تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
plusresetminus
حزب الله: مدیرکل هواشناسی استان تهران ضمن بیان اینکه صدور هشدار هواشناسی فقط برعهده سازمان هواشناسی است، گفت: پس از صدور هشدار، وزارت بهداشت،مرکز کنترل کیفیت هوا و سازمان محیط زیست هم در تشخیص میزان آلاینده‌ها و مشاوره دادن به استاندار برای تعطیلی مدارس مسئول هستند.
۰
کد مطلب : ۲۸۱۲۸۱
برخی دستگاه‌ها در فرایند پیش‌بینی آلودگی تا تعطیلی مدارس از انجام وظایفشان شانه خالی کردند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مجتبی جلالی  در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام دیرهنگام هشدار هواشناسی درباره خیزش گرد و خاک به استانداری تهران اظهار کرد: ارسال هشدارها یک فعالیت زنجیره‌ای است که نقطه آغاز آن سازمان هواشناسی است که با صدور هشدار هواشناسی اعلام می‌کند که زمینه و شرایط ایجاد گرد و خاک فراهم است، شرایط پایداراست یا ناپایدار؟ بعد از اعلام هشدار توسط سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و مرکز کنترل کیفیت هوا باید اقدامات لازم در حوزه فعالیت خود انجام دهند. در پایان استاندار تصمیم می‌گیرد که مدارس را تعطیل اعلام کند یا نه؟
وی با بیان اینکه تعطیلی مدارس از روی شاخص‌های آلایندگی اعلام و این شاخص‌ها توسط سازمان محیط زیست و مرکز کنترل کیفیت هوا تعیین می‌شوند، افزود: وقتی هشدارها توسط ما صادر می‌شود، شرکت کنترل کیفیت هوا باید مدل آلودگی هوا را اعلام کند، سازمان محیط زیست بررسی کند که این روند صعودی است یا نزولی و در جلسه به استاندار مشاوره دهد که با این روند امکان افزایش شاخص به بالای ۲۰۰ وجود دارد. استاندار نیز بر اساس این اطلاعات درباره تعطیلی مدارس تصمیم می‌گیرد.
مدیرکل هواشناسی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر اما فقط استاندار و سازمان هواشناسی پاسخگو هستند و باقی اعضای این زنجیره که در این تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند، شانه خالی کرده‌اند.
به گفته جلالی طبق هشدار هواشناسی که دیروز به تمام دستگاه‌ها ارسال شد، اطلاع داده شد که شرایط برای خیزش گرد و خاک فراهم است اما تشخیص میزان شاخص آلاینده‌ها بر عهده مرکز کنترل کیفیت هوا است. غلظت آلاینده‌ها را هواشناسی اندازه گیری نمی‌کند بلکه این کار وظیفه مرکز کنترل کیفیت هوا است و پس بررسی، اطلاع‌رسانی می‌کند.
وی افزود: به لحاظ هواشناسی، هشداری که دیروز صادر شده حکایت از صحت فعالیت ما دارد اما شاخص آلاینده‌ها و تشخیص میزان آن بر عهده سازمان هواشناسی نیست.
 جلالی در پایان تصریح کرد: گرد و خاک جزو پدیده‌هایی نیست که از چند روز قبل بتوان تشخیص داد و هشدار صادر کرد. بین ۶ تا ۱۲ ساعت در یک منبع تشکیل می‌شود وبه سمت دیگری خیزش می‌کند. سازمان هواشناسی فقط می‌تواند اعلام کند که شرایط برای خیزش گرد و خاک فراهم است اما مهم منبع خیزش گرد و خاک است که حجم آن را سازمان هواشناسی نمی‌تواند اندازه‌گیری کند. باید شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان محیط زیست وظایف خود را در این امر انجام دهند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین