تاریخ انتشارسه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
plusresetminus
حزب الله: کارشناس حوزه مسکن گفت: عرضه بیشتر مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های خالی دو برنامه برای ساماندهی بازار اجاره هستند اما در اجرا با کندی پیش می روند.
۰
کد مطلب : ۲۷۳۸۰۰
مهار اجاره‌بها با عرضه مسکن و مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، هادی عباسی کارشناس حوزه مسکن در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:
 
آیا برگه تشخیص مالیات از خانه‌های خالی صادر شده است ؟
 
عباسی: یک سال از تصویب قانون اخذ مالیات از خانه های خالی می‌گذرد به طوری که قانون در مجلس چکش کاری زیادی شد. تمام زوایا در قانون دیده شده است. مسائل به صورت شفاف و روشن است و ما انتظار داریم که اجرای قانون با جدیت پیگیری شود.
 
قانون باید گام به گام اجرا شود و اولویت‌ها در نظر گرفته شود.باید کلان شهرها و مناطق گران قیمت که تعداد خانه‌های خالی از سکنه در آنها بیشتر است باید در اولویت قرار بگیرد.
 
فرایند برگه تشخیص باید شروع شود. در اقتصاد باید سیگنالی بیاید تا نشان داده شود که دولت در بحث اجرای قانون و اخذ مالیات بر خانه‌های خالی جدی است اما این سیگنال هنوز به جامعه داده نشده است.
 
آیا وضعیت اجاره‌بها مشخص است ؟
 
عباسی : ۳۰ درصد خانوارهای ما مستاجر هستند اقتصاد در وضعیت رکود تورمی قرار دارد . مستاجرین از منظر تورم تحت فشار قرار می‌گیرند. باید برای این افراد فکر عاجلی صورت بگیرد.
 
دو برنامه در دستور کار قرار گرفته یکی عرضه و فروش مسکن و بحث دیگر مالیات بر خانه‌های خالی است ولی در  اجرا هر دو برنامه با کندی به جلو پیش می رود ، دو میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه است. انتظار می رفت در کلان شهرها و در مناطق گرانقیمت بحث اخذ مالیات شروع شود.
 
در بخش عرضه دولت طبق قانون ساماندهی و قانون جهش تولید موظف است زمین با هزینه صفر به صورت اجاره ۹۹ ساله عرضه کنند و بانک‌ها موظف هستند وام‌ساخت پرداخت کند. باید ببینیم که بانک ها چقدر به تعهداتشان عمل کردند الان در ماه یازدهم سال ۱۴۰۰ هستیم و بانک ها حدود ۵ درصد به تعهداتشان عمل کردند.
 
 
آیا مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شده است؟
 
عباسی : در بحث مالیات عقب هستیم کارها باید وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود. با توجه به تجربه ۲۰ ساله ای که داریم این کار شدنی نیست مگر اینکه رئیس جمهور هفتگی جلسات شورای عالی مسکن را تشکیل دهند. وضعیت مسکن کشور می طلبد که هفتگی جلسات شورای عالی مسکن داشته باشیم.
 
سهم مسکن در تورم بسیار بالاست. اگر بخش مسکن کنترل نشود نمی‌توانیم تورم زیر ۲۰ درصد را تجربه کنیم .از منظر اشتغال ،تورم، رشد اقتصادی و عدالت نیازمند هستیم تا سیاست‌های مسکن در کشور اجرایی شود.
 
بخش مسکن به عنوان پیشران می تواند فعالیت خود را شروع کند. راه انداختن این لوکوموتیو نیازمند همکاری و پیگیری است.زمانی که مسکن مهر احداث می شد کمبود کارگر داشتیم .اگر شخص رئیس‌جمهور به صورت هفتگی جلسه شورای مسکن را تشکیل ندهد این لوکوموتیو حرکت نخواهد کرد. باید از تجربه و توانمندی افرادی که در گذشته در بحث ساخت مسکن فعال بودند استفاده کنیم.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین