تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
plusresetminus
حزب الله: اکتشافات علمی از اولین‌های شگفت‌انگیز در مریخ گرفته تا تأثیرات آب‌وهوایی روی زمین، به‌عنوان مهم‌ترین داستان‌های علمی شناخته شده است.
۰
کد مطلب : ۲۷۲۴۳۱
داستان‌های مهم علمی برتر سال ۲۰۲۱
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اکتشافات هیجان‌انگیز و علمی در سال اخیر جهان را به‌طرز شگفت‌انگیزی تکان داد. همچنین سرعت رشد اکتشافات علمی به‌قدری سریع است که شاهد دستاورد‌های بسیاری در جهان هستیم. این اکتشافات علمی از اولین‌های شگفت انگیز در مریخ گرفته تا تأثیرات آب‌وهوایی روی زمین، به عنوان مهم‌ترین داستان‌های علمی و تصاویر در سال ۲۰۲۱ شناخته شده‌اند و در خصوص بررسی این اکتشافات برتر گزارشی تهیه کردیم.
بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مجددا بر پوشش علمی تسلط کافی پیدا کرد، اما سایر اکتشافات و دستاورد‌های کلیدی سال پیشرفت چشمگیری در علم رقم زدند و سزاوار توجه بسیاری هستند. ناسا و شرکت‌های خصوصی پیشرفت‌های عظیمی برای اولین بار در فضا ثبت کردند.
دانشمندان پیش‌تر درباره وجود انسان‌های اولیه کشف کردند. همچنین محققان ثبت کردند که چگونه تغییرات آب‌وهوایی بر همه‌چیز از صخره‌های مرجانی گرفته تا پرندگان تأثیر می‌گذارد. بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ توجه زیادی را در سال آینده به خود جلب خواهد کرد، زیرا دانشمندان برای مقابله با انواع سویه‌های جدید و توسعه و پیشرفت‌های پزشکی برای مبارزه با ویروس تلاش می‌کنند. قبل از این‌که موضاعات مطالعه در سال ۲۰۲۲ غالب شود، ارزش آن را دارد که نگاهی به بزرگ‌ترین اکتشافات و دستاورد‌های سال گذشته انداخته شود. برای این منظور، مهم‌ترین داستان‌های علمی سال ۲۰۲۱ در این گزارش آورده شده است.
انتشار واکسن کووید-۱۹ با موانعی روبرو می‌شود
یکی از کارمند‌های مراقبت‌های بهداشتی در میامی، فلوریدا واکسن دریافت می‌کند و می‌گوید؛ ۴۰ درصد از جمعیت ایالات متحده به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های علمی در سال گذشته این بود که دانشمندان دو واکسن «Mrna» کووید-۱۹ را در زمان رکورد جهانی تولید کردند. امسال بزرگ‌ترین داستان واکسن کووید-۱۹ این است که عرضه واکسن‌ها توسط فایزر و مدرنا، به بخش بزرگی از جمعیت ایالات متحده و بخش قابل‌توجهی از جهان راه پیدا نکرده است. محققان می‌گویند؛ تا زمان نوشتن این مقاله در ۲۱ دسامبر، تقریبا ۷۳ درصد از جمعیت ایالات متحده یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند و ۶۱ درصد از جمعیت ایلات متحده به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.
عرضه ناقص واکسن کووید-۱۹ در ایالات متحده باعث افزایش مرگبار تابستانی شد که توسط سویه مسری دلتا این اتفاق افتاد. کارشناسان خاطرنشان کردند که میزان واکسیناسیون به‌دلیل انتشار گسترده اطلاعات نادرست و کمپین‌های اطلاعات نادرست، عقب مانده است. خوشبختانه تا ماه نوامبر، مقامات بهداشتی ایالات متحده واکسن فایزر را برای کودکان پنج‌ساله نیز تأیید کردند و مانع از شیوع این بیماری کشنده شدند. میزان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ کاهش پیدا کرد، اما درحالی که دیوار در برابر بیماری در ایالات متحده در حال رشد است و هنوز نرخ مرگ‌ومیر به‌اتمام نرسیده است.
مریخ‌نورد ناسا نمونه‌های سنگ و خاک را در لوله‌های مهروموم شده روی سطح مریخ ذخیره می‌کند تا در مأموریت‌های آینده بازیابی شوند. پس از فرود ایمن مریخ‌نورد در ماه فوریه، ناسا گام بزرگی در کاوش سیاره سرخ برداشت. دانشمندان این وسیله‌نقلیه را با دستگاهی به نام «MOXIE» به اندازه توستر که با موفقیت دی‌اکسیدکربن را به اکسیژن تبدیل می‌کرد و عناصری که با موفقیت سنگ‌ها را از کف سیاره جمع‌آوری می‌کرد، تجهیز کردند. همه دستاورد‌ها به درک بهتر مریخ و چگونگی بررسی آن در آینده کمک می‌کند. موفقیت‌های حاصل شده در پرواز به دانشمندان سرنخ‌هایی درباره چگونگی ساخت هلیکوپتر‌های بزرگ‌تر می‌دهد. همچنین تولید اکسیژن به دانشمندان کمک می‌کند تا برنامه‌های بزرگتری برای دستگاه‌های تبدیل اکسیژن ارائه دهند.
داستان‌های مهم علمی برتر سال ۲۰۲۱
«مرد اژدها» گونه‌ای از انسان است؟
مرد اژد‌ها گونه‌ای قلمداد شده از انسان خردمند باستانی است و قدمت آن حداقل در هزار و ۴۶۶ سال پیش در دوران «پلیستوسن میانی» بوده است. پلیستوسن یکی از دوره‌های زمین‌شناسی است که از ۱.۸ میلیون سال پیش تا ۱۰ هزار سال پیش را به‌طور کامل پوشش می‌دهد. تقریبا ۹۰ سال پیش، پس از از کشف فسیل در یک ساختمان واقع در چین، خانواده‌ای آن را پنهان کردند تا این‌که در سال ۲۰۱۸ کشاورزی آن را به موزه دانشگاه داد. از آن زمان به بعد دانشمندان در چین، بر روی جمجمه منافذی ایجاد کردند و آن را با دقت مشاهده کردند قبل از این‌که جمجمه را یک گونه جدید از انسان باستانی معرفی کنند.
دانشمندان این فسیل را با تجزیه‌وتحلیل ویژگی‌های آن و استفاده از فلورسانس اشعه ایکس با فسیل‌های دیگر مقایسه کردند. دانشمندان این کشف را «هومولونگی» یا مرد اژد‌ها نامیدند. این جمجمه دارای کاسه سر بزرگی بود که قادر به نگه‌داشتن مغز بزرگ، ابروی ضخیم و حدقه‌های تقریبا مربعی شکل بود. دانشمندان از این جزئیات استفاده کردند تا این نوع از گونه را با سایر گونه‌های هومو مقایسه کنند.
داستان‌های مهم علمی برتر سال ۲۰۲۱
تزریق واکسن مالاریا
در ماه اکتبر، سازمان بهداشت جهانی اولین واکسن مالاریا را با قطعیت کامل تأیید کرد. این تأییدیه نه‌تن‌ها اولین بار برای آن بیماری، بلکه برای هر بیماری انگلی بود. برای توسعه و آزمایش واکسن مالاریا با نام تجاری دارو از سال ۱۹۸۷ بیش از ۷۵۰ میلیون دلار هزینه شده است. مالاریا، بیماری بسیار خطرناکی است و سالانه نزدیک به نیم‌میلیون نفر از جمله ۲۶۰ هزار کودک زیر پنج سال را با بی‌رحمی می‌کشد. بیش‌تر افرادی که در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند قربانی این بیماری کشنده می‌شوند. واکسن جدید با کشنده‌ترین عامل بیماری‌زای مالاریا و شایع‌ترین بیماری در آفریقا مبارزه می‌کند. این واکسن در یک سری به کودکان زیر پنج سال تزریق می‌شود. این واکسن از ۳۰ درصد موارد شدید مالاریا جلوگیری می‌کند.
ردپای فسیل شده انسان در شن‌های سفید
در پارک ملی وایت سندز نیومکزیکو ردپا‌هایی یافت شده است. این ردپا‌ها امکان دارد اولین شواهد از فعالیت‌های انسانی در قاره آمریکا را به‌درستی نشان دهد. لحظات کلیدی سکونت انسان در قاره آمریکا در دو مجله علمی معتبر جهان ثبت شد. در مطالعه‌ای از مجله ساینس قدمت ردپایی که در پارک ملی وایت سندز پیدا شده بود، مشخص شد که مربوط به ۲۱ هزار تا ۲۳ هزار سال پیش است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین