تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
plusresetminus
حزب الله: لغو محدودیت ورود مسافران جز برای چند کشور، تسهیلات دیگر برای هنرمندان صنایع دستی، انتصابات دیگر در وزارت میراث و ثبت آثار جدید از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۸۳۲
بازگشایی مرزها جز برای چند کشور / انتصابات جدید در وزارت میراث
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در این هفته مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پرداخت ۲۷ میلیارد ریال کمک بلاعوض به ۱۹۴ صنعتگر خبر داد.
فرهاد غلامعلی فلاح گفت: این کمک بلاعوض روز گذشته به حساب ۱۹۴ صنعتگر از ۱۶ استان کشور واریز شده است.
او افزود: جمع کل کمک‌های بلاعوض به صنعتگران حوزه صنایع‌دستی ۷۴ میلیارد ریال است که پیشتر بخشی از این کمک‌های بلاعوض به صنعتگران اعطا شده و روز گذشته ۲۷ میلیارد ریال دیگر به صنعتگران پرداخت شد.
امکان صدور ویزای فرودگاهی در کرمان فراهم می شود
امکان صدور ویزای فرودگاهی در کرمان فراهم می‌شود
در این هفته همچنین خبر رسید که معاون گردشگری کشور گفت: از این پس گردشگران و اتباع خارجی که وارد استان کرمان می‌شوند می‌توانند در فرودگاه بین‌المللی این شهر روادید اخذ کنند.
معاون گردشگری کشور گفت: از این پس گردشگران و اتباع خارجی که وارد استان کرمان می‌شوند می‌توانند در فرودگاه بین‌المللی این شهر روادید اخذ کنند.
علی اصغر شالبافیان در نشست با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صنعت گردشگری استان در هتل کرمان بیان کرد: خوشبختانه امکان دریافت ویزای ایران برای گردشگران خارجی در برخی از فرودگاه‌های بین‌المللی کشور در حال فراهم شدن است که نام فرودگاه بین‌المللی کرمان نیز در بین آن‌ها وجود دارد.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: این قبیل اقدامات در راستای تسهیل در خدمات‌رسانی و امکان جذب بیشتر گردشگران خارجی است.
او با اشاره به اینکه استان کرمان به دلیل بهره‌مندی از جاذبه‌های متنوع و متعدد تاریخی و طبیعی، یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور است بیان کرد: خوشبختانه در این خطه آثار ثبت جهانی زیادی وجود دارد و اخیراً گردشگری مقاومت نیز به این جذابیت‌ها افزوده شده است.
انتصاب سرپرست برای ادارات میراث‌فرهنگی ۳ استان کشور
خبر دیگر اینکه سرپرستان ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان، در احکام جداگانه از سوی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها منصوب شدند.
جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سه حکم جداگانه، سرپرستان ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان را منصوب کرد.
بر اساس احکام صادرشده، سید موید محسن‌نژاد، سعید طالبی‌پور و ولی جهانی به‌ترتیب به‌عنوان سرپرستان ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان منصوب شدند.
ارسال آثار برگزیده صنایع‌دستی  به ازبکستان
ارسال آثار برگزیده صنایع‌دستی به ازبکستان
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی کشور گفت: تعدادی از آثار برگزیده دارای مهر اصالت ملی برای دریافت نشان بین المللی به در سال آینده کشور ازبکستان و شهر بخارا ارسال می‌شوند.
ویدا توحدی در حاشیه مراسم ششمین دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی منطقه غرب کشور در کرمانشاه بیان کرد: امروز به میزبانی کرمانشاه ششمین نشست از ۹ دوره داوری منطقه‌ای مهر اصالت صنایع‌دستی کشور، آثاری از استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان برای دریافت نشان مرغوبیت داوری می‌شوند.
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی کشور افزود: در این دوره ما با گزینش ۹ منطقه در سطح کشور داوری را به استان‌های دارای قابلیت اعطا کردیم.
او ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری این رویداد به صورت منطقه‌ای تمرکز زدایی در حوزه داوری و استفاده از ظرفیت‌های اساتید و هنرمندان برجسته استان‌ها بوده است.
اعضای شورای راهبردی کاخ گلستان منصوب شدند
اعضای شورای راهبردی کاخ گلستان منصوب شدند
با حکم علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، علی اکبر سعیدی فارغ التحصیل رشته راه و ساختمان و پیشکسوت حوزه مرمت، محمد حسن سمسار دکترای تاریخ از دانشگاه تهران، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، سید عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها، نویسنده و محقق، حمیده چوبک، دکترای باستان شناسی و عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی، حمیدرضا جیحانی دانشیار گروه معماری و هنر، جواد قارایی فارغ التحصیل مدیریت گردشگری، مستندساز و ایرانگرد، یعقوب توکلی فارغ التحصیل دکترای روابط بین الملل، مورخ و مدیر سابق گروه تاریخ تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سید محمود رضوی تهیه کننده سینما و تلویزیون و مشاور هنری رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی لبیبی فارغ التحصیل دکترای جامعه شناسی و رئیس اسبق پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی وقت به عنوان اعضای شورای راهبردی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ گلستان منصوب شدند.
خیانت آمریکا به امانت ایران/الواح هخامنشی باید سه ساله برمی گشتند
الواح هخامنشی باید سه ساله بر می‌گشتند
الواح هخامنشی که قرار بود سه ساله به ایران بازگردند نزدیک به صد سال است که در اختیار آمریکایی‌ها است تا خوانش شوند، اقدامی که هیچ عایدی برای ایران نداشت بلکه تهدید به مصادره نیز می‌شوند.
اگرچه این الواح بایستی مورد مطالعه قرار می‌گرفتند اما در این مدت تنها تعداد محدودی از آنها خوانش شدند حالا مجید ارفعی نخستین مترجم منشور کوروش که توانایی خوانش این الواح را نیز دارد می‌گوید که این الواح سالهاست در اختیار شیکاگو قرار دارد اما تا جایی که خبر دارم در طول این ۹۰ سال گذشته همیشه گفته‌اند که این الواح در دست بررسی هستند عکس برداری می‌کنیم یا در حال مستندسازی است اما چیزی به ما از نتیجه خوانش نداده‌اند. در حالی که اگر در اختیار خودمان بود می‌توانستیم تعداد زیادی از آنها را مورد مطالعه قرار دهیم. البته که در این دوره کوتاهی مدیران وقت نیز باعث فرصت سوزی‌ها شده است.
۹۰ سال پیش الواح هخامنشی برای مطالعه به مؤسسه شرق شناسی شیکاگوی آمریکا رفته و از آن زمان تا امروز به صورت کامل بازگردانده نشده است
در این باره مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفته است: حدود ۹۰ سال پیش الواح هخامنشی برای مطالعه با قرار امانت سه ساله به مؤسسه شرق شناسی شیکاگوی آمریکا رفته و از آن زمان تا امروز متأسفانه به صورت کامل بازگردانده نشده است.
وی با یادآوری اینکه این الواح بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور و متعلق به مردم ایران است خاطرنشان کرد: آمریکا هر بار به بهانه‌ای این کار را به تعویق می‌اندازد، در حالی که خود آمریکایی‌ها هم قبول دارند این الواح به صورت امانت به آمریکا آمده است.
مجید تخت روانچی خواستِ ایران را روشن خواند و تاکید کرد: امانت باید به صورت کامل، مرتب و سالم برگردد و تحویل دولت ایران شود.
لغو محدودیت های سفر از کشورهای همسایه/ تداوم ممنوعیت از ۱۰ کشور
لغو محدودیت‌های سفر از کشورهای همسایه
خبر دیگر اینکه معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از لغو محدودیت‌های کرونایی سفر از کشورهای همسایه به ایران بر اساس جدیدترین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.
علی اصغر شالبافیان با تشریح مهمترین مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: با پیگیری‌های و تلاش‌های مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محدودیت‌های سفر از کشورهای همسایه به ایران برداشته شد و وضعیت سفر از کشورهای همسایه به ایران به حالت قبل برگشت.
او افزود: البته ممنوعیت ورود از دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس و ۸ کشور آفریقایی همچنان ادامه دارد.
شالبافیان اضافه کرد: زیمباوه، موزامبیک، نامیبا، مالاوی، آفریقای جنوبی، اسواتینی، لسوتو و بوتسوانا ۸ کشور آفریقایی هستند که سفر از آن کشورها به ایران ممنوع است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: تردد در مرزهای زمینی تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن و داشتن تست پی‌سی‌آر منفی امکان‌پذیر است و گزارش‌های جلسه امروز از ارزیابی مرزها نشان داد که رعایت موارد باید بیشتر شود.
مسابقه ثبت نداریم
در این هفته سید عزت‌الله ضرغامی در همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها، حفظ، معرفی، تبیین و تفسیر را از مهم‌ترین وظایف معاونان میراث‌فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: این وظیفه مهم دارای ابعاد بسیار است. شما باید وظیفه خود را بدانید و باور داشته باشید که چه مأموریت مهمی برعهده دارید.
او بر شناخت و حفظ میراث ملموس و ناملموس تاکید کرد و افزود: شما باید با شناخت کامل از میراث‌فرهنگی جدی‌ترین و موثق‌ترین روایت را داشته باشید. همچنین آثار و بافت‌ها را بشناسید، از آن‌ها حفاظت کنید و درست‌ترین تفسیرها را ارائه دهید.
استفاده از ظرفیت فعالان فضای مجازی، مدیریت اعتبارات استانی و توزیع عادلانه و کارشناسی اعتبارات استانی برای نگهداری و مرمت آثار، تعامل و همکاری با دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی، تعامل با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، از دیگر اشارات وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه بود.
او با اشاره به استفاده از ظرفیت راه‌ها و جاده‌ها برای فرهنگ‌سازی و معرفی میراث‌فرهنگی بیان کرد: در حال طراحی و استانداردسازی نهضت معرفی جاده‌ای برای نصب بیلبورد و معرفی میراث‌فرهنگی هستیم. صحبت‌هایی در این راستا با وزیر راه داشته‌ام، معاونان میراث‌فرهنگی باید اماکن اصلی را در استان‌ها مشخص و اولویت‌بندی کنند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین