تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
plusresetminus
حزب الله: تاکنون تئوری‌ های مختلفی در مورد پیشرفت تکنولوژی و فناوری مطرح شده که در این گزارش برخی از آن‌ها را می‌خوانید.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۴۹۶
طراحی انسان و هک مغز، آینده فناوری های پیش رو
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، تکنولوژی و فناوری‌های بشری روز به روز در حال رشد و توسعه است و به همین دلیل گاهی اوقات در مورد آینده این فناوری‌ها گمانه زنی و نظریه‌هایی مطرح می‌شود.
براساس گزارش لیست ورس، فناوری در یک چشم به هم زدن انسان را از طعمه به شکارچی تبدیل کرد و او را از غار‌ها به کهکشان‌ها رساند. تکنولوژی به اندازه‌ای سریع حرکت می‌کند که والدین و فرزندان آن‌ها دیگر زندگی مشابهی با یکدیگر ندارند. هر روز تکنولوژی رشد می‌کند و جهش می‌یابد.
برخی از آینده پژوهان یک مدینه فاضله فناورانه را در آینده بشریت می‌بینند، اما از طرفی هم برخی فاجعه‌هایی را پیش بینی کرده اند. با این حال، همه آن‌ها موافق هستند که فناوری سریع‌تر و چشمگیرتر از همیشه در حال تغییر است و در آینده شاهد اتفاقاتی عجیب در روی زمین خواهیم بود. از موجودات دیجیتالی گرفته تا رایانه‌های موجود در هوا، از کنترل ذهن تا پایان مرگ، در این فهرست چند پیش بینی پیچیده در مورد آینده فناوری آورده شده است.

هک مغز و اعصاب

هک عصبی فرآیند تعامل و بهبود ذهن انسان است. این فرآیند تلاش‌های ساده در خانه برای بهبود شناختی تا مطالعات مقیاس بزرگ در مورد رابط مغز و ماشین را شامل می‌شود. بسیاری از آزمایشگاه‌ها در سرتاسر جهان پیش از این ماشین‌هایی طراحی کرده‌اند که صرفاً توسط فکر انسان کنترل می‌شوند. در اینجا یک سوال مهم مطرح می‌شود، آیا محققان می‌توانند ماشین‌هایی را نیز طراحی کنند که به صورت معکوس عمل کرده و فکر انسان را کنترل کنند؟
هک مغز و اعصاب
برخی از آزمایشگاه‌ها فعالیت الکتریکی مغز را به اندازه‌ای رمزگشایی کرده‌اند که به افرادی اجازه می‌دهد از طریق ماشین‌ها صحبت کنند. الکتریسیته مغز ما انواع خاصی ندارد و اگر به خوبی درک شود، می‌توان آن را مستقیما دستکاری کرد. یکی از آثار هک سیستم عصبی که می‌تواند در آینده رخ دهد بازاریابی عصبی است که از طریق آن دستگاه‌ها می‌توانند به طور فعال سیگنال‌هایی را منتشر کنند که امواج مغزی ما را تغییر می‌دهد تا یک محصول را خریداری کنیم.

طراحی انسان

این موضوع در سال‌های اخیر جنجال و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. در حالی که درک ما از مبنای ژنتیکی توانایی‌ها و ناتوانی‌های انسانی روز به روز در حال افزایش است، دانشمندان به این مسئله فکر می‌کنند که آیا ویرایش ژن انسان‌ها قبل از تولد اقدام مناسبی است؟ این فرض اصلی در طراحی انسان است که پیامد‌های ترسناک و بی شماری را به همراه دارد.
از طرف دیگر تکنولوژی طراحی انسان می‌توانند به معنی پایان یافتن اکثر بیماری‌های مادرزادی، از جمله فیبروز کیستیک، هانتینگتون، بیماری قلبی و بسیاری از سرطان‌ها باشند، اما پیامد‌های نگران کننده همچنان پابرجا هستند.

