تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
plusresetminus
حزب الله:ویروس کرونا علاوه بر موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ممکن است سبب بروز عوارض خاص در افراد بهبودیافته شود. حالا شیوع سویه امیکرون که سرایت‌پذیری بیشتری دارد، تعداد بیماران بیشتری را با عوارض احتمالی این بیماری روبه‌رو می‌کند؛ عوارضی از قبیل ریزش مو تا سکته قبلی یا مغزی.
۰
کد مطلب : ۲۷۳۹۷۲
امیکرون هم می‌کشد، هم عوارضش باقی می‌ماند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، گزیده گفت‌وگوی با هادی یزدانی، پزشک، را در ادامه می‌خوانید:
- سرایت‌پذیری امیکرون نسبت به سایر سویه‌ها بیشتر است اما نسبت موارد ابتلا به بستری و مرگ‌ومیر در امیکرون در مقایسه با سویه‌های قبلی کم است، بنابراین چیزی که امروز درباره این ویروس گفته می‌شود این است که افزایش موارد ابتلا با امیکرون سبب افزایش موارد مرگ‌ومیر نمی‌شود.
- به‌ نظر می‌رسد بخشی از دلایل افزایش آمار مرگ‌ومیر در اروپا و آمریکا در مواجهه با امیکرون این است که آنها واکسیناسیون را زود انجام دادند. به‌ همین دلیل تعداد مبتلایان آنها به سویه دلتا کمتر از ایران شد لذا به‌ طور طبیعی در برابر ویروس ایمن نشدند. حالا هم تاثیر خود واکسن کم شده لذا با افزایش موارد ابتلا و مرگ روبه‌رو شدند.
- واکسیناسیون با تاخیر در ایران و ابتلای درصد بالایی از جمعیت به کرونا در پیک پنجم سبب شد عملکرد امیکرون در ایران فعلا مانند اروپا نشود.
- این‌ که گفته شود بالاخره همه امیکرون می‌گیرند و بی‌خیال شویم، خیلی خطرناک است؛ چرا که سبب می‌شود با حجم عظیمی از مبتلایان مواجه شویم که با همان درصد و نسبت می‌تواند آمار مرگ‌ومیرها را افزایش دهد.
- ما از حیث مرگ‌ومیر با چیزی که در پیک پنجم با سویه دلتا مواجه شدیم روبه‌رو نخواهیم شد.
- در کنار افزایش موارد ابتلا، نگران اثراتی هستم که بعد از بهبودی در افراد باقی می‌ماند. الان به استناد مقاله‌های معتبر افراد می‌توانند بعد از بهبودی بخش از کارکرد ریه‌شان را از دست بدهند.
- ما در مواجهه با ویروس کرونا با پدیده‌ای روبه‌رو شدیم به‌ نام (LONG COVID) عوارض طولانی مدت‌کووید. این عوارض چند ماه بعد از ابتلا به کرونا در افراد شروع می‌شود. مشاهدات علمی نشان داد بیمارانی که مبتلا به کووید شدند چند ماه بعد از بهبودی عوارضی برایشان باقی می‌ماند، خیلی از بیماران با اختلال بویایی به ما مراجعه کردند یعنی مدت‌ها حس بویایی آنها برنگشته بود یا اگر برگشته بود، وضعیت خاصی داشت. مثلاً دائماً بوی بد احساس می‌کردند یا بوها را به‌ صورت اقرارشده احساس می‌کردند. از این قبیل از عوارض زیاد بود. مثل افت عملکرد دستگاه تنفسی، وجود سرفه‌های ممتد، ریزش موهای شدید، به‌ طوری که فرد دچار هراس و نگرانی می‌شود. حتی با علائمی مانند افت عملکرد ذهنی مواجه شدیم. من بیماری داشتم که حسابدار بود و سروکارش با اعداد و ارقام بود اما به من گفت بعد از ابتلا به کرونا توانایی ذهنی‌اش برای محاسبه کم شده است. شکایت از اختلالات خلقی، افسردگی و عدم تمرکز از دیگر عوارضی بود که با آن مواجه شدم.
- ما الان وسط بحران هستیم؛ درست مانند یک زلزله. الان فعلاً داریم کسانی‌ را که زیر آوار مانده‌اند، نجات می‌دهیم. اما بعد از مدتی تازه متوجه می‌شویم چه میزان از ویرانی و خرابی باقی مانده است.
- کسی‌ که فکر می‌کند امیکرون یک سرماخوردگی ساده است، باید به او گفت عوارض زیادی با یک سرماخوردگی ساده برای انسان‌ها باقی نمی‌ماند اما در مواجهه با ویروس کرونا که سبب‌ساز این پاندمی شده است، می‌دانیم با عوارض زیادی در آینده مواجه خواهیم شد. می‌دانیم یکسری از بیماران ممکن است ماه‌های بعد از ابتلا به کرونا آمبولی کنند و با سکته‌های قلبی و مغزی بمیرند و هیچ وقت جزو آمار کووید محسوب نشوند؛ در حالی‌ که این‌ها جزو عوارض کووید است.
- باید گفت همه در اثر ابتلا به کرونا فوت نمی‌کنند اما چند ماه بعد بخش از سلامتی افراد به خطر می‌افتد و این مسئله درخصوص امیکرون با توجه به سرایت‌پذیری بالایی که دارد، نگران‌کننده است.
- سرعت انتقال ویروس در مواجهه احتمالی به شدت بالا و حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل است.
- طبیعتاً نظر من به‌عنوان یک پزشک که دغدغه‌ام درمان است با کسی‌که مسئولیت دارد و سایر موارد را در نظر می‌گیرد متفاوت است. این را نباید فراموش کنیم که دانش‌آموزان در آموزش آنلاین با آسیب جدی مواجه شدند. بیماران زیادی با اختلالات خلقی و اضطرابی به ما مراجعه می‌کنند؛ به‌ویژه زنان که بیشتر بار تحصیل دانش‌آموزان به دوش آنهاست. از طرفی می‌دانیم یکی از مراکزی که به‌سرعت بیماری در آن منتقل می‌شود، مدارس و در میان دانش‌آموزانی است که سن و سال کمی دارند و نمی‌توانند موارد بهداشتی را رعایت کنند. لذا برای تصمیم‌گرفتن درباره بازگشایی کامل  مدارس باید یک دید کلی داشت.
منبع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین