کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیران شرکت‌های بزرگ چند برابر کارکنانشان حقوق می‌گیرند؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 19 دی 1400 ساعت 11:39

حزب الله:در مطلب زیر به بررسی میزان حقوق مدیران شرکت‌های بزرگ جهان پرداخته‌ایم.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بر اساس اسناد ارائه شده تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۰ میلیون دلار از این شرکت حقوق و مزایا دریافت کرده و این در حالی است که متوسط دریافتی کارمندان شرکت اپل سالانه ۶۸ هزار و ۲۵۴ دلار بوده، این یعنی مدیر عامل اپل ۱۴۴۷ برابر کارمندانش حقوق می‌گرفته است؛ اما تنها مدیرعامل اپل نیست که حقوقی بسیار بالاتر از کارمندانش می‌گیرد بلکه دیگر شرکت‌های بزرگ جهان هم به مدیرعامل‌های خود که سهم زیادی در موفقیت‌های شرکت دارند، حقوقی چند میلیون دلاری پرداخت می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حقوق و مزایای «تیم کوک»
همان طور که پیش از این نوشتیم متوسط دریافتی کارمندان شرکت اپل در سال ۲۰۲۱ معادل ۶۸ هزار و ۲۵۴ دلار بوده است در حالی که حقوق مدیرعامل شرکت اپل در سال ۲۰۲۱، ۱۴۴۷ برابر متوسط دریافت کارمندان بوده که این نسبت در سال ۲۰۲۰، ۲۵۶ برابر بوده است. اما حقوق «تیم کوک» مدیرعامل اپل برای یک سال سه میلیون دلار بوده که با توجه به رشد ۳۰ درصدی درآمد اپل نسبت به سال قبل که به ۳۶۵ میلیارد دلار رسیده و همچنین بالا رفتن ارزش اپل به سه هزار میلیارد دلار باعث شده او ۸۲.۳ میلیون دلار سهام اپل جایزه بگیرد و ۱۲ میلیون دلار هم برای رسیدن اپل به اهدافش. همچنین ۱.۴ میلیون دلار هم به او برای سفر‌های هوایی پرداخت شده است.
مدیران شرکت‌های بزرگ چند برابر کارکنانشان حقوق می‌گیرند؟

حقوق و مزایای «ساندرا پیچای»
یکی دیگر از مدیرانی که نسبت به کارمندانش حقوق چند صد برابری دارد، ساندرا پیچای مدیرعامل گوگل است. طبق گزارش‌های گوگل، ساندرا پیچای در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۲۸۰ میلیون دلار حقوق و پاداش دریافت کرده که ۱۰۸۵ برابر متوسط حقوق کارمندان این شرکت است. حقوق ساندرا پیچای مدیر عامل گوگل سالانه دومیلیون دلار است و بقیه این پول به دلیل اضافه شدن درآمد‌های این شرکت در سال اخیر بوده که او به صورت پاداش دریافت کرده است.
مدیران شرکت‌های بزرگ چند برابر کارکنانشان حقوق می‌گیرند؟
حقوق و مزایای «ساتیا نادلا»
مدیر مایکروسافت هم از آن مدیرانی است که میزان حقوقش با کارکنان شرکتش اختلاف فاحشی دارد. ساتیا نادلا مدیر مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴۲ میلیون دلار درآمد داشته است. از آن جا که میانگین حقوق کارمندان مایکروسافت ۱۷۲ هزار دلار است، می‌توان نتیجه گرفت نسبت حقوق مدیر عامل به کارمندان در مایکروسافت ۲۴۹ به یک است.
مدیران شرکت‌های بزرگ چند برابر کارکنانشان حقوق می‌گیرند؟

دلایل حقوق بالای مدیران

به تازگی بنیاد غیرانتفاعی «As You Sow» هم برای بررسی چرایی حقوق بالای مدیران فهرستی از ۱۰۰ مدیرعامل را منتشر کرده که در مقایسه با کارکنان بیشترین حقوق را از شرکت‌های خود دریافت می‌کنند. این موسسه سه عامل اصلی را دلیل حقوق بالای مدیران این شرکت‌ها نسبت به کارکنانش دانسته است. اولین دلیل، تلاش مدیر برای موفقیت شرکت است، دوم ایجاد انگیزه بیشتر برای مدیر است که تا سال آینده موفقیت چشمگیرتری به دست آید و در آخر ترس از دست دادن مدیر شرکت است که می‌تواند با حضور در شرکت‌های دیگر، رقیب سرسختی برای خود آن شرکت شود. آن چه در این گزارش آمده نشان می‌دهد انسان‌های موفق و دارای ایده آن قدر منحصر به فرد هستند که می‌توانند یک شرکت را از نابودی نجات دهند و سودکلانی را نصیب سهامدارانشان کنند در نتیجه حفظ آن‌ها به قیمت پرداخت حقوق‌های چند میلیون دلاری قابل توجیه است.


کد مطلب: 272432

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/272432/مدیران-شرکت-های-بزرگ-چند-برابر-کارکنانشان-حقوق-می-گیرند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com