هر اتم یک کامپیوتر

قانون مور یک پیش‌ بینی معروف در مورد آینده فناوری است. در این قانون بیان می‌شود که تعداد ترانزیستور‌های روی یک تراشه با مساحت ثابت هر ۲ سال، به‌ طور تقریبی دو برابر می‌شود. به طور خلاصه‌تر قانون مور بیان می‌کند که کامپیوتر‌ها حتی با کاهش اندازه، سریع‌تر و کارآمدتر می‌شوند. بسیاری از آینده‌ پژوهان پیش‌ بینی می‌کنند که این روند تا زمانی ادامه خواهد داشت که ما چیزی را ایجاد کنیم که تقریبا هیچ جرمی ندارد.
کامپیوتر های اتمی
کامپیوتر، که از هر وسیله‌ای که تاکنون ساخته شده قدرتمندتر است و در عین حال جرم آن تقریباً صفر است. درباره این موضوع سناریو‌های آرمان شهری و پادآرمانشهری زیادی مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها هوشیار شدن ماشین‌ها و خارج شدن آن‌ها از کنترل انسان‌ها است.

گرد و غبار هوشمند

گرد و غبار هوشمند
گرد و غبار هوشمند اصطلاحی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط کریس پیستر فیزیکدان ابداع شد. گرد و غبار هوشمند به ابر‌هایی از نانو ربات‌ها اطلاق می‌شود که می‌توانند حجم بی نظیری از داده‌ها را دریافت کنند. هوای اطراف ما می‌تواند به انبوهی از ربات‌های نانو تبدیل شود که اطلاعات ما را به هرکسی که می‌خواهد منتقل می‌کند. البته لازم نیست این سیستم‌ها اندازه کوچکی داشته باشند؛ حتی در حال حاضر کامپیوتر‌هایی به بزرگی حشرات می‌توانند حرکت‌های ما را ضبط و کمترین توجه را به خود جلب کنند.

المپیک هوشمند

پیش‌ بینی‌ها در مورد آینده فناوری بیشتر بر سناریو‌های پایان جهان متمرکز است، اما بایید یک مثال هم از بخش سرگرمی بزنیم. ورزش، اخیرا موضوع مورد بحث آینده پژوهان بوده است و بیشتر آن‌ها فکر می‌کنند در آینده نزدیک تغییرات زیادی در این زمینه صورت خواهد گرفت. ربات‌هایی در حال حاضر وجود دارند که می‌توانند در زمین بسکتبال پرتاب‌هایی انجام دهند که از هر جایی به گل تبدیل می‌شود. ممکن است این مسئله در ذهن شما مطرح شود که در نهایت ربات‌ها جایگزین ورزشکاران انسانی شوند، اما برخی آینده پژوهان تغییر عجیب تری را پیش بینی کرده اند.
ربات های ورزشکار
دین کامن، مخترع و آینده پژوه، معتقد است که بازی‌های المپیک در شرایط فعلی حول مهارت‌هایی مانند مسابقات اسب سواری و کشتی ایجاد شده اند، اما در المپیک‌های آینده می‌توانیم شاهد مسابقاتی مانند کدگذاری، سیم کشی و محاسبات فیزیکی باشیم.

زندگی دوم

ایده واقعیت شبیه‌ سازی شده که توسط فیلم‌هایی مانند ماتریکس مطرح شده، یکی از رایج‌ترین پیش‌بینی‌ها در مورد آینده بشریت محسوب می‌شود. در ماتریکس، انسان‌ها به عنوان منابع پرورش داده می‌شوند و در دنیایی شبیه سازی شده مطیع نگه داشته می‌شوند. با این حال، در دنیای واقعی، بشریت ممکن است عمداً به یک دنیای شبیه‌ سازی شده روی بیاورد تا از زمین رو به زوال فرار کند.

دیگر آسمانی وجود ندارد

ماهواره های فضایی
این پیش‌بینی در واقع دو وجه متفاوت دارد و هر دو تقریبا به حقیقت می‌پیوندند. مورد اول می‌گوید که آسمان آبی جو ما شروع به ناپدید شدن خواهد کرد، زیرا پهپاد‌های و ماشین‌های پرنده بیشتری آسمان را پر می‌کنند. مورد دوم این است که تاریکی فضای اطراف زمین در شب به دلیل درخشیدن ماهواره‌ها تقریبا از بین می‌رود. در واقع این نظریه می‌گوید که هر کیلومتر مربع از آسمان می‌تواند به اندازه یک خیابان شهری شلوغ شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین