تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
plusresetminus
حزب الله:مدیر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: در ۳۰ سال گذشته تراز آب‌های زیر زمینی در دشت‌های استان حدود ۲۰ متر افت کرده است.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۷۲۶
آب‌های زیرزمینی البرز سالی ۷۰ سانتیمتر پایین‌تر می‌رود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سعید نقدی  افزود: ای کاش همینطور که سد و آب‌های سطحی را می‌بینیم  نگران آب‌های زیرزمینی هم بودیم. هر فرد از کشاورز و صاحب صنعت و... به نوبه خود باید به فکر باشد. مشکل اینجاست که هر ذی‌نفع آبی، آب را متعلق به خود می‌داند و هیچ تلاشی برای حفظ و پایداری آن انجام نمی‌دهد.
به گفته این مسئول لازم است کشاورزان بهره وری کار خود را افزایش دهند و با مصرف پایین‌تر، بهره وری بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: اینکه باید قوانین اصلاح شده و جنبه بازدارندگی بیشتر می‌شد درست است اما انسداد یک حلقه چاه، انبوهی از مشکلات اجتماعی و منطقه ای را به همراه دارد. با این وجود سال گذشته حدود ۳۰ درصد بیش از برنامه تکلیفی شرکت مدیریت منابع آب به انسداد چاه‌های غیر مجاز اختصاص داده شد.
وی افزود: پایداری منطقه و کشت پایدار به رفتار کشاورز هم بستگی دارد. کشاورزان نباید اجازه بدهند کسی اطراف منطقه آنها چاه غیر مجاز حفر کند زیرا به این صورت نه تنها حقوق خود بلکه حقوق عموم مردم هم پایمال می‌شود. موضوع دیگر استفاده از محصولات کم آب بر و سیستم‌های نوین آبیاری توسط کشاورزان است که باعث کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان می‌شود این موضوعات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
مدیر مطالعات شرکت آب منطقه ای البرز با بیان اینکه باید نگرش دولت‌محور از بین برود زیرا آب متعلق به همه مردم است و همه باید در کنار رعایت سیاستگذاری‌های دولت، به مدیریت منابع آب کمک کنند، اظهار کرد: وقتی هر فردی نسبت به این موضوعات احساس مسئولیت کند خود به خود یک همت جمعی ایجاد می‌شود.
نقدی با بیان اینکه میانگین افت آب‌های زیر زمینی در البرز  سالیانه حدود ۷۰ سانتیمتر است، گفت:  البته این میزان بسته به میزان بارش‌ها در هر سال متفاوت است اما  بر اساس مطالعات انجام شده در ۳۰ سال گذشته تراز آب‌های زیر زمینی حدود ۲۰ متر در دشت‌های استان افت کرده است که به طور میانگین به ۷۰ سانتیمتر در سال می‌رسد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین