کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برآورد زمان پایان کمبود ریز تراشه در جهان

20 ارديبهشت 1401 ساعت 14:00

حزب الله:بسیاری از تحلیل گران در حال حاضر معتقدند که مشکل کمبود تراشه در سه ماهه سوم یا چهارم سال 2022 کاهش خواهد یافت و ممکن است تا سال2023 طول بکشد تا اکثر تراشه ها وارد زنجیره تامین شوند.


 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،  کاهش عرضه در این زمینه از سوی شرکتها و سرمایه‌گذاری بزرگ ملی کشورهایی نظیر کره جنوبی، ایالات متحده و اروپا  نیست ، بلکه عمدتا ناشی از کارخانه‌ها و ریخته‌گری‌های قدیمی تراشه است که فرآیندهای آن‌ها دور از تکنولوژی پیشرفته هستند و از ویفرهای سیلیکونی نسبتاً کوچک استفاده می‌کنند.
 
·       طبق داده های شرکت تحقیقات بازار  IDC ، تقاضای  صنعت خودرو در صنعت ریز تراشه 39.5 میلیارد دلار است که کمتر از 9 درصد از تقاضای تراشه را تشکیل می دهد. تا سال 2025، این رقم با نرخ سالانه حدود 10 درصد رشد خواهد کرد. در حال حاضر، صنعت خودروسازی جهانی با اشتغالزایی مستقیم بیش از 10 میلیون نفر از  حساسیت بسیار بالایی برای مصرف کنندگان و سیاستمداران برخوردار است.

 
·       بر خلاف سایر صنایع، ریزتراشه‌ در صنعت خودرو با استفاده از فرآیندهای طراحی شده به منظور رعایت استانداردهای ایمنی تولید می‌شوند. با این حال، صنعت خودرو خطوط تولید مشابهی را با سایر صنایع مشترک است  - خطوط تولید فرآیندی بالاتر از 40 نانومتر، از جمله تولید آی‌سی‌های آنالوگ، تراشه‌های مدیریت انرژی، درایورهای نمایشگر، میکروکنترلرها و حسگرها.
 
·       پانزده سال پیش، تکنولوژی ساخت تراشه در زمره  پیشرفته ترین تکنولوژی ها قرار داشت  و خطوط تولیدی که بر اساس گره های قدیمی (nodes) تراشه تولید می کردند، 54 درصد از ظرفیت نصب شده را تشکیل می دادند. امروزه معمولا از این گره های قدیمی برای ویفرهای سیلیکونی 200 میلی متری استفاده می شود. این صنعت به منظور کاهش هزینه در سال 2000 به سمت ویفرهای 300 میلی متری رفت، اما بسیاری از زیرساخت های قدیمی 200 میلی متری هنوز ادامه یافته و  حتی در حال گسترش اند.
 
 

 
·       گرچه صنعت خودرو مستاصل است، اما عجله ای برای ساخت ویفر 200 میلی متری جدید ندارد.، زیرا بازده سرمایه گذاری در آن بالا نیست. مهمتر از آن، در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های گره سنتی node)) در چین وجود دارند که به طور مؤثر عمل نمی‌کنند، اما دیر یا زود، تولید آنها دوباره شروع خواهد شد. این وضعیت انگیزه ساخت کارخانه های جدید را کاهش می دهد.
 
 
 
·       طبق داده‌های انجمن صنعت تجهیزات تولید تراشه (SEMI)، شمار کارخانه های (fabs) ویفر 200 میلی‌متری از 212 مورد در سال 2020 به 222 مورد در سال 2022 افزایش می‌یابد که تقریباً نیمی از افزایش مورد انتظار برای تولید ویفرهای سودآورتر  300 میلی‌متری است.
 

·       از ابتدای سال 2020 تا پایان سال 2022، ظرفیت تولید بیش از 40 شرکت بیش از 750000 قطعه در ماه افزایش می یابد. پیش بینی بلند مدت  تا پایان سال 2024 این است که ظرفیت کارخانجات  200 میلی متری 17 درصد افزایش خواهد یافت.  بنا بر پیش بینی انجمن  پس از اینکه هزینه تجهیزات کارخانه 200 میلی متری برای اولین بار در سال 2020 از مرز 3 میلیارد دلار فراتر رفت، در سال 2021 به 4.6 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. اما پس از آن هزینه ها در سال 2022 به 4 میلیارد دلار کاهش می یابد. در مقابل، انتظار می‌رود که هزینه تجهیز ویفرهای 300 میلی‌متری در سال 2021 به 78 میلیارد دلار برسد.
 
·       کمبود تراشه همزمان با تلاش کشورها برای ترویج ساخت تراشه های لوژیک (logic) پیشرفته روی داده است. کره جنوبی اعلام کرده است که قصد دارد 450 میلیارد دلار در ده سال آینده سرمایه گذاری نماید، ایالات متحده برای تصویب قوانینی برای سرمایه گذاری 52 میلیارد دلاری فشار می آورد و اتحادیه اروپا ممکن است تا 160 میلیارد دلار در بخش نیمه هادی سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری سازندگان تراشه به شکل گستره ای از چندی پیش آغاز شده است.
 
·       بر اساس داده‌های انجمن ، در سراسر جهان، از آوریل 2021، تجهیزات سرمایه‌ای که برای تولید نیمه‌رساناها استفاده می‌شوند، 56 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. انجمن همچنین در گزارش  "پیش بینی کارخانه جهانی" در تاریخ 3 ژوئن 2021 یادآور شده است  که 10 کارخانه جدید 300 میلی متری در سال 2021 و 14 کارخانه دیگر در سال 2022 فعال خواهند شد .
 
 

 
 
·       توسعه  ساخت ظرفیت تولید مدار مجتمع در مقیاس جهانی قطعاً سرمایه‌گذاری در این دهه را افزایش می‌دهد تا به بالاترین حد خود برسد. انتظار می رود در چند سال آینده سرمایه گذاری های بی سابقه ای در این زمینه ایجاد شود.
 
·       به اعتقاد بهارات کاپور، از کارشناسان موسسه مشورتی (Kearney) صنعت خودرو به اقداماتی  فراتر از انبار کردن و احتکار نیاز دارد. برای حفظ کمبودهای آینده، صنعت تراشه و مدیران خودرو باید ارتباط مستقیم تری با یکدیگر داشته باشند تا سیگنال های عرضه و تقاضا به صورتی روشن تر منتقل شود.


کد مطلب: 281484

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/281484/برآورد-زمان-پایان-کمبود-ریز-تراشه-جهان

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com