تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
plusresetminus
حزب الله:وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بررسی رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت از روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت گفت: برای جبران کمبود معلم، دانشجومعلمان از ترم هفت به کلاس‌های درس می‌روند.
۰
کد مطلب : ۲۸۱۳۳۹
آغاز بررسی رتبه‌بندی معلمان در دولت از امروز/ تدریس دانشجومعلمان از ترم هفتم در مدارس
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت اجرای رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: اکنون که دولت انقلابی روی کار آمده است با وجود آن که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به صورت ناقص در اواخر دولت قبل تدوین شده بود اما اجرای رتبه‌بندی مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، نخستین آیین‌نامه‌ای است که با معلمان به اشتراک گذاشته می‌شود، تصریح کرد: معلمان براساس این آیین‌نامه رتبه‌بندی که سیاست تشویقی هم برای آن داریم، باید صلاحیت عمومی و تخصصی را دارا باشند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی معلمان از 31 شهریورماه 1400 در نظر گرفته می‌شود و اعتبار 38 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.
نوری درباره وضعیت کمبود معلم مطرح کرد: 970 هزار همکار فرهنگی شاغل و بازنشسته داریم و این رقم منهای معلمان غیررسمی در مراکز غیردولتی، موسسات آزاد و مربیان مهدهای کودک است.
رشد جمعیت دانش‌آموزان 
وی افزود: برای تامین نیروی انسانی باید مولفه‌های اثرگذار بسیاری را مدنظر داشته باشیم که مهم‌ترین آن رشد جمعیت است، تا سال 90 کاهش رشد دانش‌آموزی داشتیم و از این تاریخ به بعد شاهد افزایش تعداد دانش‌آموزان هستیم.
نوری با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها نرخ رشد جمعیت بالاست، گفت: در کنار رشد جمعیت دانش‌آموزی باید تربیت معلم هم مورد توجه باشد، در سال‌های گذشته به طور میانگین 40 هزار بازنشسته داشتیم و ورودی تربیت معلم 15 هزار نفر است.
افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به 50 هزار نفر
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جبران کمبود با روش‌هایی همچون استفاده از نیروهای حق‌التدریس، تبدیل وضعیت نیروها و... اضافه کرد: با توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم قرار شد تا سهمیه دانشگاه فرهنگیان دو برابر شود و ظرفیت به 50 هزار نفر برسد.
استفاده از فضای دانشگاه پیام نور
نوری ادامه داد: برای پرهیز از ورود افراد بدون تحصیلات در تربیت معلم قرار شد تا دانشجومعلمان از ترم هفتم، کارورزی خود را در کلاس درس طی کنند و از این طریق 20 هزار کمبود معلم جبران شود همچنین دکترمعلمان آموزش و پرورش هیئت علمی دانشگاه‌ فرهنگیان شوند، برای تامین مکان آموزشی تفاهم‌نامه با دانشگاه پیام نور داشتیم تا از ظرفیت فضاهای خالی این دانشگاه بهره‌مند شویم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر دو سال افزایش 100 درصدی جذب دانشجو داشته باشیم، دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل تربیت نیروی انسانی می‌شود.
محتوای موضوعات دانش‌بنیان باید به کتاب درسی وارد شود
نوری درباره محتوای کتاب‌های درسی با اشاره به اینکه همه از آموزش و پرورش انتظار دارند تا مطالب بسیاری در کتاب‌ها وارد شود، بیان کرد: این موضوع در حالی است که کتاب درسی چارچوب دارد و برنامه درسی باید به گونه‌ای که دیوار میان جامعه و مدرسه برداشته شود؛ کتاب‌های درسی بعد از سند تحول بنیادین تغییرات بنیادین داشتند اما برخی موارد باید اصلاح شوند و برخی مطالب جدید مانند شعار امسال رهبر معظم انقلاب، برای حکمرانی موضوعات دانش‌بنیان در میان دانش‌آموزان باید در دروس مربوطه لحاظ شود.
وزیر آموزش و پرورش رمزینه‌دار کردن کتاب‌های درسی را از جمله مصادیق روزآمدسازی مطالب درسی عنوان کرد و گفت: برای توزیع 150 میلیون کتاب درسی ورود جدی داشتیم تا به زمان مناسب برسد، سال گذشته برخی کتاب‌های هنرستانی بعد از سال تحصیلی هنوز به دست دانش آموزان نرسیده بود اما سعی می‌کنیم دانش‌آموزان سال تحصیلی آینده کتاب‌ها را به موقع دریافت کنند.
ساخت مدارس ترکیبی 
نوری به موضوع فضای آموزشی مدارس هم اشاره و ضمن تاکید بر معماری مبتنی بر بوم گفت: برخی کشورها مدارس آینده را طراحی می‌کنند اما از دیدگاه دانش‌بنیان توجه به فضای ترکیبی از مدرن و سنتی مورد توجه است و به سازمان نوسازی اعلام کردیم تا ساخت چنین مدارسی در دستور کار باشد.
افزایش دانش آموزان و کمبود مدرسه 
وی درباره کمبود مدرسه با بیان اینکه افزایش جمعیت دانش‌آموزی عاملی برای این مشکل است، تصریح کرد: خیرین سهم 50 درصدی در تامین فضای آموزشی داشتند و به سمتی می‌رویم که مدارس نیمه تمام تکمیل شوند البته برای ایجاد شرایط مناسب فضای آموزشی 100 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وجود مدارس کپری برای دانش‌آموزان عشایری موضوعیت دارد چراکه اقتضای وضعیت زندگی آنهاست، تعدادی مدارس کانکسی هم داریم که ستاد اجرایی فرمان امام برای رفع آنها تعهد کرد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین