کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دروازه ورود به کرج قدیم کجاست؟

پایگاه خبری کرج امروز , 25 دی 1400 ساعت 14:25

حزب الله:وقتی از کرج قدیم حرف می‌زنیم باید مستقیم به محدوده‌ای اشاره کنیم که برای اولین بار نمادهای مدنیت کرج مثل کتابخانه، سینما و... را در خود جای داده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، کرج رنگین کمان اقوام کشور است، برخی از این اقوام از سالیان دور در این شهر که روزگاری پر از باغ و رودخانه بوده، ساکنند و برخی که تعدادشان کم هم نیست، طی چند دهه گذشته به واسطه مهاجرت، به میهمانان همیشگی ایران کوچک تبدیل شده‌اند. برای آشنایی با محلات کرج که اقوام مختلفی چون کرد، لر، ترک و ... در آنها ساکن هستند، سراغ محراب رجبی، رییس بنیاد البرز شناسی رفته‌ایم تا در گفت‌وگوهای کوتاه ما را با شهری که بخشی از هویتمان را شکل داده آشنا کند. بخش اول از «محله گردی‌های کرج »را با هم می‌خوانیم:
برای شناخت کرج باید از کجا شروع کنیم؟
در واقع شناخت کرج را باید از محدوده میدان کرج تا پل شاه عباسی شروع کرد. از گذشته‌های دور کرج را با عنوان سرپل می‌شناختند که علت این نام‌گذاری محدوده بین میدان کرج تا پل شاه عباسی بود که برای بسیاری از مسافران شناخته ترین نقطه شهر محسوب می‌شد.

کهن ترین قسمت کرج کجاست؟
وقتی از کرج قدیم حرف می‌زنیم باید مستقیم به محدوده‌ای اشاره کنیم که برای اولین بار نمادهای مدنیت کرج مثل کتابخانه، سینما و... را در خود جای داده است. با این اوصاف باید گفت کهن ترین قسمت کرج حدفاصل پل تا میدان کرج است که از گذشته تا کنون  با عنوان منطقه سرپل شناخته می‌شود.
دروازه ورود به کرج قدیم کجا است؟
در چند دهه گذشته وقتی مسافری قصد ورود به کرج را داشت، باید از جاده قدیم وارد کلاک می‌شدو پس از آن با گذر از خلج آباد به پل شاه عباسی و میدان کرج می رسید.اگر از پل شاه عباسی و میدان کرج به عنوان مشهورترین نمادهای شهری کرج بگذریم، به میدان دانشکده و اداره برق آن محدوده می‌رسیم که حدود 75 سال از عمر آن می‌گذرد. پیش از احداث این اداره، دو موتور برق در آن محدوده فعال بود که روشنایی ادارات کرج را تامین می‌کرد و در کنار این موتور برق‌ها قلعه «سلسال »قرار داشت که بعدها به پاسگاه ژاندارمری تبدیل شد.

چه بر سر قلعه سلسال آمده است؟
علی رغم اینکه این بنا طی چند دهه گذشته دستخوش تغییرات شده، بخش‌هایی از آن باقی مانده و مدیریت شهری کرج بنا دارد این مجموعه را  با دیوارهای کاهگلی و ساروجی ای که دارد به موزه تبدیل کند. این قلعه ادامه برج‌های نگهبانی و دیده بانی تهران است که از نیاوران و تجریش شروع و با گذر از دل کرج به کندوان ختم می‌شدند.در این برج‌ها از طریق روشن کردن آتش و یا انعکاس نور آینه، ورود کاروانها را اطلاع رسانی و به نوعی امنیت شهر را حفظ می‌کردند.

اولین تفرجگاه عمومی کرج کجاست؟
کنار پمپ بنزین کرج و روبروی سینما کاج یا هجرت،کوچه‌ای به نام سرچشمه قرار دارد که جزء اواین تفرجگاه‌های کرج است و مردم با گذر از این کوچه به میدانگاهی می‌رسیدند که محل دسترسی به رودخانه ای پر آب بود که امروز اثری از آن باقی نمانده است. از این سرچشمه تا کندوان که حد شمالی کرج است، هزار چشمه دیگر وجود دارد که آخرین آن شاه چشمه نام دارد که هر  کدام آنها خاصیتی منحصر به فرد دارند که برای معرفی آنها و دیگر جاذبه‌های کرج باید منتظر بخش بعدی گشت و گذاری در ایران کوچک بمانید.


کد مطلب: 272985

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/272985/دروازه-ورود-کرج-قدیم-کجاست

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com