تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
plusresetminus
سالروز تولد ۸۴ سالگی دکتر علی رفیعی با بغض و سکوت این هنرمند همراه شد.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۸۲۶
بغض و سکوت علی رفیعی در سالروز تولدش
 شامگاه چهارشنبه ۲۲ دی ماه همزمان با سالروز تولد دکتر علی رفیعی، تعدادی از شاگردان او در خانه هنرمندان ایران گرد هم آمدند؛ اما علی رفیعی در روز تولدش اندوهگین بود.
این برنامه به کوشش ستاره اسکندری، بازیگر تئاتر و از شاگردان علی رفیعی و محمد زمان وفاجویی، دستیار این هنرمند برگزار شد اما این دو از ابتدا اعلام کردند که در شرایط فعلی که بسیاری از مردم درگیر مشکلات گوناگون هستند و در روزهایی که جامعه هنری سوگوار است، برنامه ای با عنوان جشن تولد نخواهند داشت و این برنامه صرفا یک دورهمی دوستانه است.
در این برنامه ابتدا حاضران از نمایشگاه پوستر آثار علی رفیعی که در گالری تابستان خانه هنرمندان برپا بود، بدن کردند.
در ادامه فیلمی از پشت صحنه تازه ترین نمایش این هنرمند" خانه برناردا آلبا" به نمایش در آمد.
این فیلم " پشت دیوارهای این خانه" نام داشت که با کارگردانی لیلا جعفری و به تهیه کنندگی ستاره اسکندری ساخته شده است.
بعد از نمایش این فیلم در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان، ستاره اسکندری متن کوتاهی را به عنوان تبریک تولد علی رفیعی خواند و استاد خود را به روی صحنه دعوت کرد.
علی رفیعی اما هیچ آمادگی صحبت کردن نداشت.
او گفت: آمادگی هر کاری داشتم جز صحبت کردن. هیچ فکرش را نکرده بودم.بعد از چند لحظه مکث ادامه داد: دردی بر من مستولی است.
او باز هم بعد از چند لحظه مکث افزود: اگر تئاتر کار می کردم، هیچ دردی نداشتم.
این جمله با اشکهای رفیعی همراه شد و این هنرمند در حالیکه متاثر شده بود، جملات کوتاه خود را این گونه به پایان رساند: سخنرانی باشد برای وقتی دیگر، بعد از اجرای نمایشی تازه. عجز مرا بیش از این نخواهید که توان صحبت ندارم.
حمید پور آذری، کارگردان تئاتر و دیگر شاگرد و دستیار رفیعی، در کنار او روی صحنه رفت و سپس مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و مدیر تماشاخانه ایرانشهر به دعوت ستاره اسکندری در جملات کوتاهی تولد علی رفیعی را تبریک گفت و تاکید کرد: درخانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر همه جوره در خدمت آقای دکتر هستیم، اگر ما را قابل بدانند.
او تابلویی به عنوان هدیه تولد به رفیعی تقدیم کرد.
شاگردان علی رفیعی همزمان با اجرای نمایش " خانه برناردا البا" که سال ۹۷ در تالار وحدت اجرا شد، جشن تولد مفصلی با حضور جمع بزرگی از هنرمندان برای او برگزار کردند. حالا اما به مراسمی کوچک اکتفا کردند.
علی رفیعی در بخش‌هایی از مستند "پشت دیوارهای این خانه" توضیح می‌دهد که این نمایشنامه درباره دیکتاتوری فرانکو در اسپانیاست، او از نبود عشق در ان دوره سخن می گوید و معتقد است این مضامین در نقاشی‌های گویا، نقاش اسپانیایی نیز نمود دارد.
او در بخش دیگری از این مستند، عنوان می کند که خشونت متاثر از فقدان عشق است ولی همین خشونت هم باید زیبا به تصویر کشیده شود.
این برنامه با حضور چهره هایی همچون مریم سعادت، ستاره اسکندری، الهام کردا، حمید پور آذری، مائده طهماسبی، کورش نریمانی، سیامک صفری، منوچهر شجاع، عباس غفاری، افسانه ماهیان، مسعود پاکدل، هدی ناصح، رضا موسوی، مجید گیاهچی، ساقی عطایی، سام کبودوند، ابراهیم حسینی و علیرضا تابش نیز از جمله حاضران بود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین