برخی از داوطلبان به ابتلای کرونا به عنوان یک عامل بازدارنده برای درس خواندن اشاره کردند. برخی گفتند زمان اعلام نتایج سال گذشته دیرتر بوده و زمان کمی برای آماده سازی در اختیار داشتند.
در مقابل اما مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش پزشکی به عنوان متولیان آزمون‌ها پاسخ داده‌اند که آزمون‌های کشوری در سال ۱۴۰۱ در موعد مقرر خود برگزار می‌شوند.
دکتر حسن مروتی سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ در تاریخ‌های مقرر در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: این آزمون در نوبت صبح این سه روز برگزار می‌شود و تعداد ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ نفر شرکت کننده خواهیم داشت.
وی افزود: در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۳۹ هزار و ۹۰۶ داوطلب زن معادل ۵۳ درصد و تعداد ۳۰۷ هزار و ۳۰۳ داوطلب مرد معادل ۴۷ درصد شرکت کرده‌اند. آمار داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر حدود ۲ درصد بیشتر است.
مروتی با اشاره به گسترش حوزه‌های امتحانی در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ یادآور شد: آزمون در تعداد ۱۸۵ شهر و ۳۸۰ حوزه امتحانی برگزار می‌شود و با توجه به تغییر آموزش مجازی به آموزش حضوری و اینکه برخی از داوطلبان آزمون هنوز دانشجو هستند، تعداد ۵ هزار و ۵۴۶ داوطلب درخواست تغییر حوزه امتحانی خود را ثبت کردند و فرصت یافتند که جابجایی حوزه داشته باشند.
وی با اشاره به روند آماده سازی برای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: آماده سازی دفترچه سوالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ تقریباً رو به اتمام است و تمام سوالات در قرنطینه آماده است و طبق روال مشخص در زمان لازم به حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود.
سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش با تاکید بر این نکته که امکان تعویق برای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ وجود ندارد گفت: درست است که آماده سازی دفترچه‌های کنکور کارشناسی ارشد در حال انجام است اما مهمترین نکته این است که آزمون‌ها باید در موعد مقرر برگزار شود تا بتوانیم در شهریورماه نتایج را اعلام کنیم زیرا هر نوع تغییر در آزمون معرفی افراد به دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کندسرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش با تاکید بر این نکته که امکان تعویق برای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ وجود ندارد گفت: آماده سازی دفترچه‌های کنکور کارشناسی ارشد در یک روند در حال انجام است و آزمون سازی و تست دفترچه‌ها و فرستادن به چاپخانه انجام شده است اما مهمترین نکته این است که آزمون باید در موعد مقرر برگزار شود تا بتوانیم در شهریورماه نتایج را اعلام کنیم.
وی افزود: هر نوع تأخیر و تعویقی در آزمون موجب می‌شود که در روند آموزشی دانشگاه‌ها اختلال ایجاد شود. ضمن اینکه پس از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد، آزمون سراسری را در پیش داریم و پس از آن آزمون‌های کاردانی به کارشناسی بر اساس برنامه‌ریزی ها تعیین شده‌اند. هر نوع تغییر در یکی از آزمون‌ها به تبع آن معرفی افراد در دانشگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شود.
مروتی در پاسخ به استدلال داوطلبانی که خواستار تعویق آزمون کارشناسی ارشد به دلیل نبود آمادگی کافی و آموزش مجازی هستند، گفت: آزمون کارشناسی ارشد یک مسابقه است، برای کنکور کارشناسی ارشد حد نصاب تعیین نشده است که فردی بخواهد آن را کسب کند و دیگری نتواند. ضمن اینکه قصد آموزش مجازی این بوده که دانشجویان در آموزش با کمترین آسیب مواجه شوند.
وی افزود: از سوی دیگر داوطلبان فرصت مناسبی را از شهریورماه سال گذشته تاکنون در اختیار داشته‌اند که بتوانند با منابعی که در دسترس آنها بوده و فرصت طولانی تا آزمون، آمادگی لازم را کسب کنند و اگر ضعف آموزشی را در خود احساس کردند برطرف کنند.
سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش درباره ادامه روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان برگزاری آزمون‌ها گفت: سازمان سنجش در برگزاری آزمون‌ها تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است و خوشبختانه در آخرین اطلاعیه‌ای که ستاد ملی مقابله با کرونا در اختیار سازمان سنجش قرار داده با توجه به میزان شیوع بیماری کرونا، پروتکل‌ها سبک تر شده است.
وی گفت: به این ترتیب سازمان سنجش اجازه دارد فاصله صندلی‌ها را از ۱.۵ متر به یک متر کاهش بدهد که این به معنای اضافه شدن به ظرفیت هر یک از حوزه‌های امتحانی است اما همچنان پروتکل‌های را رعایت خواهیم کرد اما خوشبختانه شرایط پیک‌های کرونا بر آزمون حکمفرما نیست.
همچنین در این زمینه دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص تقاضای داوطلبان مبنی بر تعویق آزمون‌ها یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ تلاش می‌شود که نتایج تمامی آزمون‌ها تا شهریورماه اعلام شود و دانشجویان اول مهرماه در کلاس دانشگاه‌ها حاضر شوند از همین رو امکان تعویق آزمون‌ها نیست. اگر کرونا بوده همه تحت تأثیر آن بوده‌اند و کنکور هم یک مسابقه است.
دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در خصوص احتمال تعویق برخی آزمون‌های سراسری که از سوی تعدادی از داوطلبان نیز مطرح می‌شود، گفت: تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده شورای سنجش و پذیرش آموزش خواهد بود و در مورد این موضوعات تصمیم‌گیرنده شورا است که تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.
زلفی‌گل تأکید کرد: شورای سنجش و پذیرش معمولاً نظم و انضباط آموزشی را در تصمیم‌گیری‌های خود ملاک قرار می‌دهد و در آن یک فرد تصمیم‌گیرنده نیست.
در همین زمینه دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز درباره آزمون دستیاری پزشکی یادآور شد: اصرار وزارت بهداشت مبنی بر عدم تعویق این آزمون رعایت عدالت آموزشی برای داوطلبانی است که بر اساس تقویم آزمون‌ها خود را آماده کرده‌اند، ازجمله، استعدادهای درخشان که مستقیماً و بدون گذراندن طرح در آزمون شرکت می‌کنند و نیز پزشکان عمومی جوانی که مدتی است تمام کارهای خود را تعطیل و آماده آزمون شده‌اند و تعدادشان هم بسیار زیاد است.
وی توضیح داد: مهم‌ترین علت مخالفت با تعویق امتحان، عدم حضور به موقع دستیاران در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها است که نظام آموزشی و درمانی کشور را مختل می‌کند و این خط قرمز وزارت بهداشت است زیرا سلامت مردم به خطر می‌افتد.
در ادامه این تاکید دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت هم در مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر لزوم حضور متخصصان در مراکز درمانی یکی از مسیرهای حضور متخصصان را آزمون دستیاری برشمرد و گفت: این آزمون در ۲۲ اردیبهشت ماه قطعاً برگزار می‌شود.
تقویم آزمون‌های کشوری که تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود
ردیف آزمون تاریخ برگزاری
۱ چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
۲ سی و نهمین دوره آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
۳ آزمون مرحله غیرمتمرکز المپیاد علمی - دانشجویی کشور ۲۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۱
۴ چهلمین دوره آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
۵ آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
به این ترتیب از پنجشنبه بیست و دوم تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ پنج آزمون کشوری برگزار می‌شود.


کد مطلب: 281516

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/281516/وقتی-ماسک-کرونا-چهره-کنکورهای-کشوری-کنار-می-رود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com