تاریخ انتشارسه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
plusresetminus
حزب الله: مرغ قطعه بندی ۱۵ تا ۲۰ درصد گرانتر از نرخ منطقی است و به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی باید با توجه به نرخ مصوب مرغ اصلاح شود.
۰
کد مطلب : ۲۷۳۷۹۳
مرغ قطعه‌بندی ۲۰ درصد گرانتر از نرخ منطقی؛ اصلاح قیمت صورت می‌گیرد؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نوسانات قیمت مرغ طی ماه های مهر و آبان زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده بود به طوریکه برخی مغازه داران به رغم دریافت مرغ سهمیه ای با نرخ مصوب، اقدام به قطعه بندی مرغ و عرضه با نرخ های بالا می‌کردند که این امر در کنار کمبود عرضه مرغ چالش های متعددی برای خانوارها ایجاد کرده بود.
 
مسئولان وزارت جهاد به عنوان متولی تنظیم بازار سیاست هایی همچون واردات تخم مرغ نطفه دار، مرغ منجمد و ممنوعیت قطعه بندی را در نظر گرفتند تا بتوانند بازار را به آرامش برسانند.
 
این درحالی است که به رغم رسیدن بازار مرغ به تعادل نسبی، اما همچنان مرغ قطعه بندی با نرخ های بالایی در بازار عرضه می شود که این امر با واکنش مرغداران و مصرف کنندگان روبرو شده است چرا که قیمت مصوب مرغ قطعه بندی همچنان بالاتر از نرخ منطقی است.
 
عرضه مرغ قطعه بندی ۲۰ درصد بالاتر از نرخ منطقی
اسداله نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به حاشیه سود بالای مرغ قطعه بندی، گرایش به سمت قطعه بندی حتی در فروشگاه ها هم افزایش پیدا کرده است.
 
به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ، وزارت جهاد کشاورزی با تجدید نظر در نرخ قطعه بندی باید قیمت جدید را متناسب با نرخ ۳۱ هزار تومان اصلاح کند.
 
اسداله نژاد گفت: هم اکنون حاشیه سودی که وزارت جهاد برای مرغ قطعه بندی در نظر گرفته ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از نرخ مصوب و منطقی است که این موضوع اجحاف در حق اقشار ضعیف است.
 
بنابر گفته بسیاری از مرغداران برخی دهک های جامعه توان خرید مرغ کامل را ندارند، از این رو اصلاح در قیمت مصوب مرغ قطعه بندی امری ضروری است.
 
مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: اگر نظارتی بر قطعه بندی صورت نگیرد، قیمت مصوب مرغ هم دچار چالش می شود.
 
افزایش ۳ هزار تومانی قیمت مرغ در بازار
 رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: طی هفته های اخیر قیمت مرغ زیر نرخ مصوب عرضه می شد که هم اکنون با افزایش ۲ تا ۳ هزار تومانی به نرخ مصوب رسیده است.
 
از اواسط آذر با افزایش عرضه ناشی از ازدیاد جوجه ریزی و توزیع مرغ منجمد، قیمت کمتر از نرخ مصوب  شده بود که در شرایط فعلی مجدد قیمت به نرخ مصوب رسیده است.
 
به گفته یوسف خانی قیمت هر کیلو سینه ۶۲ هزار تومان، فیله مرغ ۶۷ هزار تومان و ران مرغ بدون پوست ۳۹ هزار تومان است.
 
با توجه به عرضه مرغ قطعه بندی بالاتر از نرخ واقعی و واگذاری وظایف تنظیم بازار به وزارت جهاد قرار شد نرخ مرغ قطعه بندی که توسط سازمان حمایت بالا اعلام شده بود یا مغازه داران گران عرضه می کردند، پس از بررسی های کارشناسی اصلاح شود.
 
یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی می گوید: به رغم آنکه قیمت مرغ در پایین ترین حد خود قرار دارد، اما نرخ مصوب قطعه بندی مورد رضایت مرغ فروشی ها نیست.
 
به گفته یوسفی، هر کیلو ران مرغ بدون پوست در بازار ۵۷ هزار تومان و سینه مرغ بدون پوست ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان است که این نرخ ها با بازار ۳ تا ۸ هزار تومان اختلاف دارد.
 
براین اساس اصلاح قیمت مرغ قطعه بندی و کنترل میزان قطعه بندی در مراکز بسته بندی از جمله اولویت هاست و شرایط نباید به گونه ای باشد که مرغ قطعه بندی بابی برای سودجویی در توزیع مرغ در سطح کشور باشد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین