کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگویی تلویزیونی؛

اردوغان: علت قطع صادرات گاز ایران به ترکیه، بدهی نبود

مهر , 7 بهمن 1400 ساعت 9:30

حزب الله:رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفت که علت قطع صادرات گاز ایران به این کشور، بدهی نبوده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفت که علت قطع صادرات گاز ایران به ترکیه، انباشت بدهی نبوده است.
«رجب طیب اردوغان» چهارشنبه شب در گفتگویی تلویزیونی در واکنش به اینکه بدهی، منجر به قطع صادرات گاز ایران به ترکیه شده است، افزود: ترکیه هیچ گونه بدهی به ایران ندارد و ادعاها در این خصوص دروغ است.
گفتنی است که شرکت ملی گاز ایران در ابتدای بهمن اعلام کرده بود: در پی بروز نشت گاز در ایستگاه بازرگان صادرات گاز به ترکیه کاهش یافته و تا زمان رفع اشکال برای مدتی کوتاه، به حال تعلیق در خواهد آمد.

به نقل از شرکت ملی گاز ایران، در پی بروز نشت گاز در ایستگاه بازرگان از دو اتصال عایقی و بر هم خوردن شرایط استاندارد کاری در ایستگاه، صادرات گاز به ترکیه کاهش یافته و تا زمان رفع اشکال برای مدتی کوتاه، به حال تعلیق در خواهد آمد.
به محض وقوع حادثه، ضمن انجام اقدام‌های لازم، موضوع بلافاصله به طرف ترکیه اعلام و ضمن هماهنگی سریع، شرایط حضور نمایندگان ترکیه در ایستگاه فراهم شد.
بنا بر این گزارش، با وجود شرایط ناایمن کاری از منظر استانداردهای ایمنی و لزوم تعمیر سریع و اضطراری قطعات معیوب، با کنترل شرایط عملیاتی و پایش مستمر نشتی‌ها و کنترل فشار، جریان صادرات گاز برقرار نگاه داشته شد.
این در حالی است که با وجود برقرار نگاه داشتن جریان صادرات از طرف ایران، به دلیل مشکل فنی در ایستگاه تقویت فشار ترکیه، این کشور امکان دریافت گاز را در حال حاضر ندارد.
همچنین یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: از حدود ۱۵-۱۰ روز پیش به دلیل نشتی گاز در خط لوله گاز ایران در نقطه صفر مرزی به ترکیه اعلام کردیم که این خط لوله نشتی دارد و باید آنها نیز بازرسان خود را برای بررسی وضعیت به منطقه اعزام کنند.
وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین المللی باید گاز فوراً قطع می‌شد اما این کار صورت نگرفت و به درخواست شرکت بوتاش ترکیه، ما حجم گاز را کم کردیم اما قطع نکردیم.
وی اظهار داشت: اما متأسفانه مطلع شدیم ایستگاه تقویت فشار گاز در خاک ترکیه نیز دارای مشکلات فنی است و نمی‌تواند گاز موردنیاز را به خط لوله آن سوی مرز تزریق کند ولی باز با این حال به دلیل وجود موج شدید سرما در منطقه و به درخواست ترک‌ها، گاز قطع نشد. در نهایت در یکی دو روز گذشته به دلیل مشکل فنی و کاهش حجم گاز و مشکل تقویت فشار ترکیه، ورود گاز به خطوط لوله ترکیه متوقف شد اما امروز با رفع نسبی مشکل دوباره صادرات گاز به ترکیه از سر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی تصمیم بر این است که گاز با حجم اندکی به درخواست ترکیه به این کشور ارسال شود و قطعاً بعد از عبور از این موج سرما ناچار به قطع گاز هستیم تا هم در ایران خط لوله تعمیر شود و هم در آن سوی مرز، ترک‌ها بتوانند ایراد ایستگاه تقویت فشار گاز خود را برطرف کنند که پس از رفع این ایرادات دوباره گاز با حجم مشخص که در قرارداد ذکر شده است، به ترکیه صادر خواهد شد.


کد مطلب: 273993

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/273993/اردوغان-علت-قطع-صادرات-گاز-ایران-ترکیه-بدهی-نبود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com