تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
plusresetminus
حزب الله: معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره را ۴ میلیون تومان اعلام کرد.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۴۹۱
خط فقر چقدر است؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گزارش پایش فقر سال جاری اعلام کرد که تا سال ۹۹، ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق زندگی می‌کردند.بر این اساس اگر میانگین ۳.۲۴ برای هر خانوار در نظر گرفته شود حدود ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
 براساس بررسی‌ها خط فقر سرانه یک خانوار سه نفره، ۲ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان است و برای خانواده‌ی چهار نفره این رقم ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان برآورد شده است.
داده‌های مرکز آمار ایران از میزان هزینه‌های زندگی نشان می‌دهد که کف هزینه زندگی در تهران برای هر خانوار حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه است؛ این آمار کف هزینه زندگی در ارزان‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان را حدود ۶.۵ میلیون تومان و به طور متوسط در سطح کشور بیش از ۸ میلیون تومان نشان می‌دهد.
///
بررسی خط فقر در دهه گذشته
 رئیس کمیته امداد در تابستان سال جاری گفت: برآورد‌ها نشان‌دهنده آن است که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
در سال ۱۳۹۰ خط فقر ۹۵۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۱ خط فقر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۲ خط فقر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۳ خط فقر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۴ خط فقر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۵ خط فقر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۶ خط فقر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۷ خط فقر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۸ خط فقر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
در سال ۱۳۹۹ خط فقر ۱۰ میلیون تومان
در حالی که جمعیت زیر خط فقر مطلق از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵ درصد رسیده بود،  این رقم از سال ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد افزایش یافته است.
///
خط فقر در پایتخت ۵ میلیون است
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میانگین خط فقر در کشور برای خانواده ۴ نفره حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر و نزدیک به ۵ میلیون است.
به گفته ابوحمزه برخی از دستگاه‌ها رقم ۱۰ میلیون تومان را برای خط فقر مطرح کرده‌اند که مبنای کارشناسی ندارد و اگر این طور باشد ۹۰ درصد ایرانیان زیر خط فقر هستند.
خط فقر بر مبنای حداقل کالری مورد نیاز افراد در ماه و بر اساس استاندارد بین‌المللی تعریف می‌شود.
۲۱۰۰ کالری برای هر فرد خط فقر خوراکی است، اما هر کسی هزینه‌های غیر خوراکی هم دارد که هزینه‌ی خط فقر خوراکی با یک ضریبی به دیگر هزینه‌ها تعمیم داده می‌شود.
در سبد بین‌اللملی ۲۱۰۰ کالری عدد کل است و به طور خاص مشخص شده که هر فرد چقدر برنج، گوشت، پروتئین و مواد غذایی باید مصرف کند.
هزینه‌های غیر خوراکی مانند حمل‌نقل، آموزش، مسکن و بهداشت به صورت حداقلی در محاسبه‌ی خط فقر در نظر گرفته می‌شود.
برای مثال در برآورد خط فقر مسکن کوچک در محله‌ای متوسط، تحصیل در مراکز دولتی و درمان حداقلی محاسبه می‌شود.
 خط فقر در سال جاری ۱۱ میلیون تومان است
نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در مهر امسال گفت: با اعلام رسمی بانک مرکزی خط فقر در سال جاری ۱۱ میلیون تومان است که درصد قابل توجهی از مردم ایران بر همین اساس زیر خط فقر هستند و باید فکر اساسی برای زندگی آنان شده و سبد حمایتی به آنان داده شود.
بر اساس آمار تورم ۶۷ درصدی قدرت خرید دهک‌های پایین را کاهش داده است روز به روز تعداد افراد زیر خط فقر در کشور با افزایش همراه است و این درحالی است که معاونت رفاه وزارت کار خط فقر ۱۰ میلیون تومانی را رد می‌کند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین