تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
plusresetminus
حزب الله: سفیر تاجیکستان در تهران با بیان این‌که تاجیکستان اطمینان دارد که عضویت ایران در سازمان شانگهای به نفع این سازمان و همه کشورهای عضو آن خواهد بود، اظهار کرد: طی سفری که رئیس جمهور ایران به تاجیکستان داشت توافق شد که حجم تجارت دو کشور تا 500 میلیون یورو افزایش یابد.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۵۸۳
عضویت ایران در سازمان شانگهای به نفع همه کشورهای عضو خواهد بود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نظام‌الدین زاهدی در همایش «چشم‌انداز روابط تاجیکستان و ایران» به مناسبت 30 سالگی برقراری روابط دیپلماتیک میان تاجیکستان و ایران گفت: روز گذشته روسای و همچنین وزرای امور خارجه دو کشور برای این رویداد مهم با تبادل پیام‌های تبریک به یکدیگر و مردم تاجیکستان و ایران تبریک گفتند و با تاکید بر سطح بسیار بالای روابط در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی آمادگی خود را بر توسعه بیش از پیش مناسبات در راستای تامین منافع متقابل دو ملت تاکید کردند.
وی همچنین بیان کرد: در تاریخ 9 سپتامبر سال 2021 میلادی برابر با 18 شهریورماه سال 1400 جمهوری تاجیکستان 30 سالگی استقلال دولت خود را جشن گرفت در طول این سه دهه که سال‌های نجات ملت و دولت از ورطه فنا براثر جنگ داخلی پنج ساله، رسیدن به وحدت کامل ملی، پایه‌گذاری و تحکیم رکن‌های دولت‌داری معاصر، تامین توسعه پایدار کشور، توسط اصلاحات فراگیر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، گسترش روند بازیابی هویت ملی و فرهنگی خلق تاجیک محسوب می‌شدند، تاجیکستان توانست مشکلات ناشی از جنگ سال‌های اول استقلال خود را پشت سر بگذارد و استقلال واقعی خود را تقویت بخشد.
این دیپلمات تاجیکستانی در ادامه اظهار کرد: از آغاز کسب استقلال جمهوری تاجیکستان، گسترش روابط دوستانه و همکاری‌های سودمند متقابل را با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود اعلام کردیم، جمهوری اسلامی ایران نیز از تمایل و علاقه‌مندی خاص برادران تاجیک خود برای احیاء و تقویت ارزش‌های مشترک استقبال نمود.
نظام‌الدین زاهدی اضافه کرد: ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و مراسم افتتاح سفارت ایران در دوشنبه انجام شد. همچنین پس از 12 روز اولین سفیر دولت خارجی استوارنامه خود را به راهبر جمهوری تاجیکستان تقدیم کرد که این سفیر فوق‌العاده و مختار ایران آقای علی اشرف مجتهد شبستری بود.
سفیر تاجیکستان در تهران خاطر نشان کرد: ایران در به رسمیت شناختن استقلال تاجیکستان و افتتاح سفارت خود در شهر دوشنبه اقدامش یک تصادف مقطعی نبود بلکه ضرورت تاریخی بود و بر عمومیت زبان، ادبیات و تاریخ و فرهنگ استوار است. در واقع برقراری روابط دیپلماتیک و توسعه همکاری‌ها بین دو کشور به قول مولانا بازگشت دو ملت به اصل خویش و احیای روزگار وصل خویش بود. همچنین تاجیکستان صرفه‌نظر از مشکلات سال‌های اول استقلال سفارت خود را در تهران افتتاح کرد.
وی با اشاره به 30 سال روابط دو جانبه دو کشور گفت: تاجیکستان و ایران در طول این سال‌ها در کنار هم قرار گرفته و دوستی و همکاری خود را همواره ارتقاء بخشیده‌اند در تایید این مطلب هم باید نقش جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات صلح تاجیک را یادآور شوم که چهار دوره آن در تهران برگزار شد و پس از امضای سازش‌نامه عمومی استقلال صلح و آشتی ملی، جنگ تحمیلی داخلی در تاجیکستان خاتمه یافت و صلح و ثبات در کشور بازگشت.
این دیپلمات تاجیکستانی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که از آغاز دوران استقلال تاجیکستان به روابط دو جانبه امتیاز بخشیده این مکالمه سازنده سیاسی سطح عالی بین مقامات دو کشور است، اظهار کرد: رئیس جمهور تاجیکستان در طول سه دهه روابط 18 بار به ایران سفرهای رسمی و کاری انجام داده و همچنین روسای جمهور ایران نیز در طول این سال‌ها 12 بار به تاجیکستان سفر رسمی و کاری داشته است. همچنین در این سال‌ها 30 سفر دوجانبه سطح عالی هم انجام شده است ضمن این‌که روسای دو کشور در حاشیه اجلاس‌های سران کشورهای عضو سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای 15 بار ملاقات‌های سودمند دوجانبه داشتند.
نظام‌الدین زاهدی ادامه داد: در طول سه دهه همکاری امروز حدود 170 سند همکاری در حوزه‌های گوناگون بین دو کشور به امضاء رسیده است و مناسبت‌های دوستانه کشورها به دستاوردها قابل توجه بر همکاری‌های اقتصادی و تجاری منجر شده است که احداث تونل استقلال، نیروگاه برق آبی سنگ توده نمونه‌هایی از این همکاری‌ها می‌باشد و توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور یکی از مهم‌ترین اهداف در برنامه روابط دو جانبه محسوب می‌شود زیرا میزان معاملات تجاری بین تاجیکستان و ایران جوابگوی امکانات امروزه نیست.
وی همچنین اظهار کرد: در سفر رسمی رئیس جمهور ایران نیز که نخستین سفر خارجی آقای رئیسی بود، با توجه به ظرفیت‌های موجود کشورها به توافق رسیدند که در سال‌های نزدیک حجم تجارت دو جانبه تا 500 میلیون یورو افزایش یابد همچنین برای رسیدن به این هدف پیشنهاد شد که برنامه درازمدت همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور تا سال 2030 از طرف نهادهای اقتصادی آنها آماده و به امضاء برسد.
وی با بیان این‌که حجم تجارت دوجانبه دو کشور در قیاس با دوره سال گذشته سه برابر افزایش یافته تصریح کرد: در ترکیب روابط دوجانبه در سه دهه گذشته نقش کمیسیون‌های مشترک بسیار موثر بوده که تاکنون هم 14 اجلاس خود را در شهرهای دوشنبه و تهران برگزار کرده‌اند.
سفیر تاجیکستان در تهران با بیان این‌که استقلال کشورش این امکان را فراهم آورد که روابط دیرین دو فرهنگ احیاء شود، گفت: اساسا همبستگی فرهنگی بین دو ملت که از اعماق تاریخ سرچشمه می‌گیرد حتی در دوران شوروی که تاجیکستان امکان روابط مستقیم با ایران را نداشت قطع نگردیده بود در آن دوران نخبگان ادب و فرهنگ ایرانی و همچنین تاجیک با یکدیگر ارتباط داشتند و روابط دوجانبه همکاری‌های فرهنگی توسعه پیدا کرد. در واقع 60 درصد تفاهم‌نامه‌های به امضاء رسیده بین دو کشور در طول 30 سال مربوط به حوزه‌های فرهنگی است ما تصمیم گرفته‌ایم روزهای فرهنگی تاجیکستان را در ایران برگزار کنیم معتقدیم که روزهای فرهنگ به روزهای گرامیداشت، ارزش‌های مشترک و بی‌زوال فرهنگی دو ملت تبدیل خواهد شد.
وی با تاکید بر این‌که ما از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کردیم، گفت: این روند امسال در دوره ریاست تاجیکستان در جلسه سران کشورهای سازمان شانگهای در شهر دوشنبه آغاز شد و تاجیکستان اطمینان دارد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به نفع این سازمان و همه کشورهای آن خواهد بود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین