کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زلنسکی خواستار از انسداد خارج کردن بنادر اوکراین شد

ایسنا , 20 ارديبهشت 1401 ساعت 11:52

رئیس‌جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه تجارت در بنادر این کشور متوقف شده، از جامعه بین‌المللی خواست اقداماتی فوری برای پایان دادن به محاصره روسیه و برای اجازه دادن به نقل و انتقال محموله‌های گندم و جلوگیری از بحران جهانی غذا اتخاذ کند.


 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این اظهاراتش را پس از گفتگو با شارل میشل، رئیس شورای اروپا که به بازدید از شهر اودسا (یک بندر بزرگ مخصوص صادرات محصولات کشاورزی در دریای سیاه که روز دوشنبه شاهد حملاتی موشکی علیه مکانهای توریستی خود و از بین رفتن ساختمانها در آنجا بوده) رفته بود، مطرح کرد.
زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: "برای اولین بار در چندین و چند دهه اخیرا، در اودسا هیچ گونه تحرک منظم ناوگان تجاری وجود ندارد، هیچ فعالیت بندری معمولی وجود ندارد. احتمالاً چنین اتفاقی در اودسا از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون هرگز رخ نداده است."
براساس داده‌های شورای بین‌المللی غلات، اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت در فصل مربوط به بازه زمانی ۲۰۲۰/۲۱ و صادرکننده شماره ۶ گندم در جهان بوده است. یک مقام آژانس غذای سازمان ملل روز جمعه گفت، اما اکنون نزدیک به ۲۵ میلیون تن غلات در اوکراین گیر کرده‌اند.
زلنسکی پیشتر در کانالش در پیام رسان تلگرام گفت: باید اقداماتی فوری برای رفع انسداد بنادر اوکراین با هدف صادرات گندم انجام شود.
او مشخص نکرد که به دنبال چه اقداماتی است. کشورهای ناتو از جمله آمریکا به دلیل ترس از کلید زدن یک جنگ گسترده‌تر، مداخله مسلحانه را رد کرده‌اند.
 جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، که روز یکشنبه از کی‌یف بازدید کرد، گفت که کشورش به اوکراین کمک می‌کند تا گزینه‌هایی را برای نحوه صادرات غلات ذخیره شده بررسی کند.
شارل میشل که ریاست اجلاس سران اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در توییتر نوشت که سیلوهای پر از غلات، گندم و ذرت را در اودسا دیده است که آماده صادرات بودند اما بلوکه شده بودند.
او نوشت: "این غذای به شدت مورد نیاز به دلیل جنگ روسیه و محاصره بنادر دریای سیاه سرگردان شده است. این عواقب چشمگیری برای کشورهای آسیب پذیر ایجاد می‌کند. ما به یک واکنش جهانی نیاز داریم."


کد مطلب: 281464

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/281464/زلنسکی-خواستار-انسداد-خارج-کردن-بنادر-اوکراین

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com