تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
plusresetminus
حزب الله: نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد بر حق کشورش در بازپس‌گیری کامل جولان اشغالی تاکید کرد.
۰
کد مطلب : ۲۷۳۴۵۷
سوریه: حق بازپس‌گیری جولان محفوظ است/ تجاوزات مکرر اسرائیل با حمایت آمریکا انجام می‌شود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد بر پایبندی این کشور به حق خود برای بازپس‌گیری کامل جولان اشغالی  طبق قوانین بین‌المللی تاکید و اعلام کرد، همه اقدامات رژیم اشغالگر صهیونیستی برای تغییر ماهیت و ویژگی‌های جولان و یا تحمیل قیمومیت خود بر این منطقه، باطل و بی‌اعتبار بوده و هیچ گونه تاثیر قانونی ندارد.
«بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه، اعلام کرد: این بسیار زشت و مذموم است که «تور وینسلاند» فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور خاورمیانه، موضوع جولان را در دستور کار خود قرار نداده است. فرستاده سازمان ملل همچنین هرگونه اطلاعات درباره شهرک سازی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی و اقدامات دیگر رژیم اشغالگر و همچنین تجاوزات مکرر آن علیه اراضی سوریه که آخرین آنها تجاوز به بندر تجاری لاذقیه بود و خسارات مادی زیادی به جا گذاشت، را نادیده می‌گیرد.
نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش پیام‌های متعددی برای دبیرکل سازمان ملل و فرستاده آن در خاورمیانه ارسال کرده تا آنها را از تحولات مرتبط با وضعیت جولان اشغالی مطلع کند و همچنین نسبت به خطر تجاوزات مکرر اسرائیل به ثبات سوریه و کل منطقه هشدار داده است. اما با این وجود عملکرد فرستاده سازمان ملل درباره خاورمیانه بسیار ناامید کننده بود  و شامل جنبه‌های ماموریت محول شده به وی نمی‌شود.
وی تاکید کرد که در یک اقدام خطرناک رژیم اشغالگر اسرائیل نشستی در 26 ماه گذشته درباره جولان اشغالی برگزار و اعلام کرد که قصد دارد دو شهرک جدید در این منطقه ایجاد کند که شامل هزاران واحد مسکونی خواهد بود و هدف آن دو برابر کردن شمار شهرک‌نشینان صهیونیست در جولان اشغالی است.
این مقام سوری ادامه داد، اما این اقدام رژیم صهیونیستی نقض آشکار قوانین و حقوق بین‌الملل و همچنین توافق چهارم ژنو در سال 1949 بوده و سرپیچی آشکار از کلیه قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل به ویژه قطعنامه 497 شورای امنیت در سال 1981 محسوب می‌شود و تلاشی برای تداوم و طولانی کردن اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه و تغییر پارامترها و محو هویت عربی- سوری آن است.
وی تأکید کرد که سوریه تحرکات متجاوزانه و خطرناک رژیم اشغالگر اسرائیل در جولان اشغالی از جمله تصاحب زمین و دارایی‌های این منطقه، تحمیل تغییرات جمعیتی و سرقت منابع و ثروت‌های طبیعی آن را به شدت محکوم می‌کند.

بسام صباغ در ادامه گفت که سوریه قاطعانه بر حق خود در بازپس‌گیری کامل جولان اشغالی با استفاده از همه ابزارهای مشروع و طبق قوانین بین‌المللی تاکید دارد.
نماینده سوریه در سازمان ملل اظهارداشت که همه اقدامات رژیم اشغالگر صهیونیستی با هدف تغییر ویژگی‌های طبیعی و جمعیتی جولان یا تحمیل قیمومیت اسرائیل بر این منطقه، طبق قوانین بین‌المللی فاقد اثر و مشروعیت قانونی است. به ویژه اینکه قطعنامه شماره 497 تاکید می‌کند تصمیم اسرائیل برای تحمیل قواعد و قیمومیت خود بر جولان سوریه باطل بوده و از همه کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که  اقدامات متجاوزانه رژیم اشغالگر در جولان سوریه را به رسمیت نشناسند.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ادامه داد که رژیم صهیونیستی همچنان به تجاوزات خود علیه سوریه ادامه داده و همه قطعنامه‌های سازمان ملل در رابطه با جولان اشغالی را  نقض می‌کند. این امر دلیلی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از تروریسم در سوریه و تهدید صلح و امنیت در منطقه است. ضمن اینکه تجاوزات رژیم اشغالگر بدون چتر حمایتی که آمریکا برای آن به وجود آورده  به این حد نمی‌رسید.
بسام صباغ همچنین اقدامات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه مردم فلسطین و شهرک سازی‌های این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین و به ویژه قدس را محکوم و بر حقوق فلسطینیان به ویژه حق آنها در برپایی یک دولت مستقل به پایتختی قدس و عضویت فلسطین در سازمان ملل و حق بازگشت آوارگان آن به سرزمین خودشان طبق قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید کرد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین