کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای تشکیل «دولت توافقی» در عراق تلاش می کنیم

مهر , 23 دی 1400 ساعت 14:10

حزب الله:
یک عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق در سخنانی گفت: ما برای تشکیل دولت توافقی در عراق تلاش خود را به کار بسته ایم.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«ثائر مخیف» عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» در عراق امروز پنجشنبه سخنانی را در خصوص ماهیت دولت آتی این کشور مطرح کرد.
بر اساس این گزارش، وی گفت: ما برای تشکیل دولت آتی عراق به صورت توافقی، تلاش می‌کنیم. برای توافق در این زمینه باید راهکاری برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی پیدا کنیم. هیئت هماهنگی شیعیان به دنبال تشکیل دولت توافقی است؛ دولتی که به مطالبات شهروندان عراقی جامه عمل بپوشاند.
روز گذشته هم «محمد الصهیود» عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق در سخنانی تصریح کرد: برخی طرف‌ها بر روی ایجاد شکاف و دو دستگی در صفوف بیت شیعی حساب باز کرده اند. این عضو ائتلاف دولت قانون گفت: برخی طرف‌ها میان هیئت هماهنگی شیعی و جریان صدر شکاف ایجاد کرده اند. افراد عاقل و خردمند باید برای عبور از این بحران و بازگرداندن امور به حالت عادی خود تلاش کنند.
محمد الصهیود همچنین عنوان کرد: برخی شخصیت‌های تأثیرگذار تحرکاتی را برای حل و فصل اختلافات میان هیئت هماهنگی شیعی و جریان صدر پیش از حرکت به سمت تشکیل دولت جدید، آغاز کرده اند.
پیش از این، «باسم الکنانی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق سخنانی را در خصوص جلسه اول پارلمان این کشور که به دنبال آن «محمد الحلبوسی» مجدداً به عنوان رئیس انتخاب شد، مطرح کرد. این کارشناس مسائل سیاسی عراق گفت: اتفاقات جلسه اول پارلمان نقض صریح قانون اساسی بود. همه اتفاقات از پیش برنامه ریزی شده بود. جریان صدر به همراه دیگر فراکسیون‌ها برای حذف هیئت هماهنگی شیعی از فرایند سیاسی تلاش کردند.
وی افزود: به نظر می‌رسد که علیرغم غیرقانونی بودن فرایند رأی گیری برای انتخاب رئیس پارلمان عراق، نتایج این رأی گیری تغییری نخواهد داشت. نحوه انتخاب مجدد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان آن هم به این شکل غیرقانونی، به نوعی فضای آینده سیاسی کشور را نیز ترسیم کرد.


کد مطلب: 272881

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/272881/تشکیل-دولت-توافقی-عراق-تلاش-می-کنیم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com