تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
plusresetminus
همیشه اتفاقاتی که در آسمان و کهشکان رخ می‌دهند برای ما جذاب بوده اند، اما گاهی هم اتفاقات نادری رخ می‌دهد که گاهی به وسیله ماهواره‌ها و گاهی هم توسط افرادی که به تماشای آسمان علاقه دارند، شکار می‌شوند. بر اساس گزارش لیست ورس، برخی از ما به سمت آسمان نگاه می‌کنیم و برخی از ماهواره‌ها نیز دوربین‌های خود را به پایین و به سمت زمین تنظیم کرده اند، اما در این بین رویداد‌های جذاب و نادری به ثبت رسیده است؛ لحظاتی مانند تلاش یک قمر برای سایه انداختن روی بزرگترین سیاره در منظومه شمسی، تصاویر ایستگاه فضایی بین‌المللی از یک ماه گرفتی کامل و یا تصاویری از یک رنگین کمان دایره ای. در این گزارش قصد داریم چند مورد از این رویداد‌های نادر را بررسی کنیم.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۸۸۹
تصاویری از رویداد‌های نادر کیهانی و آسمانی

نقطه سیاه مشتری

سیاره مشتری
سیاره مشتری به خاطر لکه بزرگ و قرمز خود شناخته می‌شود لکه‌ای که گفته می‌شود دو برابر سیاره ما وسعت دارد. اما دیدن یک نقطه سیاه در این سیاره عجیب به نظر می‌رسد، اتفاقی که ناسا در سال ۲۰۱۹ آن را ضبط کرد. این لکه سیاه حاصل سایه یکی از قمر‌های مشتری به نام «آیو» بود که تقریبا به به اندازه قمر زمین است. «آیو» از بین خورشید و مشتری عبور کرد و این سایه کوچک را روی بزرگترین سیاره منظومه شمسی ایجاد کرد.

ستاره بیت اللحم

ستاره بیت اللحم
در دسامبر سال ۲۰۲۰، مشتری و زحل طوری کنار هم قرار گرفتند که بسیار نزدیک به هم و همینطور بسیار نزدیک به زمین به نظر می‌رسیدند. در همان زمان یکی از عکاس‌های آماتور با استفاده از تلسکوپ و دوربین خود موفق به عکاسی از این منظره شد. اگرچه تجهیزات عکاسی او از فناوری بالایی برخوردار نبودند، اما حلقه‌های زحل به‌طور غیر قابل باوری در تصاویر گرفته شده مشخص هستند. به عقیده بسیاری، این رویداد کیهانی در زمان تولد حضرت مسیح نیز رخ داده که به آن ستاره بیت اللحم گفته می‌شود.

رنگین کمان دایره‌ای

تصاویری از رویداد‌های نادر کیهانی و آسمانی
رنگین کمان‌ها را زمانی می‌توان دید که خورشید در پشت شما باشد و شما به سمت باران نگاه کنید، اما برای تماشای رنگین‌کمان‌های دایره‌ای باید یک شرط دیگر را هم رعایت کنید. باید در ارتفاع قرار بگیرید. در سال ۲۰۱۳، همه این شرایط در کنار هم قرار گرفتند و یک عکاس از داخل هلیکوپتر از منظره نادر رنگین کمان دایره‌ای تصویری را شکار کرد.

رعد و برق و رنگین کمان

رعد و برق و رنگین کمان
یک نوع نادرتری از رنگین کمان دایره‌ای نیز وجود دارد که هنگام صاعقه ایجاد می‌شود. اما شاید بپرسید چرا این رویداد نادر است؟ وقتی قطرات باران بار‌های منفی را به انتهای ابر می‌کشند و زمین دارای بار مثبت است، شرایط برای ایجاد صاعقه مهیاست؛ اما برای ایجاد یک رنگین کمان، قطرات باران باید نور را پراکنده کنند. به همین خاطر عکاس باید در مکان و زمان مناسبی قرار بگیرد تا بتواند از چنین اتفاقی عکس بگیرد.

سایه ماه و طوفان

سیاره زمین
یکی از بهترین تصاویر ماهواره‌ای سال ۲۰۱۹ توسط ماهواره «گوئس» گرفته شده است. این ماهواره هواشناسی به گرفتن تصاویر واضح معروف است و قرار بود در ماه ژوئیه دوربین‌های خود را روی اقیانوس آرام متمرکز کند. زیرا قرار بود اولین طوفان بزرگ سال در آنجا رخ دهد. اما اتفاقی که تصویر را بسیار غیرعادی کرد، یک توده تاریک روی زمین بود. این توده در واقع سایه ماه بود که در طی یک خورشید گرفتگی بخشی از سطح زمین را فرا گرفت.

ماهواه‌های استارلینک و یک دنباله دار

ماهواه‌های استارلینک
عکاسان و ستاره شناسان علاقه خاصی به ضبط فیلم و تصاویر از دنباله‌دار نئووایز داشتند. این دنباله دار به شدت به زمین نزدیک شده بود و از آنجایی که مدار عظیمی دارد تا ۷ هزار سال آینده به سمت زمین باز نخواهد گشت و دیگر کسی از ما زنده نخواهد بود که آن را ببیند. یکی از عکاسان نجومی تصمیم گرفت با گرفتن یک تصویر گاه گذر یا همان تایم لپس، این رویداد نادر را شکار کند. اما در تصویر خروجی خطوط نورانی زیادی دیده شد که عکس را خراب کردند. سپس مشخص شد که این رگه‌های نورانی در واقع ماهواره‌های استارلینک بوده اند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین