کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قمار گابنی!

ایسنا , 18 ارديبهشت 1401 ساعت 13:40

حزب الله:
باشگاه گل‌گهر در پرونده بازیکن گابنی به جای استفاده از فرصت ۲۱ روزه برای بردن پرونده به CAS، درخواست اعاده دادرسی به فدراسیون فوتبال ارائه کرد. این اقدام از طرفی به خاطر این که زودتر به نتیجه می‌رسد، راهکار درستی بوده اما در صورتی که باشگاه گل‌گهر به تصمیم جدید استیناف هم اعتراض داشته باشد، کار سختی برای موفقیت در CAS خواهد داشت.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، پیامدهای حضور بازیکن گابنی گل‌گهر در فوتبال ایران همچنان ادامه دارد و با وجود تایید رای کسر امتیاز کمیته انضباطی توسط کمیته استیناف، باشگاه گل‌گهر همچنان به دنبال تغییر رای کمیته انضباطی است. در همین راستا این باشگاه مطابق ماه ۱۰۸، ۱۰۹ و ۱۱۰ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال مصوب سال ۱۳۹۷، درخواست اعاده دادرسی خود را به فدراسیون فوتبال ارائه کرد.
قمار گابنی!
قمار گابنی!
قمار گابنی!
درخواست اعاده دادرسی باشگاه گل‌گهر، شاید با توجه به هزینه‌ زیاد و طولانی بودن زمان رسیدگی به پرونده‌ها توسط CAS، اقدامی منطقی به نظر برسد اما از طرف دیگر اگر اعاده دادرسی باشگاه گل‌گهر به نتیجه نرسید، ممکن است راه رسیدگی به پرونده در CAS را دشوار و تا حدی غیرممکن شود. حالا چرا؟
طبق قوانین، فقط تا ۲۱ روز بعد از صدور آخرین رای قطعی (رای کمیته استیناف در پرونده بازیکن گابنی) فرصت بردن پرونده به CAS وجود دارد. در حال حاضر باشگاه گل‌گهر فرصت اعتراض به آخرین رای کمیته استیناف را از دست داده و باید منتظر مشخص شدن نتیجه اعاده دادرسی‌اش بماند تا پس از آن در صورتی که به رای جدید استیناف اعتراض داشت، بر اساس رای جدید، پرونده را به CAS ببرد.
نکته اینجاست که اگر کمیته استیناف، درخواست اعاده دادرسی را رد کند و دوباره به پرونده ورود نکند، باشگاه گل‌گهر در CAS فقط می‌تواند به آخرین رای استیناف (در این مرحله رد اعاده دادرسی) اعتراض کند و CAS در این مرحله نهایتا به فدراسیون فوتبال دستور می‌دهد که پرونده بازیکن گابنی را دوباره بررسی کند. حالا پرونده به فدراسیون فوتبال ایران برمی‌گردد تا مورد بررسی قرار بگیرد و دوباره همان مراحل قبلی طی می‌شود؛ چیزی شبیه به یک دور باطل که اگر قرار باشد تا آخر پیگیری شود، سال‌ها طول می‌کشد.
اما اگر استیناف با درخواست اعاده دادرسی باشگاه گل‌گهر موافقت کند و پس از بررسی دوباره پرونده، به نفع یا به ضرر این باشگاه رأیش را صادر کند، هر دو طرف پرونده یعنی استقلال، پیکان و سپاهان در یک طرف و گل‌گهر در طرف دیگر که به رای جدید استیناف اعتراض دارد، ۲۱ روز فرصت دارد که پرونده را به CAS ببرد.
در اینجا چون استیناف در رای جدیدش وارد ماهیت پرونده شده، CAS هم وارد می‌شود اما با این تفاوت که با رای کمیته انضباطی و استیناف فدراسیون فوتبال ایران کاری ندارد. CAS اصلی دارد به نام دنوو که بر اساس آن تمام مراحل رسیدگی را از ابتدا آغاز می‌کند و به تاریخچه رسیدگی به پرونده توجهی ندارد. همین موضوع هم باعث طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها در CAS حتی در دوره‌هایی غیر از دوره کرونا می‌شود.
اکنون باید دید که CAS پرونده بازیکن گابنی را در حیطه زمین بازی می‌بیند یا نه. اگر این پرونده را در حیطه زمین بازی در نظر بگیرد، به احتمال قریب به یقین آخرین رای استیناف را تایید می‌کند چرا که CAS وارد مسائل مربوط به برگزاری مسابقات نمی‌شود. علاوه بر این CAS معمولا رای خود را به شکلی صادر می‌کند که اجرایش آسان باشد. برای مثال به شکلی رای صادر نمی‌کند که سرنوشت لیگی که دو سال از آن گذشته تغییر کند.
در حال حاضر باشگاه گل‌گهر بر مبنای فایل صوتی که از غلامرضا رفیعی، مشاور عزیزی خادم منتشر شده و در آن به رئیس کمیته انضباطی درباره پرونده بازیکن گابنی توصیه‌ می‌کند، معتقد است که ارکان انضباطی فدراسیون فوتبال بر اساس این توصیه‌ها رأیشان را صادر کرده‌اند. به همین دلیل به کمیته استیناف درخواست اعاده دادرسی داده و خواهان بررسی مجدد پرونده شده است. نکته اینجاست که اگر کمیته استیناف با درخواست گل‌گهر موافقت کند، تاثیرپذیری ارکان قضایی فدراسیون فوتبال را تایید کرده و در نتیجه باید به سلامت تمام آرایی که این فدراسیون صادر کرده، شک کرد.


کد مطلب: 281284

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/281284/قمار-گابنی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com