تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
plusresetminus
دولت خانه بسازد و قسطی بفروشد

مسکن گاو شیرده شده است!

حزب الله:عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان در نشستی پیشنهاد داد که به دلیل توان پایین متقاضیان نهضت ملی مسکن، دولت از منابع خودش واحدها را بسازد و به صورت اقساطی به مردم واگذار کند. همچنین معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه پروانه ساختمانی همانند گاو شیرده شده که همه می‌خواهند آن را بدوشند، اعلام کرد که تا خردادماه روند صدور پروانه به دو ماه کاهش پیدا می‌کند.
۰
کد مطلب : ۲۸۱۵۱۳
مسکن گاو شیرده شده است!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حسن محتشم - عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت ساختمان و مسئولان شهرداری تهران که شب گذشته برگزار شد اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن سوال این است که برای چه قشری می‌خواهیم بسازیم؟ احداث مسکن الزاماتی می‌طلبد که ساختار آن در طرح نهضت ملی مسکن دیده نشده و هدف ساخت یک میلیون واحد محقق نخواهد شد.
 
وی با اشاره به اعلام قیمت متری ۴.۵ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: حداقل قیمتی که دولت اعلام کرده برای سازندگان صرف نمی‌کند از آن طرف خریدار هم توان مالی ندارد. بنابراین بسیاری از کسانی که ثبت نام می‌کنند امتیازشان را می‌فروشند و به صف بی‌خانه‌ها می‌روند. بنابراین دولت باید با استفاده از منابع خودش این پروژه را جلو ببرد و واحدها را وارد بازار اجاره کند یا به صورت اقساطی به متقاضیان بفروشد.
 
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران خاطرنشان کرد: در طرح مسکن مهر قرار بود دولت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد اما از ۱۵ سال پیش تاکنون سالیانه ۱۳۵ هزار واحد ساخته و جمعاً حدود ۲ میلیون واحد احداث شده است.
 
محتشم با طرح این پیشنهاد که دولت باید ساخت و ساز را به بخش خصوصی واگذار کند گفت: اگر بخش خصوصی می خواهد در ساخت و ساز به توفیق برسد باید از تکنولوژی کشورهای توسعه یافته استفاده کند تا هم بهره وری اقتصادی را افزایش دهد و هم کیفیت ساخت را بالا ببرد.
 
۸۰ درصد مردم تهران زیر خط فقر مسکن هستند
 
در ادامه این نشست، حمیدرضا صارمی ـ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم تهران زیر خط فقر مسکن هستند گفت: شاخص دسترسی به مسکن در تهران به ۶۵ سال رسیده است.
 
وی با انتقاد از عواملی که باعث رکود ساخت و ساز در شهر تهران شده است، افزود: پروانه ساختمان شبیه گاو شیردهی شده که هر کس سطلی گرفته و آن را می‌دوشد. الان هم دیگر شیر ندارد و از خونش می‌مکند.
 
صارمی چند اقدام را برای تسهیل فرآیند ساخت و ساز توسط شهرداری برشمرد و گفت: درصددیم که تا وقتی عملیات اجرایی شروع نشده پول ندهند. یعنی زمانی که کسی پروانه دریافت کرد، تا زمان عملیات اجرایی ساختمان شروع نشده مبلغی پرداخت نشود. مبلغی که پرداخت می شود مبلغ کل ساختمان است. همچنین ما مدت زمان صدور پروانه را تا آخر خردادماه به دو ماه می‌رسانیم.
 
نیاز بازار، واحدهای کوچک متراژ است
 
در بخش دیگری از این نشست داوود بیدار ـ عضو انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: فعالان صنعت ساختمان نباید صرفا به دولت متکی باشند؛ کما اینکه برخی شرکت‌های ساختمانی با اتکا به توان خود در حال حاضر فعال هستند و پروژه‌های شاخصی را به سرانجام می‌رسانند.
 
وی با بیان اینکه خانه‌های کوچک متراژ، نیاز امروز کشور است افزود: می‌توان واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متر متناسب با توان اقتصادی خانوارها احداث کرد. در حال حاضر واحدهای کوچک متراژ در جنوب تهران مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.
 
بیدار تصریح کرد: قیمت واحدهای نوساز بر اساس هزینه‌های ساخت ارائه می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت مسکن حباب دارد بلکه به دلیل افزایش تورم، قیمت زمین و نهاده‌های ساختمانی رشد کرده که به افزایش قیمت مسکن منجر شده است.
 
به گفته وی در حال حاضر با حجم زیادی از خانه‌های خالی در شمال تهران و شهرهای اطراف مواجهیم، اما در مناطق کم‌برخوردار درون شهرها ظرفیت مناسبی برای ساخت و ساز وجود دارد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین