تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
plusresetminus
حزب الله:رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که با وجود تلاش‌های مکرر مسکو، به این کشور اجازه ندادند تا مشکلات در اوکراین را از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل کند و در عین حال وعده داد: اهداف تعیین شده در اوکراین قطعاً تحقق یافته و روسیه در جنگ به پیروزی خواهد رسید.
۰
کد مطلب : ۲۸۱۴۴۱
کاخ سفید: بایدن برنامه‌ای برای سفر به اوکراین ندارد/ مسکو: غرب درخواست‌های امنیتی روسیه را نادیده گرفت
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه یادآور شد که این کشور از هر فرصتی برای حل و فصل مشکل دونباس از راه‌های مسالمت آمیز استفاده کرد، ولی چنین فرصتی به مسکو داده نشد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش از این تاکید کرد که روسیه با اقدام نظامی خود، جنگی که کی‌یف به مدت هشت سال علیه مردم منطقه دونباس به راه انداخته بود، را متوقف کرد.
اولاف شولز، صدراعظم آلمان روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از لزوم از سرگیری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین برای حل هر چه سریعتر مناقشه کنونی خبر داد. وی گفت: «اکنون باید به نقطه‌ای برسیم که پیشرفت در مذاکرات حاصل شود.»
امانوئل ماکرون نیز به نوبه خود، یادآور شد که پس از پایان درگیری اوکراین، برقراری صلح و امنیت در اروپا باید بر سر میز مذاکره و با مشارکت روسیه و اوکراین ایجاد شود. رئیس جمهوری فرانسه گفت: «مسئولیت ما دستیابی به آتش‌بس سریع در اوکراین و جلوگیری از سرایت این مناقشه به سایر نقاط اروپا است.»
به عقیده وی، شرایط مذاکرات صلح از سوی هر دو طرف اوکراینی و روسی تعیین خواهد شد و انکار یا تحقیر هر یک از طرفین، باید کنار گذاشته شود. ماکرون تاکید کرد که اروپا در حال درگیری با روسیه نیست و نباید یک طرف مناقشه کنونی محسوب شود.
این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هفتاد و ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
***
پوتین: به روسیه فرصت حل و فصل مشکل دونباس از راه‌های مسالمت آمیز را ندادند
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عصر روز دوشنبه در دیدار با پدر یکی از فرماندهان نظامی روس که در جنگ اوکراین جان خود را از دست داده، اعلام کرد که این کشور از هر فرصتی برای حل و فصل مشکل دونباس از راه‌های مسالمت آمیز استفاده کرد، ولی به سادگی این فرصت به مسکو داده نشد. پوتین گفت: «اگر حتی یک فرصت برای حل این مشکل از راه‌های دیگر و بطور مسالمت آمیز وجود داشت، مسلماً ما از آن استفاده می‌کردیم. اما آنها به سادگی هیچ فرصتی را برای ما باقی نگذاشتند.»
رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به اینکه نیروهای مسلح این کشور شجاعانه و حرفه‌ای در حال جنگ هستند، ابراز اطمینان کرد: «کلیه برنامه‌های تعیین شده برای عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس در حال انجام است و بدون شک اهداف آن تحقق یافته و ما قطعاً به پیروزی خواهیم رسید.»
ولادیمیر پوتین روز گذشته در مراسم رژه نظامی "روز پیروزی" در میدان سرخ مسکو نیز یادآور شد که روسیه جبور شد به متجاوزان در اوکراین پاسخی پیشگیرانه بدهد و این اقدام تنها تصمیم درست بود. وی گفت که نیروهای مسلح روسیه برای دفاع از مردم منطقه دونباس و تامین امنیت میهن می‌جنگند.
شرکت بیش از یک میلیون نفر در راهپیمایی بزرگ مسکو و حضور پوتین در بین مردم
روز دوشنبه بیش از یک میلیون نفر از شهروندان ساکن مسکو در راهپیمایی بزرگ سالانه با عنوان "هنگ جاویدان" در بزرگداشت سربازان روس جان باخته در سال‌های جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم) شرکت کردند. مردم پایتخت روسیه در ستون‌های منظم و با در دست داشتن پرتره‌های بستگان جان باخته خود در دوران جنگ به راهپیمایی در خیابان‌های مجاور میدان سرخ مسکو پرداخت. طول این راهپیمایی به 7 کیلومتر رسید.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز برای مدتی به جمع راهپیمایی "هنگ جاویدان" در مسکو پیوست. وی تصویری از پدر خود که از سربازان خط مقدم جبهه نبرد بود، در دست دارد.
در شهر سن‌پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، نیز بیش از یک میلیون نفر در راهپیمایی مرسوم "هنگ جاویدان" شرکت کردند.
دیپلمات روس: اوکراین قصد داشت به روسیه حمله کند
دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح روسی در جریان عملیات خود در اوکراین، اسنادی را پیدا کرده‌اند که گویای برنامه‌های خاص مقامات کی‌یف برای حمله به روسیه با کمک ناتو و از خاک اوکراین است.
این دیپلمات روس گفت: «می‌توانم بگویم که دیگر آشکار شده که ما اکنون در یک جنگ نیابتی هستیم. ناتو در حال جنگ نیابتی با روسیه است، نه برعکس. این واقعیتی است که ما با آن روبرو هستیم و این اسناد به وضوح ثابت کرده که برنامه‌های خاصی برای حمله به روسیه از خاک اوکراین و همچنین طرحی برای حمله به دونباس وجود داشته است.»
پولیانسکی همچنین تاکید کرد که اسناد دریافتی روسیه از ژنرال‌های ارتش اوکراین نیز بر این موضوع دلالت دارد.
آنتونوف: غرب درخواست‌های امنیتی روسیه را نادیده گرفت
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، شب گذشته، دوشنبه، در مراسمی به منظور بزرگداشت "روز پیروزی" - 9 ماه مه، یادآور شد که تمامی درخواست‌های مسکو برای تضمین‌های امنیتی توسط کشورهای غربی آشکارا نادیده گرفته شد، در حالی که اعضای ناتو به طور مداوم مرزهای روسیه را تهدید می‌کردند.
وی گفت: «کشور ما همواره از ایجاد یک سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم حمایت کرده است. ولی هیچ کس در غرب نمی‌خواست خواسته‌های منصفانه و موجه مقامات مسکو برای ارائه تضمین‌های امنیتی را بشنود. برعکس، کشورهای ناتو به طور مداوم تهدیدت امنیتی برای مرزهای روسیه ایجاد می‌کردند.»
اعلام همبستگی رهبر کره شمالی با مردم روسیه برای مقابله با تهدیدات خارجی
طبق اطلاعات برخی رسانههای گروهی، "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی روز دوشنبه به مناسبت "روز پیروزی" - سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم) با ارسال نامه‌ای برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به وی تبریک گفت.
رهبر کره شمالی در این نامه این روز بزرگ را به رئیس جمهور، دولت و مردم دوست روسیه، تبریک گفته و یادآور شد که مردم روسیه در یک جنگ عادلانه و با شکست دادن فاشیسم که سرنوشت همه بشریت را تهدید می کرد، به پیروزی بزرگی دست یافتند.
جونگ اون در این نامه، همچنین همبستگی دولت کره شمالی با مردم روسیه در تلاش برای حفاظت کرامت کشورشان، صلح و امنیت و اقدامات آنها برای ریشه کن کردن کامل تهدیدات سیاسی و نظامی از سوی نیروهای متخاصم را اعلام کرد. وی ابراز اطمینان کرد که روابط دوستانه بین روسیه و کره شمالی مطابق با مقتضیات زمان به شکل مثبتی توسعه خواهد یافت.
تحریم‌های جدید ژاپن علیه 71 شرکت و 140 شهروند روسیه
وزارت دفاع ژاپن صبح امروز، سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور 71 شرکت روسی دیگر، که به عقیده مقامات توکیو به توسعه تسلیحات دفاع هوایی و دفاع موشکی و موشک‌های تاکتیکی روسیه کمک می‌کنند را تحریم می‌کند.
طبق این گزارش، علاوه بر این، دولت ژاپن بیش از 140 نفر دیگر، از جمله 133 شهروند فدراسیون روسیه، از جمله میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه و برخی مقامات بلندپایه دیگر روسیه و دو منطقه خودخوانده دونتسک و لوهانسک را تحریم کرده است. این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌های این افراد و همچنان ممنوعیت ورود آنها به خاک ژاپن خواهد بود.
ژاپن پیش از این نیز چند بسته تحریمی را علیه روسیه به دلیل روند اوضاع پیرامون اوکراین اعمال کرده است.
درخواست بایدن از کنگره آمریکا برای اختصاص 33 میلیارد دلار کمک به اوکراین
جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده شب گذشته، دوشنبه از کنگره این کشور خواست تا فوراً درخواست کمک 33 میلیارد دلاری به اوکراین را تأیید کند. به گفته وی، لازم است قانونگذاران آمریکایی ظرف چند روز آینده لایحه مربوطه را برای امضا به وی ارائه دهند.
بایدن یادآور شد، اگر این لایحه تصویب نشود، ایالات متحده باید طی 10 روز آینده کمک به اوکراین را متوقف کند.
طبق اطلاعات روز دوشنبه روزنامه "وال استریت ژورنال"، مجلس نمایندگان ایالات متحده قصد دارد در اوایل هفته جاری در خصوص بسته کمک جدید به اوکراین به ارزش 40 میلیارد دلاری رای گیری کند.
علاوه بر این، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه لایحه‌ای را در خصوص تامین سلاح به اوکراین از طریق "لیند-اجاره" امضا کرد که قبلاً توسط هر دو مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا تصویب شده بود.
کاخ سفید: بایدن برنامهای برای سفر به اوکراین ندارد/ اعتراف به تبادل اطلاعات با کی‌یف
جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده مایل است از اوکراین بازدید کند، ولی در حال حاضر چنین سفری برنامه ریزی نشده است.
وی همچنین تاکید کرد که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده درز اطلاعات از طریق رسانه‌ها  در خصوص تبادل اطلاعات بین واشنگتن و کی‌یف را محکوم کرده و این اقدام را غیرسازنده ارزیابی می‌کند.
علاوه بر این، جن ساکی یادآور شد که مقامات واشنگتن نیاز به مذاکرات دیپلماتیک بین مسکو و کی‌یف را ضروری میدانند، ولی آمادگی ندارند این مسئله را شرطی برای لغو تحریم‌های ضد روسیه اعلام کنند. سخنگوی کاخ سفید در عین حال بر تعهد ایالات متحده به نظریه لزوم حمایت از اوکراین از لحاظ نظامی، اقتصادی و انسان دوستانه تأکید کرد.
لوکاشنکو: غرب قصد داشت اوکراین را تقسیم کند
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس معتقد است که کشورهای غربی قبلاً قصد داشتند اوکراین را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنند.
لوکاشنکو روز دوشنبه در مراسم اهدای تاج گل در بنای یادبود پیروزی، به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم گفت: «من فکر می کنم اوکراین باید به این فکر کند که مجبور نشده برای حفظ یکپارچگی و وحدت این مجبور نباشد به ما مراجعه کند. غربی‌ها در صدد تقسیم اوکراین به بخش‌های کوچکتر بودند تا آنها را تحت کنترل خود درآورند.»
رئیس جمهوری بلاروس همچنین از کشورهای غربی خواست که توسعه ایدئولوژی نازیسم در اوکراین را متوقف کنند، برای اینکه در آینده آنها خودشان مجبور خواهند شد با این پدیده مبارزه کنند.
مولداوی خواستار خروج نظامیان روسیه از منطقه پریدنیسترویه است
ناتالیا گاوریلیتسا، نخست وزیر مولداوی اعلام کرد که این جمهوری از طریق سازمان ملل خواستار خارج شدن نیروهای نظامی (نیروهای حافظ صلح) روسیه از قلمرو پریدنسترویه به منظور حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در این منطقه شده است.
به گفته وی، این واقعیت که مشکل خروج نیروهای روسیه هنوز در قطعنامه‌های سازمان ملل وجود دارد، باید موضوع حل و فصل این مناقشه در دستور کار جامعه جهانی قرار بگیرد. گاوریلیتسا همچنین بر نیاز به راه حل و فصل مسالمت آمیزی برای جلوگیری از درگیری‌ها در منطقه پریدونسترویه تاکید کرد.
پیش از این، مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی نیز طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور رومانی تاکید کرده بود که روسیه باید نیروهای خود را از منطقه پریدونسترویه خارج کند.
غرب به طور هدفمند اوکراین را به سکویی برای اعمال فشار بر مسکو تبدیل کرد
لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی معتقد است که کشورهای غربی از روی عمد، اوکراین را سکوی پرشی برای نفوذ بر مسکو و تجاوز مستقیم به روسیه تبدیل کردند و بدین ترتیب روسیه راه چاره‌ای برای حل و فصل اوضاع در اوکراین از راه‌های مسالمت‌آمیز نداشت.
به گفته این مقام پارلمانی، غرب چشمان خود را بر روی سیاست مقامات کی‌یف در سرکوب شهروندان روس زبان، اقلیت‌های ملی، انتقام گیری علیه ساکنان منطقه دونباس و گسترش ایدئولوژی نئونازی بسته است. وی گفت: «روسیه به مدت هشت سال به دنبال اجرای توافقات مینسک بود، در حالی که کی‌یف خود را برای جنگ آماده میکرد و در چنین شرایطی، روسیه جز اقدام نظامی مستقیم راهی برای توقف این اقدامات خصمانه ندید.»
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین